Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-15, 10:02   #1
shshrage
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 42
Ökar kre-alkalyn VO2 max? Klinisk studie

Hej! Jag snubblade över en klinisk studie gällande kreatins påverkan på VO2 max. Här jämför de kreatin monohydrat med kre-alkalyn, och påstår att gruppen som intog kre-alkalyn såg en ökning som var 160% större än den gruppen som intog monohydrat.

Hur sant är detta? Jag ser ett stort misstag i denna rapport som jag inte förstår hur de kunde göra, eller förstår jag den helt fel?

https://allamericanpharmaceutical.co...eatine2006.pdf

(PDFen är bara en summering på 3 sidor)
Enligt sida 1 fick båda grupperna i sig 750mg kreatin per dag. Fast kre-alkalyns upptagningsförmåga är ju ungefär 10 gånger större, så förutsättningarna var väl långt ifrån lika? Eller tänker jag helt fel ... vinklad rapport eller inte?
shshrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 06:33   #2
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av shshrage Visa inlägg
Hej! Jag snubblade över en klinisk studie gällande kreatins påverkan på VO2 max. Här jämför de kreatin monohydrat med kre-alkalyn, och påstår att gruppen som intog kre-alkalyn såg en ökning som var 160% större än den gruppen som intog monohydrat.

Hur sant är detta? Jag ser ett stort misstag i denna rapport som jag inte förstår hur de kunde göra, eller förstår jag den helt fel?

https://allamericanpharmaceutical.co...eatine2006.pdf

(PDFen är bara en summering på 3 sidor)
Enligt sida 1 fick båda grupperna i sig 750mg kreatin per dag. Fast kre-alkalyns upptagningsförmåga är ju ungefär 10 gånger större, så förutsättningarna var väl långt ifrån lika? Eller tänker jag helt fel ... vinklad rapport eller inte?
Spontant tänker jag att om dom jämfört monohydrat i maximal mängd som kroppen faktiskt tar upp med kre alkalyn i maximal mängd som kroppen faktiskt tar upp så blir resultaten identiska.

Man behöver ju "överdosera" kreatinmonohydrat pga att kroppen inte tar upp 100% av det du får i dig. Kan man då inta kreatin med högre biotillänglighet tex kre-alkalyn, kreatin hcl (som jag länge tog) eller vad det nu kan vara så behövs ju mindre mängd.

I detta fallet har dom väl då bestämt ett intag på 750mg kre-alkalyn som dom vet resulterar i fullt intag av kreatin i kroppen så att kroppen så att säga är mättad på kreatin. Och så jämför dom satans bolsjevikerna det med 750mg kreatin monohydrat fullt medvetna om att denna dosen inte är tillräcklig för att mätta kroppen på kreatin.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 07:16   #3
shshrage
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Spontant tänker jag att om dom jämfört monohydrat i maximal mängd som kroppen faktiskt tar upp med kre alkalyn i maximal mängd som kroppen faktiskt tar upp så blir resultaten identiska.

Man behöver ju "överdosera" kreatinmonohydrat pga att kroppen inte tar upp 100% av det du får i dig. Kan man då inta kreatin med högre biotillänglighet tex kre-alkalyn, kreatin hcl (som jag länge tog) eller vad det nu kan vara så behövs ju mindre mängd.

I detta fallet har dom väl då bestämt ett intag på 750mg kre-alkalyn som dom vet resulterar i fullt intag av kreatin i kroppen så att kroppen så att säga är mättad på kreatin. Och så jämför dom satans bolsjevikerna det med 750mg kreatin monohydrat fullt medvetna om att denna dosen inte är tillräcklig för att mätta kroppen på kreatin.
Antog att det var jag som missförstod något, men det är såklart en vinklad rapport från de där jäkla bolshevikerna tack för svar!
shshrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 07:48   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
750mg kre alkalyn mättar inte kroppens nivåer på kreatin.

Kre alkalyn tas inte upp 10ggr bättre än kreatin monohydrat.
Bättre- ja kanske.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-17, 08:45   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Studien är ett hemmasnickeri och är inte granskad eller publicerad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)