Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-08, 19:14   #31
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 524
När ni skriver om immunförsvar tänker jag nog mer på angrepp av virus, bakterier, svampar mfl som flyttar in i kroppen och försöker etablera sig.
Andra grejor som mikroplaster, peptider, växtpolymerer, asbest, skräp etc. skulle jag inte klumpa in. Det får levern fixa åt oss.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 22:16   #32
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Myterna står du för alldeles utmärkt på egen hand.
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.

Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.
Har du fortfarande inte läst länken som Grub la in tidigare i tråden?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 00:57   #33
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Gammal artikel förvisso. Det hade varit intressant med en undersökning av svenskars vitamin/mineral-status. I USA har sådana undersökningar visat på en hel del brister, något annat hade man kanske inte väntat sig.

https://www.svd.se/brist-pa-mineraler-i-svensk-brodsad
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 18:15   #34
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.
Med "basala näringsbehov", syftar du då på rekommenderat dagligt intag (RDI)? Nästan ingen på hela forumet täcker precis alla RDI-värden för de näringsämnen som Livsmedelsverket via de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR) propagerar för. Lägg därtill alla de ämnen som NNR inte ens nämner som framförallt eller t.o.m. uteslutande finns i animaliska livsmedel. Sen så är du fel ute då bl.a. probiotika har en kraftig effekt när det gäller att motstå patogener. Probiotika gör du bäst i att odla själv då det är en mycket mer försvarbar metod för att få i sig dem rent ekonomiskt och i den mängd som de faktiskt gör nytta. En mängd olika växter gör också nytta mot främmande mikroorganismer.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.
Poängen var att kosttillskott är en nödvändighet för att den stora massan ska få i sig jod i tillräcklig mängd så att inte struma återigen drabbar en stor del av befolkningen.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-21, 17:42   #35
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.
Ett effektivt immunförsvar får man genom det du beskriver, vara social (egentligen exponera sig för smittor, åka buss/tåg/flyga osv), röra på sig, vistas i naturen osv... och kanske speciellt göra så när man är liten/ung.
Om man är undernärd i barndomen då immunförsvaret ska skaffa sig all denna erfarenhet kan jag tänka mig att immunförsvaret inte utvecklas på ett optimalt sätt.
Jag håller med dig i sak, men immunförsvaret är mer än bara sjukdomar, virus och liknande. Immunförsvaret reglerar (och regleras av) betydligt fler faktorer än så, t.ex autoimmuna sjukdomar och allergier.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Immunologi
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 13:08   #36
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Eran diskussion får mig att tänka på den gamla tråden wienerbröd och cola bygger muskler.

När man (relativt sett) tillgodosett kroppens behov, så ger inte ännu mer vitaminer, mineraler osv något ytterligare till immunförsvaret. Kan väl t o m bli kontraproduktivt.

Det låter ganska logiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-24, 15:09   #37
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Eran diskussion får mig att tänka på den gamla tråden wienerbröd och cola bygger muskler.

När man (relativt sett) tillgodosett kroppens behov, så ger inte ännu mer vitaminer, mineraler osv något ytterligare till immunförsvaret. Kan väl t o m bli kontraproduktivt.

Det låter ganska logiskt.
Jo visst, i stort sett om man äter bra, men nu visade ju forskningsresultaten i Grubs länk i början på tråden faktiskt på att man kunde förbättra immunförsvaret med kosten.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)