Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-26, 15:31   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Allternativ till deadhang

Hej!

Jag har börjat lite för att räta ut ryggen eller vad man ska säga. Dock har jag ingen pullup bar hemma utan har hittills använt en dörr. Men det är inte superskönt för fingrarna. Dessutom gillar inte mina axlar det riktigt att hänga så utan kan ha rätt ont i dem efter, även om min reumatikerrygg (AS) tycker att det är skönt. Och nej jag är inte överviktig utan har måtten 154cm/45kg.

Så finns det några bra tips annars som kan hjälpa på liknande sätt? Eftersom att jag bor i hyresrätt är det lite känsligt att sätta upp en pullup bar med. Och litar inte på de där man hänger upp i dörrkarmen
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 18:13   #2
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Beror lite vad syftet är, men om du har ett bra armstöd på soffan eller en stor pilatesboll kan det vara skönt att lägga sig över den och hänga ut ryggen.
Tricket är att kunna slappna av snarare än att få stor dragkraft, eller vad man ska säga.

Men om du ska hänga vertikalt så måste inte fötterna var i luften, utan det räcker med att knäna, eller tom bara att rumpan är det. Då slipper du massa krafter på axlarna också.
Häng inte upp dig (pun!) på bara ett sätt utan prova lite olika sätt att använda gravitationen.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 19:39   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Beror lite vad syftet är, men om du har ett bra armstöd på soffan eller en stor pilatesboll kan det vara skönt att lägga sig över den och hänga ut ryggen.
Tricket är att kunna slappna av snarare än att få stor dragkraft, eller vad man ska säga.

Men om du ska hänga vertikalt så måste inte fötterna var i luften, utan det räcker med att knäna, eller tom bara att rumpan är det. Då slipper du massa krafter på axlarna också.
Häng inte upp dig (pun!) på bara ett sätt utan prova lite olika sätt att använda gravitationen.
Syftet är helt enkelt att decompressera ryggen och behålla smidigheten i ryggen. Vet inte riktigt den svenska termen. ^^ Jag har ju en såndär foamroller som var populära före massagepistolerna tog över som kanske skulle kunna han en liknande effekt som du säger om bollen?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 20:01   #4
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 457
Hänga knäveck i närmsta lekpark!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 21:23   #5
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Har du frågat hyresvärd om du kan sätta upp ett räcke? Tanken slog mig inte ens att fråga när jag satt upp mitt räcke. Bovärd och två andra fastighetsjobbare har sett mitt och inte kommenterat om det.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 21:35   #6
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Har du frågat hyresvärd om du kan sätta upp ett räcke? Tanken slog mig inte ens att fråga när jag satt upp mitt räcke. Bovärd och två andra fastighetsjobbare har sett mitt och inte kommenterat om det.
Vill tjafsa så lite som möjligt med hyresvärden (den kommunala). Blir bara surt sen när jag flyttar oavsett vad de säger Fick nej nör jag tänkte sätta upp en boxsäck. Som tur var frågade jag innan jag ens hade köpt grejorna. En kompis har väntat i fyra månader på att få köket ommålat efter att det framkom att de fettfläckar som han hade i taket var egentligen blodfläckar efter att förra hyresgästen tog sitt liv i den lägenheten i kring 2013.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 22:17   #7
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Syftet är helt enkelt att decompressera ryggen och behålla smidigheten i ryggen. Vet inte riktigt den svenska termen. ^^ Jag har ju en såndär foamroller som var populära före massagepistolerna tog över som kanske skulle kunna han en liknande effekt som du säger om bollen?
Menar du med smidighet rörlighet? Tror du som reumatiker nog ska satsa på stabilitet. Statiska coreövningar mm.
Tror baserat på något jag kom på nu att lite chi gong rörelser kanske kan vara något att experimentera med.

Typ såhär fast bara ligga och slappna av.



Njae, jag tror foamrollern är för liten.


Prova att lägg dig på sängen och häng överkroppen utanför och bara slappna av. Det kan vara lättare att slappna av om armarna rör vid golvet. Palla upp med en kudde eller liknande under magen om det behövs.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 23:00   #8
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Menar du med smidighet rörlighet? Tror du som reumatiker nog ska satsa på stabilitet. Statiska coreövningar mm.
Tror baserat på något jag kom på nu att lite chi gong rörelser kanske kan vara något att experimentera med.

Typ såhär fast bara ligga och slappna av.



Njae, jag tror foamrollern är för liten.


Prova att lägg dig på sängen och häng överkroppen utanför och bara slappna av. Det kan vara lättare att slappna av om armarna rör vid golvet. Palla upp med en kudde eller liknande under magen om det behövs.
Stabilitet tränar jag redan med en del övningar. Men m e den diagnos som jag har riskerar jag att få så kallad bamburygg, det vill säga att ryggkotorna växer ihop.

Hänga med händerna mot nedsidan av sängen? Då kommer ju monstren att dra in mig under den. 😶😁
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-27, 13:57   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Menar du med smidighet rörlighet? Tror du som reumatiker nog ska satsa på stabilitet. Statiska coreövningar mm.
Tror baserat på något jag kom på nu att lite chi gong rörelser kanske kan vara något att experimentera med.

Njae, jag tror foamrollern är för liten.


Prova att lägg dig på sängen och häng överkroppen utanför och bara slappna av. Det kan vara lättare att slappna av om armarna rör vid golvet. Palla upp med en kudde eller liknande under magen om det behövs.
Om man har AS och tolererar belastning i ytterläget tycker jag absolut att man ska träna på det.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-27, 14:25   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man har AS och tolererar belastning i ytterläget tycker jag absolut att man ska träna på det.
+1. Gå mot ytterläge (främst mot sträckning/extension) så långt som smärta tillåter.
Kom ihåg rotationsrörelser också.

Tror man kan få mer bang for the buck utan att göra hängande övningar, genom att satsa mer på att ta ut rörlighet med låg belastning (vid AS alltså) så att man inte provocerar fram smärta. Om det däremot känns skönt att hänga, så gör det, men glöm inte bort det andra.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-27, 18:20   #11
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
+1. Gå mot ytterläge (främst mot sträckning/extension) så långt som smärta tillåter.
Kom ihåg rotationsrörelser också.

Tror man kan få mer bang for the buck utan att göra hängande övningar, genom att satsa mer på att ta ut rörlighet med låg belastning (vid AS alltså) så att man inte provocerar fram smärta. Om det däremot känns skönt att hänga, så gör det, men glöm inte bort det andra.
Även om den kanske mer är för hamstring har jag börjat med den typiska stretchövningen att man ska nå tårna medan man står. Åt andra hållet blir lite svårare. Kan inte köra Superman då jag får svårt att andas om jag ligger på mage.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 22:54   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man har AS och tolererar belastning i ytterläget tycker jag absolut att man ska träna på det.
Även i i ryggen? Rent spontant känns det som träningsmönstret bör vara att undvika att belasta strukturella ytterlägen i utsatta områden. Även utan AS.
Nu är jag nog kanske insnöad på styrkeinriktad träning och tänker att träning för rörlighet som minimalt belastad.

Hur tänker du och coke kring det?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 07:23   #13
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Även i i ryggen? Rent spontant känns det som träningsmönstret bör vara att undvika att belasta strukturella ytterlägen i utsatta områden. Även utan AS.
Nu är jag nog kanske insnöad på styrkeinriktad träning och tänker att träning för rörlighet som minimalt belastad.

Hur tänker du och coke kring det?
Mina tankar;

Belastningen behöver bara vara "lagom", inte "så tung som möjligt", vid för tuff träning/belastning så kan man få väldigt ont som håller i sig över dagen och till dagarna efteråt.

Vid AS sker en gradvis långsam "fusion" av ryggkotorna som medför stelhet, för att den stelheten ska bli så liten som möjligt är det bra att rörelseträna mot ytterlägen.
Att lägga till yttre motstånd/vikt, kan bidra till ökad smärta men ändå vara nyttigt i längden om det gör att man kommer längre i rörelsen. (=lagom motstånd som gör att smärtan inte tar över och förstör resten av dagen)
Om man istället tänker att man tränar med en yttre belastning som är så pass tung att du inte kan ta ut full Range Of Motion, så är det inte dåligt, men man behöver komplettera med övningar där man går mot full ROM.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 07:25   #14
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Även om den kanske mer är för hamstring har jag börjat med den typiska stretchövningen att man ska nå tårna medan man står. Åt andra hållet blir lite svårare. Kan inte köra Superman då jag får svårt att andas om jag ligger på mage.
Ja, mot extension/sträckning är typiskt svårare vid AS.
Har du provat några övningar i stående som är mot extension, eller i typ ryggresningsbänk eller liknande?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 12:35   #15
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ja, mot extension/sträckning är typiskt svårare vid AS.
Har du provat några övningar i stående som är mot extension, eller i typ ryggresningsbänk eller liknande?
Jag körde ryggextension i ställning förut. Men har bytt ut den mot raka marklyft (utan bälte) efter att det blev för lätt med 25kg-skivan. 😅
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)