Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-02-12, 10:17   #1
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Kroppen är mer avancerad än man först kan tro. Kommer ihåg när vår föreläsare gick egenom citronsyracykeln ett par timmar och sen trodde man att man kunde den. Då tog han upp ett papper som kanske var 4 gånger 3 meter med storlek 6 på texten som var helt fullt med pilar och reaktionssteg. Och det var bara citronsyracykeln...
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-14, 08:14   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Mina tankar kring deff är mer så att det är kalorierna IN och UT som styr ifall går upp eller ned i vikt Daemon.

Det är ju en balans mellan glukagon och insulin och det kan visst vara ute i blodet samtidigt. Äter man mycket kolhydrat med högt GI skickar kroppen ut för mycket insulin och man får en dipp i blodsockret någon timmer efteråt. Direkt reagerar bukspottskörteln och skickar ut en salva glukagon och blodsockret svajar upp och ned. Givetvis stimulerar ju glukagonet även omvandligen av aminosyror till glukos.
Tanken är ju att vi skall äta mat med lågt GI och blanda kolhydrat/protein/fett så att svägningarna blir långsamma och utsöndringen av hormoner lägre.

Fett från fettcellerna frisäts när insulinnivåerna är låga / lägre och
när vi får ut adrenalin i kroppen, dvs när vi börjar röra på oss och pulsen ökar.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 20:09   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Nu såg jag att Henrik skrivit en bra sammanfattning men jag lägger ändå ut denna text :

Ketodiet.

Hjärnan är det viktigaste organet och måste ständigt ha tillgång till syre och energi.
Hjärnans viktigaste källa till energi är glukos.
Det är därför som kroppen håller en noggrann kontroll av blodsockret med de två hormonerna insulin och glukagon. Hjärnan behöver inte insulin för att ta upp glukos men när blodsockret stiger efter en måltid så frisätts insulin så att levern kan lagra in glukos som leverglykogen.
Efter ett antal timmar när kroppens muskler tagit upp den sista glukosen och blodsockret sjunkit frisätts glukagon som gör att levern lämnar ifrån sig glukos till blodet och vidare till hjärnan.

Vid svält / diet så minska blodsockret och glukagon frisätts. Glukagonet stimulerar omvandlingen av aminosyror till glukos så att blodsockret stiger. Den lägre blodsockernivån gör att hjärnan fungerar sämre och man får svårt att koncentrera sig.
Att insulin inte längre finns i blodet stimulerars kroppen att frisätta fettsyror från förråden till blodet. När halten fettsyror stiger så börjar levern omvandla fettsyrorna till ketonkroppar. Denna omställningen av energi brukar ta någon eller några dagar, helt beroende av mängden leverglykogen.
Ketonkropparna behöver ingen transportör i kroppen eller receptor för att ta sig in i cellen. Ketonkropparna tar sig även över blod-hjärnbarriären och ger hjärnan energi.
Alla organ använder ketonkroppar som energikälla. Mest framträdande är hjärtat, njurarna, musklerna och hjärnan. Samtidigt med förbränningen av ketonkroppar fortsätter förbränningen av fettsyror.
Under de första dagarna av svält/diet innan levern börjar producera ketonkroppar så förbränner kroppen protein som energikälla och för att bilda glukos. När omsättningen av ketonkroppar tagit fart går förbränningen ned av protein till nästan noll och muskelförlusterna blir minimala.

Det är den proteinsparande effekten man vill utnyttja under ketodieten.
Att man äter fett överhuvudtaget är för att hålla ämnesomsättningen igång, för t o m själva matsmältningen kostar kalorier.

Vid normal diet eller vid kraftig långvarig ansträngning som tex Vasaloppet kan ketonkroppsbildningen ta fart även om man äter kolhydrat och håller blodsockret på en normal nivå. Det beror på att halten fria fettsyror i blodet är högt under lång tid.


Det här är teorin. Jag använder den inte men det är spännande område att studera.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 09:56   #4
psyko_bob
Erfaren Medlem
 
psyko_bobs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 205
Köp boken istället, där står allt.
http://www.theketogenicdiet.com/
psyko_bob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-14, 09:14   #5
Daemon
Registered User
 
Daemons avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: 054
Inlägg: 468
Tack Sverker!
__________________
"I have not fought my way to the top of the foodchain to be a vegetarian"
Daemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-13, 09:08   #6
Daemon
Registered User
 
Daemons avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: 054
Inlägg: 468
Guld Sverker!

Hur fungerar kroppen vid en diet med relativt hög andel kolhydrater? (som din egen)
Då borde man ha relativt mycket insulin i blodet hela tiden (förutom före frukost och i samband med träning).
Frigörs glukagon samtidigt som det finns insulin i blodet därför att blodsockret är för lågt? Primärt skulle ju kroppen bränna aminosyror då,,,
När frigörs fettsyror så att de kan förbrännas?

Hoppas att jag inte missuppfattat för mycket
__________________
"I have not fought my way to the top of the foodchain to be a vegetarian"

Senast redigerad av Daemon den 2003-02-13 klockan 14:11.
Daemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 10:26   #7
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Nate, gå in på forum.bodybuilding.com och lägg inlägg adresserade till Dorian eller Fitnessman. De har koll.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 19:56   #8
Tanman
Registered User
 
Tanmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Sollentuna
Inlägg: 564
Jo du bränner alltid fett! Ketoner i urinen får man om inte kroppen hinner med att använda alla ketoner som bildas vid nedbrytning av fett.
__________________
Ironman Certified Coach

You can quit if you want and no one will care,
but you will know for the rest of your life.
- John Collins, Founder of Ironman
Tanman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 18:13   #9
EiseltUK
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 701
Re: vad händer vid keto?

Citat:
Originally posted by Nate
Någon som kan förklara vad som exakt händer och varför under en ketogen diet. Gärna ändå in på molekylärnivå om ni kan?

Enkelt sagt så kan man säga att det låga intaget av kolhydrater tömmer ut kolhydratförråden i kroppen och då måste det framställas energi på annat sätt, främst för att tillgodose hjärnans behov av energi men även för den vanliga energiförbrukningen. Lågt insulin/ högt glukagon gör fettsyror tillgänliga att användas som energi. När fettet ska användas som energi bildas ketoner och kroppen går in i ketos. Därav namnet 'ketogen'. Mycket mer än så är det inte om man ska förklara enkelt. Som Peter skrev kan man gå in på citronsyracykeln och säkert skriva en 1000-sidog bok om det, men det gör det bara onödigt krångligt. Det viktigaste för dig är troligen att det fungerar och att det inte är skadligt.

Mvh
Henrik
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-02-12, 09:15   #10
Nate
Registered User
 
Nates avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: sundsvall
Inlägg: 2 177
vad händer vid keto?

Någon som kan förklara vad som exakt händer och varför under en ketogen diet. Gärna ändå in på molekylärnivå om ni kan?

Nate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-14, 13:34   #11
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 10:13   #12
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av vonad Visa inlägg
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.
Det finns få, om ens någon, långtidsundersökning om hur ett så lågt kolhydratsintag påverkar hälsan. Möjligtvis att det finns någon epidemiologisk studie hos inuiter eller liknanade.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 11:05   #13
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av vonad Visa inlägg
Hur säker kan man vara att ketos är lika bra som en vanlig kost med kolhydrater om man är överviktig och inte tränar? I och med att det är så få som äter så man hamnar i ketos blir det svårare att undersöka och få ett bra vetenskapligt underlag av tänker jag. Vad säger ni? Är det något man kan rekommendera utan dåligt samvete? Det enda jag hört som är negativt än så länge är acteonandedräkten.
Det är inte alla som mår bra av ketos, på samma sätt som folk har olika behov av fibrer, kolhydrater, fett i övrigt för att må bra.

Tyngre konditionsträning är väl de flesta överens om är svårt på ketos dock, men inte alla (eller så tränar de inte tillräckligt hårt )

Jag tycker det funkar utmärkt med ketos om man håller sig till promenader och styrketräning. Man har mindre sug på onyttigheter och jämnare humör. Jag föredrar dock att inte utesluta några grönsaker eller bajlväxter alls, och det kan innebära att man inte är i ketos, jag själv hamnar där rätt lätt ändå, medan vissa verkar behöva köra hardcore no-carbs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2017-01-15 klockan 11:07.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 16:25   #14
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Det finns få, om ens någon, långtidsundersökning om hur ett så lågt kolhydratsintag påverkar hälsan. Möjligtvis att det finns någon epidemiologisk studie hos inuiter eller liknanade.
Finns det några teoretiska argument för varför det kan vara dåligt eller otillräckligt?

Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag tycker det funkar utmärkt med ketos om man håller sig till promenader och styrketräning. Man har mindre sug på onyttigheter och jämnare humör. Jag föredrar dock att inte utesluta några grönsaker eller bajlväxter alls, och det kan innebära att man inte är i ketos, jag själv hamnar där rätt lätt ändå, medan vissa verkar behöva köra hardcore no-carbs
Hur vet du att du hamnat i ketos? Andedräkten?
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-15, 16:45   #15
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av vonad Visa inlägg
Finns det några teoretiska argument för varför det kan vara dåligt eller otillräckligt?



Hur vet du att du hamnat i ketos? Andedräkten?
Jo. Sen har jag testat med sticks. Man märker på tillståndet också. Lite hipster-maja hög blir man liksom. Och tänker ungefär lika fort. ;D

Inte överdrivet mycket dock. Värsta är att ligga på vlcd. Framförallt med bara aminosyror. Man blir seg i bollen rejält.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)