Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-07, 08:15   #16
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 868
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Om det stämmer som skolmedicinen säger, så är man enbart dömd till sina gener och det går inte att påverka sitt immunförsvar, såvida om man inte har brister.

Immunförsvaret blir bättre av att stöta på infektioner och att få arbeta, samt vaccin är ett sätt att förbättra sitt immunförsvar.
Så man kan ju ta de vaccin som finns, samt att man kan utsätta sig för sjukdomar/infektioner, då är det större chans att man inte blir smittad av samma nästa gång, eller att man i alla fall får lindrigare symtom.

Men kanske svårt att förbättra sitt immunförsvar utan att utsätta sig för potentiell smitta eller vaccin.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 08:26   #17
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Jag tycker att kosten borde ha stor betydelse men är väldigt sällan man ser det. Jag äter nitiskt noga och är minst lika sjuk som de runt omkring mig som äter (i mitt tycke) skräpkost. Min fru äter mest vitt bröd med smör utöver middag/lunch och jag stora mängder frukt och grönt och extremt "hälsosam" kost dygnet runt och även noga med kosttillskott, jag blir både mer förkyld, kraftigare förkyld och det sitter i betydligt längre än för henne. Nyss blev jag tokförkyld i 15 dagar och hon lite snuvig och huvudvärk i 2.

Visst det kanske skulle varit ännu värre om jag åt sämre, men tycker mer och mer jag ser talar för att (som Langster var inne på) äter du bara ok och täcker upp till en basnivå ger det extremt lite extra att vara "optimal", både för träningsresultat och hälsa.

Senast redigerad av Mats J den 2021-06-07 klockan 08:28.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 11:31   #18
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Jag instämmer med de 2 föregående posterna, Cokeman och Mats J.

Ett erfaret immunförsvar är ett effektivt immunförsvar.

Och Mats kan ju trösta sig med att hans immunförsvar verkar ha reagerat starkare än hans frus på vad som antagligen var samma infektion. De symptom man får vid t.ex förkylning beror ju inte enbart på viruset, det är främst immunförsvarets reaktion man känner av.
Och då återkommer vi till frågan, vad är ett ”starkt” immunförsvar? Och är det något som man bör sträva efter? Allergier och autoimmuna sjukdomar beror på överaktiva immunförsvar... därmed inte sagt att man bör försöka trycka ned sitt immunförsvar genom en kass kost. Men frågan blir ju, hur ska kosten se ut om man både vill bli effektiv på att bekämpa äkta infektioner, men samtidigt inte råka ut för allergier och autoimmuna sjukdomar? - en retorisk fråga förstås, då svaret är att det helt enkelt inte är så enkelt som man gärna vill tro.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 17:04   #19
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag som lider en del av autoimmuna sjukdomar har börjat lägga om kosten rätt så rejält sedan typ årsskiftet, och jag märker STOR skillnad i mitt mående på många plan. Det är såklart svårt att säga exakt vad som ger vad, men det är stor skillnad. Så fort jag slarvar märkvärdigt mår jag sämre igen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 21:10   #20
171
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 167
Jag är reumatiker och har haft stora problem med inflammationer i leder på olika ställen, ofta sjuk, stelhet i kroppen, kraftig allergi och magproblem. Sedan jag började äta strikt AIP så har nästan alla av ovanstående försvunnit. Jag tror att kosten har en jättestor påverkan på immunförsvaret.
171 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 22:28   #21
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av 171 Visa inlägg
Jag är reumatiker och har haft stora problem med inflammationer i leder på olika ställen, ofta sjuk, stelhet i kroppen, kraftig allergi och magproblem. Sedan jag började äta strikt AIP så har nästan alla av ovanstående försvunnit. Jag tror att kosten har en jättestor påverkan på immunförsvaret.
Du behöver inte tro, det framgick av Grubs länk att det är så.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 10:09   #22
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Även de mest hysteriska renlevnadsmänniskorna som loggar sina intag av mikronutrienter osv blir sjuka.
Sämre hälsa gör att man blir sjuk oftare och kraftigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jo, som jag skrev, jag tror att om man täcker sina basala näringsbehov så har man gjort vad man kan för sitt immunförsvar. Och så länge man inte lever i ett U-land under svält, eller har något mentalt problem/gör det svårt för sig själv genom att vara väldigt selektiv med vad man äter, så är det i princip svårt att uppnå brister.
Det är inte alls ovanligt för svenskar att uppnå näringsbrist. Och då kan man nästan säga att vi befinner oss på världens topp av levnadsstandard.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Motståndet mot kosttillskott (av t.ex vitaminer) beror på att det antingen är som att sätta ett plåster på någon som fått båda benen avkapade av att ha blivit överkörd av ett tåg. Eller helt onödigt.
Även i Sverige är de allra flesta faktiskt beroende av kosttillskott via saltintaget för att förse sköldkörteln med jod. Sedan en tid tillbaka är det också krav på att förse vissa produkter med kosttillskott, alltså vitamin D. Framförallt för att mörkhyade blir allt fler och de har det svårare med att syntetisera vitaminet i huden samt äter en kost som är mer näringsfattig.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
vad är ett ”starkt” immunförsvar? Och är det något som man bör sträva efter?
Det är ett optimalt fungerande immunförsvar. Något de absolut flesta omöjligt har eftersom de inte får i sig de nödvändiga ämnena i tillräcklig mängd.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Allergier och autoimmuna sjukdomar beror på överaktiva immunförsvar...
Vad beror ett överaktivt immunförsvar på? ;-)
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
frågan blir ju, hur ska kosten se ut om man både vill bli effektiv på att bekämpa äkta infektioner, men samtidigt inte råka ut för allergier och autoimmuna sjukdomar? - en retorisk fråga förstås, då svaret är att det helt enkelt inte är så enkelt som man gärna vill tro.
Eller äter man så att kroppen både klarar av infektioner och slipper överaktivitet av immunförsvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag tycker att kosten borde ha stor betydelse men är väldigt sällan man ser det. Jag äter nitiskt noga och är minst lika sjuk som de runt omkring mig som äter (i mitt tycke) skräpkost. Min fru äter mest vitt bröd med smör utöver middag/lunch och jag stora mängder frukt och grönt och extremt "hälsosam" kost dygnet runt och även noga med kosttillskott, jag blir både mer förkyld, kraftigare förkyld och det sitter i betydligt längre än för henne. Nyss blev jag tokförkyld i 15 dagar och hon lite snuvig och huvudvärk i 2.
Eller så tror du bara att du äter nyttigt. Stora mängder frukt och grönt betyder inte att ens kost är hälsosam. Utan det leder ofta istället till näringsbrist, överkonsumtion av kolhydrater och antinutrienter, m.m. Smöret din fru får i sig gör förmodligen större nytta för henne än vad allt hetsätande av växter gör för dig.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 10:21   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Visst, minimerar man inflammation i kroppen så bör immunförsvaret få ett lättare jobb, och slipper agera don Quijote och attackera väderkvarnar.
Går detta med kost, är det dokumenterat? För mig låter det lite new age, men jag erkänner att jag vet för lite om ämnet.

Men, då har man snarare skapat en bättre miljö för immunförsvaret än att faktiskt stärka det, första gången man råkar ut för ett nytt virus eller bakterier så kommer man fortfarande med stor sannolikhet bli sjuk, det är ofrånkomligt.

Det jag menar är att man kan inte äta sig till att bli immun mot sjukdomar som man inte tidigare haft.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 10:29   #24
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tyngre träningssnack hade ett avsnitt nyligen om antiinflammatorisk kost, mer specifikt när det används av personer med inflammatorisk sjukdom.

https://tyngre.se/podcast/antiinflam...orisk-sjukdom/
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 12:02   #25
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Visst, minimerar man inflammation i kroppen så bör immunförsvaret få ett lättare jobb, och slipper agera don Quijote och attackera väderkvarnar.
Går detta med kost, är det dokumenterat? För mig låter det lite new age, men jag erkänner att jag vet för lite om ämnet.
Ja, så är fallet med en hel del växter, t.ex. sädesslag. Ämnen däri luckrar upp tarmväggarna vilket innebär att främmande substanser från maten tränger sig igenom och aktiverar immunförsvaret för att försöka ta itu med dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men, då har man snarare skapat en bättre miljö för immunförsvaret än att faktiskt stärka det
Vad menar du isåfall med att stärka immunförsvaret? Hos de flesta läggs resurser från kroppens immunförsvar åt att regelbundet ta itu med skräp som tränger igenom tarmväggarna. Löser man detta problem kan jag tycka att man förstärkt immunförsvaret. Annars kan man "förstärka" immunförsvaret genom ett socialt liv, motion, få i sig tillräckligt med näring och att regelbundet skita ner sig i naturen och käka stora mängder probiotika och prebiotika. Bakterier är A och O för ett starkt immunförsvar. Kika t.ex. på Lactobacillus casei Shirota för en rad hälsostärkande effekter mot just det fabriksutsläppta covid-19.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 12:47   #26
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Hörde på radion i morse att en ny undersökning påvisade att kost med mer näringsämnen stärkte upp immunförsvaret så att man klarade sig bättre från covid.

Det viktigaste är väl fortfarande gener och bruk av tobak samt alkohol men jag tycker man ser mer och mer att man ”erkänner” att näringsintaget påverkar immunförsvaret.

Ser jag till egen del så upplever jag att sömnbrist är största orsaken till att jag blir sjuk.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 13:23   #27
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Ser jag till egen del så upplever jag att sömnbrist är största orsaken till att jag blir sjuk.
Jag skriver under på det där.
Under en resa till fjärran östern kunde jag inte sova bra i två veckor. Snittade 4 h /natt. Blev sjuk de sista dagarna pg a försvagat immunförsvar.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:13   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Ja, så är fallet med en hel del växter, t.ex. sädesslag. Ämnen däri luckrar upp tarmväggarna vilket innebär att främmande substanser från maten tränger sig igenom och aktiverar immunförsvaret för att försöka ta itu med dem.Vad menar du isåfall med att stärka immunförsvaret? Hos de flesta läggs resurser från kroppens immunförsvar åt att regelbundet ta itu med skräp som tränger igenom tarmväggarna. Löser man detta problem kan jag tycka att man förstärkt immunförsvaret. Annars kan man "förstärka" immunförsvaret genom ett socialt liv, motion, få i sig tillräckligt med näring och att regelbundet skita ner sig i naturen och käka stora mängder probiotika och prebiotika. Bakterier är A och O för ett starkt immunförsvar. Kika t.ex. på Lactobacillus casei Shirota för en rad hälsostärkande effekter mot just det fabriksutsläppta covid-19.
Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.
Ett effektivt immunförsvar får man genom det du beskriver, vara social (egentligen exponera sig för smittor, åka buss/tåg/flyga osv), röra på sig, vistas i naturen osv... och kanske speciellt göra så när man är liten/ung.
Om man är undernärd i barndomen då immunförsvaret ska skaffa sig all denna erfarenhet kan jag tänka mig att immunförsvaret inte utvecklas på ett optimalt sätt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 18:16   #29
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det folk menar när de säger ”starkt” immunförsvar är att man klarar att bli exponerad för virus eller bakterier utan att bli sjuk, eller att man blir frisk efter bara någon dag om man blir smittad. Det är detta jag menar att man inte kan äta sig till.
Alltså menar du på att det är en myt att man skulle kunna äta sig till att få ett immunförsvar som förhindrar eller förkortar sjukdomar. Men det är fel. De flesta i Sverige får i sig alldeles för lite vitamin A, vitamin D, jod, osv. som faktiskt är nödvändiga för ett optimalt fungerande immunförsvar. Sedan finns det en uppsjö av olika växter man kan vända sig till för att att kämpa mot sjukdomar.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 19:09   #30
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Alltså menar du på att det är en myt att man skulle kunna äta sig till att få ett immunförsvar som förhindrar eller förkortar sjukdomar. Men det är fel. De flesta i Sverige får i sig alldeles för lite vitamin A, vitamin D, jod, osv. som faktiskt är nödvändiga för ett optimalt fungerande immunförsvar. Sedan finns det en uppsjö av olika växter man kan vända sig till för att att kämpa mot sjukdomar.
Myterna står du för alldeles utmärkt på egen hand.
Så länge man täcker sitt basala näringsbehov så kan man inte göra så mycket mer för sitt immunförsvar via kosten har jag skrivit.

Om man inte lever i ett U-land så är det svårt att uppnå brist. Och visst är det tur att vi inte bor i ett U-land så att vi får salt berikat med jod t.ex,- att rekommendationer som det finns evidens bakom faktiskt finns och följs av livsmedelsindustrin osv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)