Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-02-08, 18:05   #16
ramagoen
Registered User
 
ramagoens avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Fagersta AK !
Inlägg: 2 657
åh, coolt med tyngdlyftning, hinner jag bli frisk stläler jag väl upp!
__________________
karfosport!
KSPP
ramagoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-08, 23:39   #17
[MUPP]Animal
Registered User
 
[MUPP]Animals avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Han bryter mot reglerna.

Detta skrev han för 2 dagar sedan :

"På grund av tidsbrist måste jag sluta som moderator här på Virtualmeet. Jag kommer fortsätta att promota Virtualmeet i Sverige och även deltaga och döma tävlingar. Täby AK kommer fortsätta sitt nära arbete med Virtualmeet så att vi inom en överskådlig framtid kanske kan anordna en fullskalig Virtualmeet tävling i sverige"

Reglerna säger :

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av
RF / SSF / IPF.

En domare räknas väl som funktionär?
Hade faktiskt inte alls tänkt i dessa banor och vi har nu ändrat förusättningar för detta och kommer inte erbjuda våra lyftare möjligheten att ställa upp i Virtualmeet.net. Idén och engagemanget är mycket intressant, därför är det nästan skrattretande att vi inte kan ställa upp. Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport . Men men regler är regler.

Så summa sumarum, inga licenserade lyftare från Täby AK kommer att deltaga i Virtualmeet.net tävlingar, om våra motionärer vill ställa upp så blir jag bara glad och jag hoppas att de får dem att börja tävla i styrkelyft inom SSF.
__________________
"Human by Birth Powerlifter by the Grace of God"
[MUPP]Animal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 08:50   #18
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av [MUPP]Animal Visa inlägg
Hade faktiskt inte alls tänkt i dessa banor och vi har nu ändrat förusättningar för detta och kommer inte erbjuda våra lyftare möjligheten att ställa upp i Virtualmeet.net. Idén och engagemanget är mycket intressant, därför är det nästan skrattretande att vi inte kan ställa upp. Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport . Men men regler är regler.

Så summa sumarum, inga licenserade lyftare från Täby AK kommer att deltaga i Virtualmeet.net tävlingar, om våra motionärer vill ställa upp så blir jag bara glad och jag hoppas att de får dem att börja tävla i styrkelyft inom SSF.
Skulle vara bra om några som är lite kända i styrkelyftarvärlden (tex du) skulle skriva till dom och fråga om dom kan ändra reglerna. Eller göra ett undantag i reglerna så att man får tävla på internettävlingar iallafall.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 11:07   #19
[MUPP]Animal
Registered User
 
[MUPP]Animals avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Skulle vara bra om några som är lite kända i styrkelyftarvärlden (tex du) skulle skriva till dom och fråga om dom kan ändra reglerna. Eller göra ett undantag i reglerna så att man får tävla på internettävlingar iallafall.
Jo man borde driva på ärendet. Kommer uppmuntra och se till att alla våra styrkelyftare ställer upp i tyngdlyftningstävlingen istället...
__________________
"Human by Birth Powerlifter by the Grace of God"
[MUPP]Animal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 20:42   #20
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av [MUPP]Animal Visa inlägg
Min personliga åsikt är att SSF är riktiga jekla bakåtsträvare och är riktig bra på att se till att styrkelyft är och kommer förbli en gargesport .
Japp.

Kanske nåt att motionera om till årsmötet?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 20:45   #21
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av DarcyGrahn Visa inlägg
Jag tror att det var en som hette Anthony Clark som använde omvänt grepp bänkpress. Tror han hade världsrekord förut också?
Japp. Det var då det blev förbjudet i IPF. Så typiskt.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 21:00   #22
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av DarcyGrahn Visa inlägg
Jag tror att det var en som hette Anthony Clark som använde omvänt grepp bänkpress. Tror han hade världsrekord förut också?
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 00:03   #23
Kristoffer Lindqvist
Registered User
 
Kristoffer Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Helsingfors, Finland
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av ramagoen Visa inlägg
åh, coolt med tyngdlyftning, hinner jag bli frisk stläler jag väl upp!
Välkommen! Jobbet med att köra in tyngdlyftning på sajten på lika villkor med styrkelyft kommer snart att börja så vi ska nog vara beredda att hälsa alla intresserade tyngdlyftare (och Täby AK styrkelyftare...) välkomna i oktober!

Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
POLICY GÄLLANDE KONKURRERANDE ORGANISATIONER STYRKELYFT/BÄNKPRESS

Det är inte tillåtet för SSF lyftare eller funktionär att deltaga i:
Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där arrangören inte är godkända av RF / SSF / IPF. Tävling eller uppvisning i styrkelyft / bänkpress där dopingavstängd lyftare eller lyftare i konkurrerande organisation deltar.
Bryter man mot någon av ovanstående regel upphör gällande licens omedelbart att verka och bestraffning med avstängning 24 månader väntar. Upprepas förseelsen gäller automatiskt samma regler som vid dopingavstängning, men endast inom SSF.
Regeln i sig kommer inte som någon överraskning. Det är snarast, som Olle också antydde, att ingen av oss ärligt talat i våra vildaste drömmar tänkt att vårt lilla hobbyprojekt som strävar efter att vara fullständigt inofficiellt och att inte stiga på några tår inom organiserat styrkelyft skulle komma att ses som en "konkurrerande organisation" på vilken denna regel kunde appliceras. Men är det så att hänvisningen till e-posten från SSF ovan representerar den offentliga linjen så är det ju dessvärre klart som korvspad att vad som gäller för Kolos RAW-serie även gäller för Virtualmeet.net. Jag kan bara beklaga och hälsa er varmt välkomna på marklyft den 5-7 september och tyngdlyftning den 3-5 oktober.

Tog och kollade upp vad IPFs regler säger om ärendet.

Enligt IPFs Constitution gäller följande:

Citat:
14.9 Participating in Non-IPF Competition
Any lifter, coach, referee or official who competes or participates in an international Powerlifting or Bench Press competition not organised, sanctioned or approved by the IPF shall not be permitted to take part in any IPF international or regional competition for a period of 12 months from the date of that non-approved competition.
Det kan konstateras att denna regel förut omfattade ALLA tävlingar som inte är godkända av IPF, men att regeln ändrades 2005 (pdf) för att endast beröra internationella tävlingar. I Sverige tycks dock den äldre linjen leva vidare.

Min tolkning, som kan vara felaktig, är att Virtualmeet.net inte representerar internationella tävlingar annat än i den bemärkelse att lyftare från flera länder deltar i våra tävlingar. Vi saknar de kännetecken som betecknar en internationell tävling i idrottsammanhang, t.ex. världsmästerskapstitlar och närvaro av endast elitidrottare. Även Eliot Feldmans inlägg (med hänvisning till gällande regel), tidigare lyftarnas representant i USAPL, stöder denna tolkning:

Citat:
The change means that lifters who compete in international championships of other federations will not be able to compete in NAPF or IPF meets for one year. Lifting in a meet with foreign lifters does not constitute a breach. Nor does attending a non-IPF international championship. Athletes who compete in sanctioned/unsanctioned local and national meets will not be affected. It is only the world class of the USAPL family who will be effected.
Men det återstår att se i vilket ljus IPF kretsar väljer att läsa våra tävlingar.

Tack för stödet allihop!
Kristoffer Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 20:41   #24
Kristoffer Lindqvist
Registered User
 
Kristoffer Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Helsingfors, Finland
Inlägg: 18
Skickade iväg ett mail till Förbundsstyrelsens ordförande Alexander Frankenberg i syfte att få ett entydigt svar även gällande Virtualmeet.net:

Citat:
Hej,

Jag representerar Virtualmeet.net (http://virtualmeet.net/), ett projekt som ordnar fullständigt inofficiella och gratis RAW styrkelyftstävlingar på internet. Tävlingarna går ut på att deltagarna filmar sina egna lyft och laddar upp snuttarna för bedömning. Med hänvisning till nedanstående tråd på Kolozzeum, och med avsikt att kunna ge våra svenska medlemmar ett pålitligt svar i frågan, önskar jag få veta huruvida deltagande i våra tävlingar faktiskt kommer att leda till avstängning för SSF-licenserade lyftare i enlighet med ert antidopingprogram?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97396

Om så är fallet, undrar jag också om regeln omfattar deltagande i våra tävlingar i militärbänk där fötterna hålls i luften ovanför bänken? Och hur är det med tävlingar i andra moment än bänkpress och styrkelyft såsom t.ex. tävlingar i endast marklyft eller tävlingar i bänkpress och marklyft (push-pull)?

Med vänliga hälsningar,
-Kristoffer Lindqvist, administratör
Kristoffer Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-12, 10:54   #25
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Bra skrivit Kristoffer.

Det blir intressant att höra svaret.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 21:16   #26
Kristoffer Lindqvist
Registered User
 
Kristoffer Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Helsingfors, Finland
Inlägg: 18
Inget svar ännu. Man kan ju hoppas det betyder att de kollar upp ärendet ordentligt...
Kristoffer Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 10:25   #27
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffer Lindqvist Visa inlägg
Inget svar ännu. Man kan ju hoppas det betyder att de kollar upp ärendet ordentligt...
Optimist.
Jag tycker att det är respektlöst att inte ens slänga iväg ett svar att man fått frågan och ska titta på det.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 21:45   #28
Kristoffer Lindqvist
Registered User
 
Kristoffer Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Helsingfors, Finland
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Optimist.
Jag tycker att det är respektlöst att inte ens slänga iväg ett svar att man fått frågan och ska titta på det.
Aldrig fel med lite optimism.

För att utesluta att mejlet inte kommit fram (Yahoos spamfilter...?) har jag nu även e-postat till SSF:s huvudaddress med hopp om respons. Hör de inte av sig återstår väl bara att ringa upp då. Man skulle ju tycka att de skulle vara rätt villiga att svara på en regelfråga med så pass stränga potentiella konsekvenser för sina medlemmar.

När jag nu en gång sticker in huvudet passar jag också på och meddelar att våra regler nu översatts till sitt femte språk, nämligen ryska! Vi saknar också domare för vår nästa tävling den 7-9 mars, så om det finns någon (icke-SSF ansluten OBS! OBS! ) som känner för det så kan ni anmäla ert intresse på forumet eller genom att e-posta mig direkt kristoffer@virtualmeet.net. Domarkort krävs naturligtvis inte, men roligt är det kan jag lova!
Kristoffer Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 22:26   #29
Kristoffer Lindqvist
Registered User
 
Kristoffer Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Helsingfors, Finland
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffer Lindqvist Visa inlägg
För att utesluta att mejlet inte kommit fram (Yahoos spamfilter...?) har jag nu även e-postat till SSF:s huvudaddress med hopp om respons.
Fick omedelbart svar av generalsekreteraren på kansliet som meddelade att hon vidarebefodrat mina frågor till tävlingskommittén.
Kristoffer Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 22:56   #30
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Kristoffer Lindqvist Visa inlägg
Fick omedelbart svar av generalsekreteraren på kansliet som meddelade att hon vidarebefodrat mina frågor till tävlingskommittén.
Bra... Så vill man att frågor ska hanteras
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)