Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-08, 09:49   #46
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Effekt är energi över tid, men energi mäts fortfarande i Watt.



Hade jag skrivit kW/h hade det varit en lämplig jämförelse.



En enkel googling och jag hittar detta åt dig:



Watt och kilowatt

Energi mäts i watt (W). Oftast mäter man energi i enheten kilowattimmar (kWh), som består av 1000 wattimmar. Det är precis på samma sätt som att 1 kilogram är 1000 gram eller att 1 kilometer består av 1000 meter.
kWh är effekt * tid = (energi / tid) * tid = energi. kWh är inte samma som watt, precis som att km/h inte är km.
Var hittade du det där citatet? "Energi mäts i watt" är ett direkt felaktigt påstående och går även emot vad du tidigare skrev om att watt är energi per tidsenhet.

Du verkar ha svårt att skilja mellan kWh och kW/h också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Senast redigerad av Köttis den 2020-08-08 klockan 09:51.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 10:15   #47
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Effekt är energi över tid, men energi mäts fortfarande i Watt.

Hade jag skrivit kW/h hade det varit en lämplig jämförelse.

En enkel googling och jag hittar detta åt dig:

Watt och kilowatt
Energi mäts i watt (W). Oftast mäter man energi i enheten kilowattimmar (kWh), som består av 1000 wattimmar. Det är precis på samma sätt som att 1 kilogram är 1000 gram eller att 1 kilometer består av 1000 meter.
Energi brukar mätas i SI-enheten joule (J). Vill du räkna energi från watt behöver du multiplicera med tiden. https://sv.wikipedia.org/wiki/Joule

För övrigt verkar du lite lchf-förvirrad och lchf-hypoteserna har ju falsifierats några gånger.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 10:17   #48
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
kWh är effekt * tid = (energi / tid) * tid = energi. kWh är inte samma som watt, precis som att km/h inte är km.
Var hittade du det där citatet? "Energi mäts i watt" är ett direkt felaktigt påstående och går även emot vad du tidigare skrev om att watt är energi per tidsenhet.

Du verkar ha svårt att skilja mellan kWh och kW/h också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Det enda som skiljer dem åt är att kW/h är 1000 watt över en timme, det du mäter är fortfarande energi över tid. Effekt är vad ett visst föremål förbrukar för ögonblicket, mäts i watt = watt är ett mått för energi. Att man sedan mäter detta över tid är en helt annan fråga. Och ja watt samma som en joule per sekund.

Samma som att Meter är det man mäter längd i, man också mäta det över tid vilken blir meter/s eller vilken prefix du vill använda.
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 10:19   #49
GI-Joe
Registered User
 
GI-Joes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 366
Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
Energi brukar mätas i SI-enheten joule (J). Vill du räkna energi från watt behöver du multiplicera med tiden. https://sv.wikipedia.org/wiki/Joule

För övrigt verkar du lite lchf-förvirrad och lchf-hypoteserna har ju falsifierats några gånger.
Du har då missat hela poängen isåfall, att vi skulle må bättre som befolkning på lägre andel kolhydrater hoppas jag inte att någon här försöker förneka.

Sedan kan du få länka mig en enda studie som visar att lfch skulle "falsifierats" för vad betyder det ens? Lchf betyder att du äter lägre andel kolhydrater och högre andel fett, vad kan falsifieras med det?
__________________
Är det här man ska skriva något?
GI-Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 10:20   #50
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Vad var ämnet för den tråden nu igen?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 10:58   #51
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Vad var ämnet för den tråden nu igen?
GI Joe försöker lista ut vad kalorier är för något fortfarande, checka tillbaka om ett par sidor.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 11:15   #52
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Vilket egentligen är helt ointressant för oss andra dödliga.

Det är den mängd kemisk energi som finns bundet i maten. Vi äter mat och timmarna eller veckorna senare förbränns den kemiska energin till värme, rörelse eller kanske t o m tillväxt.
Det är kemiska bindningar mellan olika atomer som bryts och nybildas.
Går att bestämma i en bombkalorimeter som eldar upp provet och mäter mängden bildad värme. Det trixia är att våra celler har mycket sämre verkningsgrad än ren förbränning så vi får inte ut alla energi eller ens bestämma mängden. Vilket många på Kolozzeum läst om, ifall protein innehåller 4 kcal eller 3,2 kcal / gram protein.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 11:33   #53
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilket egentligen är helt ointressant för oss andra dödliga.



Det är den mängd kemisk energi som finns bundet i maten. Vi äter mat och timmarna eller veckorna senare förbränns den kemiska energin till värme, rörelse eller kanske t o m tillväxt.

Det är kemiska bindningar mellan olika atomer som bryts och nybildas.

Går att bestämma i en bombkalorimeter som eldar upp provet och mäter mängden bildad värme. Det trixia är att våra celler har mycket sämre verkningsgrad än ren förbränning så vi får inte ut alla energi eller ens bestämma mängden. Vilket många på Kolozzeum läst om, ifall protein innehåller 4 kcal eller 3,2 kcal / gram protein.
Jag tycker du förklarat det väldigt bra i tråden

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 12:18   #54
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av GI-Joe Visa inlägg
Du har då missat hela poängen isåfall, att vi skulle må bättre som befolkning på lägre andel kolhydrater hoppas jag inte att någon här försöker förneka.

Sedan kan du få länka mig en enda studie som visar att lfch skulle "falsifierats" för vad betyder det ens? Lchf betyder att du äter lägre andel kolhydrater och högre andel fett, vad kan falsifieras med det?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 12:38   #55
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av chucktesta Visa inlägg
+1
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-08, 18:28   #56
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Halva jordens befolkning är överviktig och det är lättare att överäta på kolhydratrik kost.
Lättare än vad? Jag har då inga problem alls med att överäta t.ex nötter. Bra mycket lättare än att överäta t.ex potatis.

Och den processade kolhydratrika maten som folk oftast överäter på innehåller väldigt sällan ens i närheten av samma ratio kolhydrat-fett som nötter har fett-kolhydrat - om vi inte snackar rent sockergodis... men de flesta föredrar väl choklad som godis ändå?

Problemet är överätning och inget annat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-09, 05:12   #57
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Tror överättning av kolhydrater OCH fett är problemet. Äter du bara kolhydrater eller bara fett klarar du dig nog rätt bra.
Sen äter jag visserligen i princip noll kolhydrater och mår bättre än någonsin. Och hej, ingen skörbjugg än.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 09:49   #58
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har någon läst eller haft tillgång till artikeln?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-10, 12:13   #59
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Tror överättning av kolhydrater OCH fett är problemet. Äter du bara kolhydrater eller bara fett klarar du dig nog rätt bra.
Sen äter jag visserligen i princip noll kolhydrater och mår bättre än någonsin. Och hej, ingen skörbjugg än.
Så överätning av endast fett eller endast kolhydrater kommer inte att leda till övervikt eller andra hälsoproblem menar du?

Nej, självklart är själva överätningen problemet, och jag tror att ett mer ”isolerat” överätande potentiellt är ännu värre då kroppen belastas hårdare av att behöva ta hand om extrema mängder bara kolhydrat, eller bara fett.

Sen så är det kanske svårare att överäta om man helt utesluter en viss makronutrient, men det har inte med saken att göra, de flesta vill inte komplicera sin vardag på det sättet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)