Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-27, 23:18   #571
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Då är man tillbaka tillbaka till att det är viktigt med ett ganska snävt ätfönster runt träningen, om pre och post intag inte ska separeras mer än 3-4 h. Om man äter 1h innan passet, tränar 1h, då har man 1-2h på sig efter passet.

I en annan tråd skriver du
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...83#post8284483
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
En till tre timmar senare, kanske. Det spelar inte så stor roll, utan det viktigaste är dagens totala intag.
Här verkar det inte så viktigt och att "viktigaste är dagens totala intag."

Hur ska man förstå slutsatsen, är det viktigt att äta i samband med träningstillfället, eller går det att dra ut på det så länge dygnets intag täcker behovet? Hur långt kan man sträcka det resonemanget i så fall? Ett dygn är ju 24h, och man skulle kunna äta var 24h i ett extremfall och få i sig det totala intaget då.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 07:43   #572
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Han från andra citatet hade redan druckit en gainer direkt efter paseet. Det är det totala intaget som är viktigast, men det är det här som är varannandagsfasta-tråden. När jag svarar någon i en annan tråd förutsätter jag att denne äter någorlunda normalt, om inte annat uttryckligen anges.

Att styrketräna mitt i en lång fasta är bra för att minska/eliminera muskelförlusten som fastan innebär, men det är knappast bästa regelbundna upplägget för någon som verkligen vill öka muskelmassan.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 21:31   #573
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det kan vara bra i ett par veckor för att se om det är den bakomliggande orsaken till t ex akneproblemen.
Helt otroligt att jag fick "rashes" och nässelutslag direkt efter grönkålsintag. Verkligen mycket. Hände inte alls när jag bara åt ägg igår.

Vet man varför vissa grönsaker eller Antinutritenter ger utslag? Jag var skeptisk när jag började utesluta grönt men nu när jag provade var det sjukt. Fick eksem direkt som inte fått under dagarna när jag ätit animalier
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 22:20   #574
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
De är gifter som din kropp reagerar på. Vissa reagerar starkare än andra. De har många olika negativa effekter.



https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7600777/

Citat:
Some of the common symptoms exhibited by a large number of antinutrients in the body can be nausea, bloating, headaches, rashes, nutritional deficiencies, etc
https://openbiotechnologyjournal.com...E/68/FULLTEXT/

Många av dem har också positiva effekter, och de negativa mildras med tillagning, men som sagt, vissa är mer känsliga än andra.

Citat:
Of the compounds reviewed, there are indications that when given in the diet in what would be considered moderate to high quantities, or when administered in isolation, they may exert effects that would be detrimental or impair the body’s reserves or function in some way. There may be some individuals who are more susceptible to these effects for various reasons.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 22:37   #575
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
De är gifter som din kropp reagerar på. Vissa reagerar starkare än andra. De har många olika negativa effekter.



https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7600777/



https://openbiotechnologyjournal.com...E/68/FULLTEXT/

Många av dem har också positiva effekter, och de negativa mildras med tillagning, men som sagt, vissa är mer känsliga än andra.
Intressant att de mildras med tillagning. Just råa grönsaker (som i sallad) är det jag reagerar mest på tror jag. Det och kokta bönor, som fick min mage att totalhaverera och eksem att blomma ut, från första början.

Vet man hur lång tid det kan ta för kroppen att göra sig av med "gifterna" som man kan tänkas reagera på? Sjukt. Jag har alltid tänkt att det varit något fel på min mage och eksem som jag får leva med bara. Tänk om det här faktiskt varit grundproblemet.

Just det, jag tänkte på en sak jag blev nyfiken på. Ni som äter mycket animalier, blir deinte ganska mycket mer fett än standardrekomendationerna för er? :P Är kanske inte dåligt, men bara en iakttagelse och hur det påverkar. Jag äter vrålmycket mer fett med animalisk kost.

Senast redigerad av Luddsson den 2023-01-28 klockan 22:40.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-29, 19:29   #576
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Ni som kör varannandagsfasta, ni upplever inga problem att kontrollera ätandet på de dagar ni äter? Tycker själv att det ganska lätt sticker iväg när jag väl äter, vilket är lite kontraproduktivt…
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-29, 19:37   #577
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
För mig har det blivit nästan tvärtom, jag måste tänka på och äta lite mer än vad jag gör. Går jag efter aptiten skulle jag kunna äta lika lite som på fastedagen. Däremot dagarna jag fastar drömmer jag om alla möjliga godsaker och maträtter jag vill äta på ätardagen men när den väl kommer är jag inte sugen.
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 05:39   #578
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ni som kör varannandagsfasta, ni upplever inga problem att kontrollera ätandet på de dagar ni äter? Tycker själv att det ganska lätt sticker iväg när jag väl äter, vilket är lite kontraproduktivt…
Jag tänker att för den som HAR problem att överäta kanske ska testa att räkna kalorierna och inte köra ad libido. Välja energisnålare varianter kanske.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 20:26   #579
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Ni som kör varannandagsfasta, ni upplever inga problem att kontrollera ätandet på de dagar ni äter? Tycker själv att det ganska lätt sticker iväg när jag väl äter, vilket är lite kontraproduktivt…
Jag behöver tänka mig för. Ligger på drygt 500 kcal på "fastedagarna" och närmare 4000 kcal på ätardagarna fördelat på 4 intag. Det jag dock märkt är att jag äter mycket kolhydrater på ätardagarna så har jag mycket svårare att hantera aptiten än om jag minskar intaget och äter mer fett och protein.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-31, 16:48   #580
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag behöver tänka mig för. Ligger på drygt 500 kcal på "fastedagarna" och närmare 4000 kcal på ätardagarna fördelat på 4 intag. Det jag dock märkt är att jag äter mycket kolhydrater på ätardagarna så har jag mycket svårare att hantera aptiten än om jag minskar intaget och äter mer fett och protein.
Väldigt likt mig. Därtill är jag jäkligt svag för bröd (kolhydrater) vilket snabbt blir mycket kcal.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-04, 15:58   #581
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Intressant att de mildras med tillagning. Just råa grönsaker (som i sallad) är det jag reagerar mest på tror jag. Det och kokta bönor, som fick min mage att totalhaverera och eksem att blomma ut, från första början.

Vet man hur lång tid det kan ta för kroppen att göra sig av med "gifterna" som man kan tänkas reagera på? Sjukt. Jag har alltid tänkt att det varit något fel på min mage och eksem som jag får leva med bara. Tänk om det här faktiskt varit grundproblemet.

Just det, jag tänkte på en sak jag blev nyfiken på. Ni som äter mycket animalier, blir deinte ganska mycket mer fett än standardrekomendationerna för er? :P Är kanske inte dåligt, men bara en iakttagelse och hur det påverkar. Jag äter vrålmycket mer fett med animalisk kost.
Vilka grönsaker ger minst antinutrienter? Jag saknar lite crunch på tallriker, som man får av grönsaker. Kanske någon helt näringsfattig grönsak som isberg-eller romansallad är snål på antinutrienter också? Vi pratar några blad, typ :
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 05:49   #582
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Vilka grönsaker ger minst antinutrienter? Jag saknar lite crunch på tallriker, som man får av grönsaker. Kanske någon helt näringsfattig grönsak som isberg-eller romansallad är snål på antinutrienter också? Vi pratar några blad, typ :
Du måste verkligen sluta övertänka och ńoja sp mycket nu. Det är inte så svart/vitt att du MÅSTE leva på ENBART animalier eller lägga till 3 kilo grönsaker om dagen och sabba din mage.

Mår du bra som du äter nu men vill och känner att du behöver ha mer textur och kolhydrater. Testa att lägga till lite havregryn eller potatis och se hur din mage reagerar. Du kommer garanterat inte att märka något negativt alls av några salladsblad á isberg. Absolut ingenting, Visst, om du la till 0,5 kilo grönkål eller broccoli kanske magen krånglar och andra problem uppstår. Men, våga testa att lägga till saker och börja i små mängder och testa vad du själv tolererar och mår bra av. Det finns ingen helig gral du kommer att finna och någonting säger mig att du vet detta själv, men det känns som om att ifall du inte får Grubs okejande så vågar du inte göra det minsta av förändring.

Igen, detta är inte skrivet med någon irriterad mellanton alls, jag vill bara verkligen att du ska snäppa ur de problemen du skapar för dig själv genom att våga vara lite mer flexibel i ditt tänk. Känner igen egna gamla tendenser i dig och vet vilket helvete det är.

Testa och prova dig fram. Det är så alla andra på forumet har ett förhållande till mat de mår bra av. Inte för att Grub sa till någon att Carnivore eller vegan är den enda sanna vägen. Du fixar det om du vågar!
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 06:49   #583
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Du måste verkligen sluta övertänka och ńoja sp mycket nu. Det är inte så svart/vitt att du MÅSTE leva på ENBART animalier eller lägga till 3 kilo grönsaker om dagen och sabba din mage.

Mår du bra som du äter nu men vill och känner att du behöver ha mer textur och kolhydrater. Testa att lägga till lite havregryn eller potatis och se hur din mage reagerar. Du kommer garanterat inte att märka något negativt alls av några salladsblad á isberg. Absolut ingenting, Visst, om du la till 0,5 kilo grönkål eller broccoli kanske magen krånglar och andra problem uppstår. Men, våga testa att lägga till saker och börja i små mängder och testa vad du själv tolererar och mår bra av. Det finns ingen helig gral du kommer att finna och någonting säger mig att du vet detta själv, men det känns som om att ifall du inte får Grubs okejande så vågar du inte göra det minsta av förändring.

Igen, detta är inte skrivet med någon irriterad mellanton alls, jag vill bara verkligen att du ska snäppa ur de problemen du skapar för dig själv genom att våga vara lite mer flexibel i ditt tänk. Känner igen egna gamla tendenser i dig och vet vilket helvete det är.

Testa och prova dig fram. Det är så alla andra på forumet har ett förhållande till mat de mår bra av. Inte för att Grub sa till någon att Carnivore eller vegan är den enda sanna vägen. Du fixar det om du vågar!
Tack för tips och push Jag ska prova mig fram
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-05, 17:05   #584
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Vore spännande att läsa era upplägg tidsmässigt!

Själv kör jag följande; Åt senast igår (lördag) och idag blir ”fastedagen”. Har varit och tränat, och efter träning blev det 10 gram EEA. Ikväll blir det 500 gram kvarg.

Uppstigning i morgon bitti, och intervall 30 minuter. Därefter jobb + träning. Sedan blir det mat runt 20-tiden på måndag.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 07:17   #585
Bailah
Registered User
 
Bailahs avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Lund.
Inlägg: 3 973
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har ändrat åsikt genom åren och anser att de flesta borde äta mycket mindre vegetabilier och mer animalier.
__________________
Bailah goes carnivore
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=234733
Bailah är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)