Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-09-29, 23:46   #691
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
varför skulle fasta inte kunna inkludera bigmac?
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 08:12   #692
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
varför skulle fasta inte kunna inkludera bigmac?
600 kcal på ett bräde. Lär ställa in kroppen på en absorbtiv fas med frisättning av insulin och blockering av de hormon som frisätter energi från våra energidepåer.

Det är logiken. Men jag är inte intresserad av fasta och inte fullt påläst om teorin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 08:26   #693
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Varför skulle inte fasta kunna inkludera tuggummi?
Ur Grubs artikel:

Citat:
Det finns misstankar om att sötningsmedel som sukralos kan störa autofagi trots att de inte ger några kalorier. Vi har smakreceptorer i munnen, svalget och ned i magen som kanske påverkar mTOR och därmed även autofagin negativt. Observera ordet “kanske”. Forskningen är pågående. Kanske eller inte, fastar du främst för den effekten bör du hålla dig till kaffe, te och vatten.
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:35   #694
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Peter Attia har ändrat sin syn på fasta:



tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:44   #695
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Peter Attia har ändrat sin syn på fasta:
Skulle inte lägga någon större vikt i vad han säger, han är en klassisk "youtube kändis".

Säg att du gör en sak och sen casha in maximalt på det tills du slutar casha in
Ändra dig och casha in maximalt på att du har ändrat dig tills du slutar casha in
Eventuellt gå tillbaka och försök casha in igen, eller börja med/kom på något nytt.

Man ändrar sig för att hålla sig relevant. Det blir väldigt fort oseriöst
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:48   #696
Eljest
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 303
https://tyngre.se/podd/tyngre-tranin...ris-hemsworth/

36 min in. Attia är ska man ta med en nypa sylt.
Eljest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 09:50   #697
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Eljest Visa inlägg
https://tyngre.se/podd/tyngre-tranin...ris-hemsworth/

36 min in. Attia är ska man ta med en nypa sylt.
Sjukgymnasten Gudiol ska man ta med en nypa salt också, speciellt efter han började hora ut sig i TV på bästa sändningstid.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 12:42   #698
BridgeMountain
Registered User
 
BridgeMountains avatar
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Halland
Inlägg: 28
Jag har inte direkt följt diskussionerna kring fasta på länge nu och vetefan vem han den där Attia är, men har det kommit något nytt intressant kring ämnet?

Tidigare var väl den generella åsikten att IF, "troligtvis", kunde vara hälsosamt (autofagi osv) men vi är tillbaka på att käka varje dag igen eller?
BridgeMountain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 13:17   #699
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeMountain Visa inlägg
Jag har inte direkt följt diskussionerna kring fasta på länge nu och vetefan vem han den där Attia är, men har det kommit något nytt intressant kring ämnet?

Tidigare var väl den generella åsikten att IF, "troligtvis", kunde vara hälsosamt (autofagi osv) men vi är tillbaka på att käka varje dag igen eller?

EDIT; Med begränsningen på ca 500 kcal på faste dagarna
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.

Senast redigerad av Don H den 2023-09-30 klockan 13:19.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 13:42   #700
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeMountain Visa inlägg
Tidigare var väl den generella åsikten att IF, "troligtvis", kunde vara hälsosamt (autofagi osv) men vi är tillbaka på att käka varje dag igen eller?
Nä, diskussioner som varit om autogafi och andra hälsofördelar är ju riktig fasta och då pratar jag minst 3 dagar och mer och då gärna också torrfasta.

Att inte äta på 16 timmar och sen äta i 8 timmar ger inget.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-30, 20:38   #701
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
600 kcal på ett bräde. Lär ställa in kroppen på en absorbtiv fas med frisättning av insulin och blockering av de hormon som frisätter energi från våra energidepåer.

Det är logiken. Men jag är inte intresserad av fasta och inte fullt påläst om teorin.
Insulinresponsen vid fastebrytningen är det som är mest intressant ur ett byggarperspektiv, förutsatt att träningen blivit utförd trots eventuell brist på sportsmässiga glykogennivåer. Personligen tappar jag minst 60% av styrkan. Timing av en mindre mängd komplexa kolhydrater tillsammans med en stor del essentiel protein öppnar upp för mycket bra lean gains.

kcal betyder mindre, det man lär hitta är en bra ratio av kolhydrater vs protein och fokus på att köra tillräckligt hårt under ett katabolt tillstånd. Mvh
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 08:01   #702
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det började med att sukralos kunde påverka autofagin. Samtidigt skriver King Grub att 500 kcal skulle kunna vara acceptabelt under fasta i sin artikel, ( helt plötsligt blev fastan en VLCD ? ).

Har själv ingen aning hur det blir med autofagin vid fasta med 500 kcal.

Men misstänker att insulinsvaret blir dåligt eftersom insulinkänsligheten är dålig när kroppen är i ketios. Det är liksom grejen att skicka ut all glukos I blodet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-08, 23:00   #703
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det började med att sukralos kunde påverka autofagin. Samtidigt skriver King Grub att 500 kcal skulle kunna vara acceptabelt under fasta i sin artikel, ( helt plötsligt blev fastan en VLCD ? ).

Har själv ingen aning hur det blir med autofagin vid fasta med 500 kcal.

Men misstänker att insulinsvaret blir dåligt eftersom insulinkänsligheten är dålig när kroppen är i ketios. Det är liksom grejen att skicka ut all glukos I blodet.
Varannandagsfasta är långt ifrån ketos, min definition av ketos är minst en månad utan kolhydrater, även om man kan mäta både ketogener och blodsocker statistiskt, förenklandet är närmast en känsla av balansering

Fett förhåller jag mig till att inta en mycket liten bestämd ratio av samtliga essentiella fettsyror, även om man kan äta big mac finns det ingen som helst anledning, fett är alltid lättupptagligt

insulinresponsen är fördelen med varannandagsfasta samt att magen får vila, finns ingen poäng äta mer näring än vad som kan upptas ändå, och uteslutande alla hälsoproblems rot

experimentera med att äta e36h till var tredje dag
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-09, 07:10   #704
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
Insulinresponsen vid fastebrytningen är det som är mest intressant ur ett byggarperspektiv, förutsatt att träningen blivit utförd trots eventuell brist på sportsmässiga glykogennivåer. Personligen tappar jag minst 60% av styrkan. Timing av en mindre mängd komplexa kolhydrater tillsammans med en stor del essentiel protein öppnar upp för mycket bra lean gains.

kcal betyder mindre, det man lär hitta är en bra ratio av kolhydrater vs protein och fokus på att köra tillräckligt hårt under ett katabolt tillstånd. Mvh
Går du verkligen från 100kg i whatever till 40? Eller 10 rep till 4?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-28, 07:10   #705
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Går du verkligen från 100kg i whatever till 40? Eller 10 rep till 4?
styrka har många definitioner och är inte helt lätt att vara överens om vad det innebär; 1 rep max, visst om jag var van vid den sortens träning vilket jag inte ser någon mening eller praktiskt resultat av; snarare kör jag oftast mellan 10-50 reps tappar således minst 60% eftersom det är omöjligt hålla samma glykogen som exempelvis intag av 1 kg stärkelse/socker/kolhydrater dagligen

styrka är också direkt rekrytering av muskelfibrer, vilket primärt styrs av hjärnan, viljan och i sin tur hormoner

styrka är också baserat på tidigare prestation samt dagsåterhämtning och en mängd andra faktorer

min egen definition av styrka är när du är som svagast mvh jmk
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)