Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-19, 00:24   #1
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Hjälp med Boxningspass för klassen (kondition)

Hej ska ha ett pass för klassen och då med inriktning boxning och kondition.
Har tänkt att göra på följande sätt

Genomgående Teori
Historik
Regel och tävlingssystem
Intressant fakta, info m.m
5 minuter

Genomförande praktik
1. Uppvärmning
- 2 varv runt hallen
- Hopprep i 2 minuter
- Visa dom 3 olika slagen vi kommer att använda (jabb,sid slag och uppercut)
- Slagstil 1, 5 slag sen 5 armhävningar i 2 minuter (1 vardera)
- Slagstil 2, 5 slag sen 5 upphopp i 2 minuter (1 vardera)
- Slagstil 3, 5 slag sen 5 ligga ner och lyfta upp magen i 2 minuter (1 vardera)
Sammanlagt ca 10 minuter.
Vatten paus i 1 minut.

2. Huvudaktivitet
Cirkulationsträning ( 16-18-20 elever) (8-9-10 stationer)
Intro (5 min max)
- Station 1, Sit ups med 3 slag medans den andra håller i padsen. (3 min)
- Station 2, Stående sparkar på pads (3 min)
- Station 3, Klättra upp för lina (3 min) (turas om)
- Station 4, Den ena sitter i 90 grader mot en vägg medans den andra gör dips liknande på knäna (3 min)
- Station 5, Sitt på knäna och lyft upp ena och sparka (träning för rumpa) (3 min)
- Station 6, Slå slag hela tiden beroende på vad partnern håller upp för något slag med padsen. Gå runt lite så man använder fotarbetet (3 min)
- Station 7, Hopprep (alternativ)
- Station 8, ?
- Station, 9?
- Station 10, ?
Ca 30 minuter 2 vattenpauser på 1 min vardera.

2 Cirklar, 8 för varje cirkel, dela upp så 4 inne i cirkeln och 4 utanför.
Jag delar ut olika slagstil man ska göra hos varje person då maxar man i 1 minut hos varje person sedan roterar man. När dom första 4 är klara så byter dom med dom som stod inne och likadant där.
= 8 minuter, 1 minuts vila mellan bytena ca 10 minuter.

Avslut, Stretching (5 min)


Det som jag behöver hjälp med är dels att ni får jätte gärna utrycka er om ändringar jag kan göra med upplägget eller om ni har några andra synpunkter men dels också om ni kan komma på någonting för station 8,9 och 10?

Har inte så jätte stor erfarenhet av boxning och vi har ganska begränsat med grejor att använda i gymnastiken. Vi har pads och handskar samt skydd för bena för eventuella spark övningar.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 00:37   #2
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
Tycker ärligt talat det verkar dumt med "5 slag 5 armhävningar osv".

Bättre köra 1 minut slag och sen 30 sekunder armhävningar, annars blir det ju byta hela tiden, de hinner ju inte börja slå innan de ska hoppa ner på marken.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 01:15   #3
Neco
Registered User
 
Necos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Nacka/Luleå
Inlägg: 1 281
Håller med SH att eftersom att dem inte kan så mycket om att slå blir det bättre att köra på tid så de inte bara stressar igenom, dubbla annars antalet slag åt gången.

När jag tränade boxning brukade vi slå varandra i magen (medan man har armarna runt repen eller bakom huvet), vilket blir väldigt jobbigt när man samtidigt ska spänna, andas och inte kissa på sig

Sen körde vi också ett par kullerbyttor fram och tillbaka och sen upp och skuggboxas. Kan ju bytas mot att slå på någon som håller ett par pads.

Sen kan du ju ta en bänk som man kör någon variant av hopp upp och ner. (typ skidhopp en fot på bänken en på golvet och sen hoppa och växla).

marinhopp är en annan plågsam övning. Går att göra lättare om man kombinerar med att man kryper mellan benen på sin partner gör ett marinhopp, kryper tillbaka gör ett nytt marinhopp. Sen växlar man. Vet inte om ni är vanliga dödliga eller en idrotssklass, måste ju lägga nivån utifrån det också.

Tycker nog inte du behöver ha tio stationer. Lägg lite mer tid på hopprepet och att få varma axlar. Rakt ut med armarna och rita stora/små cirklar. Rörelse framåt, bakåt, uppåt (fortfarande ritandes cirklar). Så de får känna hur det bränner i axlarna.
__________________
Ergometerhets och marklyft I siktet; gamla PBn Mark 130, Böj 90, Bänk 70
Neco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 03:52   #4
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
Eftersom du är på skolan så lär det inte vara många som håller på med boxning. Kör därför inte skuggboxning på uppvärmningen eftersom det kräver att man har olika tekniker samt rörelsemönster i grunden (det känns bara löjligt om man inte är van).

Jag skulle nog ha lagt upp det ungefär så här:
1. Uppvärmning/Pass
Under antagandet att det är totala nybörjare du ska hålla ett pass för; utnyttja uppvärmningar som samtidigt lär ut grundläggande tekniker/rörelser.
Först skulle utövarna få springa runt några varv med fotarbete (lite sidhopp och "växlande sidhopp"), lite armhävningar och benkast/situps. Så mycket parövningar som möjligt (t ex armhävningar på en kompis som står på alla fyra, partnen kastar/håller benen under magträningen) osv.

Sedan skulle jag visa en korrekt stance och guard. Klassen skulle få gå ett par varv i salen med korrekt guard och stance, "förflyttning i boxningsutgångsläge" så att säga. Visa raka slag och låt klassen köra några i luften, korrigera det som ser fördjävligt ut. Låt klassen gå runt, "förflyttning med raka slag", visa arm/ben-timing, korrigera! Samma "schema" för krokarna!

Sedan utöka detta till T ex så kan man "klappa axel". Det går ut på att man ska försöka klappa på axeln på sin partner. "Korsvis", dvs ens högerhand ska klappa på partnerns högra axel,ens vänster handpartnens vänstra axel (här kan man påvisa guarden, "titta man kan försvara sig också!"). Endast raka slag! Gå runt och korrigera!

För krokarna kan man kan visa försvar för "runda slag" och köra en övning med bara runda slag. Ena parten slår runda slag från alla riktningar (med raka armar), i det tempo som den andra som den andra klarar att försvara.

2. Pass/Fys. Använd det du har lärt "dina elever". Kör parvis olika kombinationer med mitsar under 30-60 sekunder. Kör lite cirkelträning med hopprep, armhävningar, fotarbete/"hoppvarianter", sit ups, osv.

Gör det inte för svårt med att blanda upp en massa. Börja uppvärmningen med boxningsrelaterade övningar (stance, guard, förflyttning) öka svårighetsgraden genom att lägga på slag och kombinationer. Låt fysen bestå av det du har lärt ut fast hårdare och snabbare! Räcker inte det så kör armhävningar, upphopp, situps och hopprep!
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 03:57   #5
hoikka poika
Registered User
 
hoikka poikas avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 264
PS. Gör det inte för svårt och kör en grej i taget, försök att visa "den roliga sidan" av boxning istället för "den skitjobbiga", du vill väl gynna din klubb? Skriv upp ditt pass på ett papper med övningar och tid. Se till att fylla passet och att under passet, hålla tiderna! Det blir nog hur bra som helst!
hoikka poika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 07:34   #6
CVN
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 244
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Tycker ärligt talat det verkar dumt med "5 slag 5 armhävningar osv".

Bättre köra 1 minut slag och sen 30 sekunder armhävningar, annars blir det ju byta hela tiden, de hinner ju inte börja slå innan de ska hoppa ner på marken.
Dem ska inte byta efter 5 armhävningar, den ena killen slår först 5 slag o sen 5 armhävningar sen upp igen och 5 slag sen 5 armhävningar i ungefär 1 minut var.

Varför jag tog med den övningen är för att vi själva körde den på ett boxningspass.

Citat:
Neco
Du kanske har rätt, bättre med 4 stationer istället och köra 2 varv kanske?

Citat:
hoikka poika
Tack ska tänkas på, ändrar upplägget lite grann o lägger upp det senare.
CVN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)