Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-07-02, 11:11   #4711
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Ram Dass Visa inlägg
Ja, och som vegan kan jag tänka mig att EAA är ännu fördelaktigare än BCAA.
Jag är inte vegan. Däremot äter jag inte ött kött (fisk och fågel plus ägg äter jag) och sedan inga mejeriprodukter. Och det för min reumatism.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 15:59   #4712
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Provat 2 smaker av ESSE EAA nu, 33 cl burkar. Köpte dom billigt på matsmart.

Till min förvåning är det bara 2 av deras 4 smaker som innehåller koffein, (hallon och äpple/päron) - 150mg per burk. Jag missade denna detalj när jag beställde. Provade hursomhelst Hallon och Citron/Lime.

De har den klassiska smaken av naturella aminosyror, vilket är förståeligt. Den brukar vara svår att maskera helt. Mängden EAA är blygsamma 2.6g per burk vilket är alldeles för lite för att det ska vara praktiskt användbart.

Tyvärr är de sötade med stevia vilket inte alls ger samma goda sötma som andra sötningsmedel. De innehåller även den del fruktjuice vilket innebär att de inte är kalorifria (ca 25kcal mer 100ml).

Kort sammanfattat är produkten en flopp.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 16:23   #4713
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Allt det där förutom smaken hade väl gått att utläsa från innehållsförteckningen innan köp?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-09, 16:28   #4714
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Allt det där förutom smaken hade väl gått att utläsa från innehållsförteckningen innan köp?
Javisst, förutom att när jag läste att en smak innehöll koffein utgick jag från att resten också gjorde det. Kul att testa hursomhelst, 2-3kr per burk.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-06, 23:57   #4715
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Så total mängd eaa och hyfsad timing är det viktiga.

Hur tänker ni angående de icke essentiella aminosyrorna, är de helt ondödiga? Säg att man inte får något protein från sin vanliga kost. Blir det skillnad i muskelökning av att dricka 187.5g whey 80 jämfört med 50g eaa?

Eftersom icke-essentiella aminosyror inte skadar muskeluppbyggnad så behöver man i vanliga fall inte bry sig. Men det är ju faktiskt ca 500kcal skillnad i exemplet ovan (fast såklart inte bra att få all sin protein från shakes).

Senast redigerad av Bra den 2017-09-06 klockan 23:58.
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-11, 23:31   #4716
Bra
Registered User
 
Bras avatar
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 54
Fler aspekter att överväga:
Eaa och insulin - har eaa till och med lägre värde i insulinindex än vassle? Hur som helst så är det tre gånger så liten mängd så även om det skulle ha något högre värde skulle det ändå ge ett svagare påslag ju.

Eaa och snabbhet. Känns som att det är här skon klämmer om man fpr sitt protein fritt från icke-essentiella aminosyror. Det blir för snabbt upptag. Vad tror ni?

Förresten, exakt hur mycket eaa innehåller vassle? Har bara antagit att det är 1/3 eftersom det är de rekomenderade doserna.
Egentligen bara intresserad av detta för jag vill tömma min eaa burk asap under deff, och sedan lägga mig i kaloribalans och glömma eaa och bcaa för alltid!

En till fråga: kan det vara skillnad att blanda i bcaa i risprotein för att få en jämnare eaa profil än att blanda med ärtprotein? Tänker på hur snabbt upptaget är här igen, dvs om allt bcaa tas upp på en gång och risproteinet tas upp en bit efter, så det blir kanske ändå obalans? Annars är ju detta ett bra sätt att använda bcaa om man har hemma, istället för att slänga i soptunnan ^^
Bra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 11:17   #4717
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Svarar på en av frågorna: de flesta intakta proteiner som är fullvärdiga innehåller ungefär hälften|hälften EAA / NEAA. Det är fördelningen av de enskilda aminosyrorna och den tredimensionella veckningen som avgör vad det blir för protein. Vassle innehåller ganska exakt 50% EAA.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-12, 11:20   #4718
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
NEAA kan syntetiseras efter behov i kroppen, men det är inte känt om den processen kan upprätthålla tillräcklig kvantitet om man bara får EAA dietärt.

Citat:
We concluded that as a dietary supplement, only EAAs are necessary to stimulate muscle protein synthesis. However, it is not presently known if endogenous synthesis of NEAAs could keep pace with requirements if only EAAs were given in the diet.
http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S.long
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 18:09   #4719
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Är 300 kr per kg EAA bra pris? 3 kr per dos (10 gram). Går att köpa från MP just nu. Orkar inte göra prisforskning.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 18:42   #4720
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 706
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Är 300 kr per kg EAA bra pris? 3 kr per dos (10 gram). Går att köpa från MP just nu. Orkar inte göra prisforskning.
Det är ett okej pris, men inte något jättemärkvärdigt. Du kan t.ex köpa MM Sports EAA för 323 kr/kg med random 10% rabattkod. 285-305 om du hittar en 15-20% vilket också brukar finnas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-22, 18:52   #4721
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag köpte just 2 kg EAA för 1649,58 kr, men då ska man betänka ett par saker:

* Det är pressade tabletter.
* Det är 1 gram EAA per tablett, d.v.s. 2000 tabletter.
* Det är ALLA essentiella aminosyror, d.v.s. även tryptofan som ofta är utelämnad i svenska produkter.
* Det är 2 kg EAA, inte 2 kg EAA inkl. fillers.

Jag föredrar trots priset dessa framför en billigare pulverprodukt som saknar någon aminosyra och där man betalar en del för smakämnen mm.

Kommer räcka en evighet eftersom jag använder vassle och helmjölksprotein till vardags. De här tabletterna använder jag när jag verkligen inte orkar eller förmår att peta i mig en shake. 10-13 tabletter går alltid att få ner med lite vatten.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2017-09-22 klockan 18:54.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 00:13   #4722
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag köpte just 2 kg EAA för 1649,58 kr, men då ska man betänka ett par saker:

* Det är pressade tabletter.
* Det är 1 gram EAA per tablett, d.v.s. 2000 tabletter.
* Det är ALLA essentiella aminosyror, d.v.s. även tryptofan som ofta är utelämnad i svenska produkter.
* Det är 2 kg EAA, inte 2 kg EAA inkl. fillers.

Jag föredrar trots priset dessa framför en billigare pulverprodukt som saknar någon aminosyra och där man betalar en del för smakämnen mm.

Kommer räcka en evighet eftersom jag använder vassle och helmjölksprotein till vardags. De här tabletterna använder jag när jag verkligen inte orkar eller förmår att peta i mig en shake. 10-13 tabletter går alltid att få ner med lite vatten.
Varifrån?
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 10:09   #4723
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1 Visa inlägg
varifrån?
pm
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 10:19   #4724
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
pm
Skicka garna PM till mig ocksa
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-11, 22:59   #4725
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av att optimera min kost. Tycker ja klarat mig bra med vanlig, mångsidig mat, vassle, vitaminer och omega. Nu fick jag gratis +1kg EAA av en kompis som flyttade utomlands och inte ville släpa en massa kosttillskott med sig.

Min fråga är alltså när om någonsin det lönar sig att ta EAA? Det vanliga verkar ju vara att dricka det under passet men har läst mycket om att det lönar sig att hålla relativt långa pauser mellan proteinintag för att maximera anabolin.

Jag tränar ofta fastande, då blir det vanligen 30-40 gram vassle genast efter passet eller möjligen en stor måltid riktig mat. Frukost äter jag typ aldrig men ibland blir det lunch runt 12-14 tiden, kanske en burk kvarg och en banan eller en vassledrink och en bit bröd eller bara vassle 1-2 timmar innan träningen. Då blir det endera vassle + eventuellt lite kolhydrater genast efter passet eller kanske vanlig mat så fort det smakar, vanligen inom 1 timme efter avslutat träningspass.

Är det någon ide att alls ta EAA? Skulle inte orka sälja skiten så om det inte är direkt negativt dricker jag gärna upp det.

Tackar i förhand för sakliga och kunniga svar
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)