Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 15:21   #16
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Jag citerar det jag skrev i min journal:

Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Förövrigt tror jag klassisk lyftning är framtiden! Det verkar alla jag pratat med vara överens om. Även för publiken verkar det vara mycket intressantare, det är knappt några utbomningar och inga konstiga bedömningar (fan det var ju knappt ETT enda tveksamt domslut på hela helgen!). Tävlingarna går i högre fart och publiken kan relatera till lyften mycket lättare när lyftarna inte ser ut som stela plastgubbar. Även som aktiv kändes det mycket roligare, bara en sådan sak som att kunna fokusera på själva lyftningen och inte hundra andra saker runtomkring som har med utrustningen att göra.
Till det kan det adderas det uppenbara att det blir mycket billigare för de aktiva att slippa köpa ny dyr utrustning stup i kvarten och att det blir lättare få nytt folk att testa på sporten. Steget att tävla blir mycket mindre om man kan hävda sig utan att behöva gå all in med sina besparingar och det är självklart mycket roligare att tävla om ens resultat är åtminstone inom samma dimension som övriga lyftare.

Sedan IMO känns det som att man tävlar mer på lika villkor i klassisk lyftning. Jag har inte kollat någon exakt statistik men känslan efter helgens tävlingar är att det varit mycket jämnare överlag. Resultaten skiljer sig mindre mellan kombattanterna när förmågan att utnyttja materialet försvinner. Även detta till gagn för publiken som får se fler spännande dueller om placeringar.

Jag är övertygad om att klassisk lyftning kommer ta över helt inom en inte allt för avlägsen framtid. OM man låter den göra det och inte sätter käppar i hjulet från ledande positioner. Men eftersom det nu även från förbundshåll verkar jobbas hårt med den klassiska lyftningen så verkar det inte finnas något stort hinder. Bara säga: Må roligaste tävlingsform "vinna"!

(Med det sagt så behöver inte utrustningslyftningen försvinna, men OM det tillslut blir så att alla tycker bättre om klassisk lyftning kommer nog utrustningslyftningen förpassas till periferin.)

Senast redigerad av tano den 2011-08-23 klockan 15:22.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:26   #17
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Bra bra, här är vi överens för det mesta. (jag svarar allts hurril här)

Men givetvis ska man inte göra ned lyftare som gillar sporten, och liknelsen med stavhopp är bra. Jag drar det nämligen gärna så långt att bänkpress med och utan tröja kan sägas vara två helt olika grenar - precis som med höjdhoppning och stavhoppning. Inga konstigheter där.

Däremot hävdar jag att sportens trovärdighet för den oinsatte drabbas ganska svårt när en stor lyftare kommer in på scenen, lägger sig på bänken, stången lyfts ut, och 330 kg inte ens kommer ned till bröstet...

Jag tycker det är viktigt att tänka på hur sporten presenteras för publiken. Att göra tävlingarna roliga och begripliga att titta på - och spännande. Detta gäller naturligtvis alla sporter.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:31   #18
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Överlag så tror jag dock sporten i sig gynnas oerhört av den klassiska lyftningen. .

Gör den verkligen det? Visst mer folk till klubbarna, mer aktiva lyftare, men om alla noobs och en del inbitna lyftare bestämmer sig för att satsa på klassiska tävlingar, och struntar i att tävla i styrkelyft, eller kanske deltar halvhjärtat som ett slags mercyfuck, har jag svårt att se hur styrkelyft gynnas.

Om ett guld i klassisk rm "smäller högre" (ni förstår hur jag menar) än ett guld i sm, blahablahbla....jag behöver inte utveckla.

((Själv tycker jag att klassiskt var jätteskoj att se, jag såg i stort sett varenda klass under hela helgen via webbsändning. Under sm i styrkelyft såg jag Hurrils alla lyft, resten struntade jag i. Är jag en representativ åskådare så har jag oerhört svårt att se att styrkelyft växer som sport, klassiskt ftw))
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:36   #19
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Ja, bänkpressen är oerhört svår att förstå. Att inte komma ner är en av dem. Men desto svårare att förstå tror jag det är att se vikt X komma endast med stor svårighet, men X+15kg väldigt väldigt lätt. Vi insatta förstår det där med träff i tröjan.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:44   #20
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Gör den verkligen det? Visst mer folk till klubbarna, mer aktiva lyftare, men om alla noobs och en del inbitna lyftare bestämmer sig för att satsa på klassiska tävlingar, och struntar i att tävla i styrkelyft, eller kanske deltar halvhjärtat som ett slags mercyfuck, har jag svårt att se hur styrkelyft gynnas.

Om ett guld i klassisk rm "smäller högre" (ni förstår hur jag menar) än ett guld i sm, blahablahbla....jag behöver inte utveckla.

((Själv tycker jag att klassiskt var jätteskoj att se, jag såg i stort sett varenda klass under hela helgen via webbsändning. Under sm i styrkelyft såg jag Hurrils alla lyft, resten struntade jag i. Är jag en representativ åskådare så har jag oerhört svårt att se att styrkelyft växer som sport, klassiskt ftw))
Du gör alltså uppdelningen styrkelyft och klassisk styrkelyft?

För mig (och kanske andra, Börje?) är det väl snarare så att det är en sport, där klassisk lyftning och utrustningslyftning är två grenar av denna. Kanske en dålig analogi men likt två grenar simning, säg fjärilsim och bröstsim.

Om nu klassisk lyftning skulle öka intresset för sporten styrkelyft mångfalt, men samtidigt göra att utrustningslyftningen kom i skymundan så kan det ju fortfarande vara positivt för just sporten styrkelyft, men inte då utrustningslyftningen. Dock behöver det ju inte nödvändigtvis vara dåligt för utrustningslyftningen, ett ökat generellt intresse för styrkelyft kanske gör att fler testar på utrustningen också. Det är väl något framtiden får utvisa.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:44   #21
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Gör den verkligen det? Visst mer folk till klubbarna, mer aktiva lyftare, men om alla noobs och en del inbitna lyftare bestämmer sig för att satsa på klassiska tävlingar, och struntar i att tävla i styrkelyft, eller kanske deltar halvhjärtat som ett slags mercyfuck, har jag svårt att se hur styrkelyft gynnas.

((Själv tycker jag att klassiskt var jätteskoj att se, jag såg i stort sett varenda klass under hela helgen via webbsändning. Under sm i styrkelyft såg jag Hurrils alla lyft, resten struntade jag i. Är jag en representativ åskådare så har jag oerhört svårt att se att styrkelyft växer som sport, klassiskt ftw)
Alltså nu menar jag sporten som sådan, inte utrustat styrkelyft. Kanske var lite otydlig.

Nu räknas jag absolut inte som nått tredorakel, då jag bara tävlat sedan -02, men faktum är att jag under denna korta period inte upplevt ett såpass positivt klimat som det är nu, både i distriktet och den egna klubben.

editerade in din sista stycke också; tycker att du har en djäkligt bra poäng och jag tror inte alls att du är ensam om detta. Dock är det ju till viss (stor?) del nyhetens behag och många var oerhört nyfikna. Gäller även i min egen familj/vänskapskrets, där flera satt som klistrade hela söndagen.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2011-08-23 klockan 15:47.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:47   #22
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Gör den verkligen det? Visst mer folk till klubbarna, mer aktiva lyftare, men om alla noobs och en del inbitna lyftare bestämmer sig för att satsa på klassiska tävlingar, och struntar i att tävla i styrkelyft, eller kanske deltar halvhjärtat som ett slags mercyfuck, har jag svårt att se hur styrkelyft gynnas.
Klassisk styrkelyft ÄR styrkelyft.

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Om ett guld i klassisk rm "smäller högre" (ni förstår hur jag menar) än ett guld i sm, blahablahbla....jag behöver inte utveckla.
Det som gick i Lund i klassisk styrkelyft var alltså ett SM, inte ett RM, för tydlighetens skull.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:52   #23
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Orsaken till att man börjat tävla klassiskt är förstås det att så många är emot urtustningen. Det är helt förståeligt att de klassiska SM-tävlingarna blev populära. Sannolikt kan intresset för klassisk lyftning ytterligare öka. Att det skulle konkurrera ut SL med urtustning tror jag inte på, annat än eventuellt på mycket lång sikt. Men det är mycket viktigt att SSF (och IPF) arbetar för sina klassiska lyftare så det inte blir en splittring. Det har SL inte råd med.

Det är nog andra faktorer än utrustningen som påverkar om SL ska bli en OS-gren eller inte.

Någon skrev att det behövs sponsorer. Det är alldeles riktigt. Det gäller styrkelyft som gren, såväl klassisk lyftning som utrustningslyftning. Men ni har glömt två fakta som gäller sponsring :

1) Antalet tävlingsutövande idrottsmän resp antalet åskådare i en idrottsgren har nästan ingenting med sponsorernas intresse att göra.. Att såga att det är så visar bara att man inte vet vad man pratar om. Det är två andra faktorer som påverkar sponsringen : 1) exponering i media (och prata nu inte om webbsändningar) samt 2) effektiv lobbning/försäljning/marknadsföring.

2) Merparten av alla företag förstår sig inte alls på sponsring. De känner sällan till den idrottsgren de sponsrar. De vet sällan exakt hur deras reklam kommer ut till konsumenterna. Och de kan nästan aldrig mäta resultaten av sponsringen. Därför sponsrar de grenar de tidigare sponsrat. Framförallt grenar som syns i TV är populära, fastän vilken amatör som helst vet att endast företag med mycket kända brand har nytta av att synas med enbart namnet i en TV-ruta.

För att styrkelyft skulle kunna åtnjuta mera sponsring behövs mera synlighet i TV, tidningar och radio. Den viktigaste enskilda uppgiften för en ny sportchef i förbundet vore egentligen att lobba till medierna för att få en någorlunda bra synlighet. Genom att tänka över produkten och sedan kontakta rätt människor skulle man komma långt.

En ökad synlighet skulle automatiskt öka sponsringschanserna. Också här borde man fundera över vad produkten är. I synnerhet om man kunde säga : "Ditt företag kommer att visas där och där och där inför totalt x tänkta åskådare. Dessutom vet du sällan konkret vad företaget får i utbyte av sponsringen. Men nu bjuder jag ett paket där du konkret får...".
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:55   #24
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Du gör alltså uppdelningen styrkelyft och klassisk styrkelyft?

För mig (och kanske andra, Börje?) är det väl snarare så att det är en sport, där klassisk lyftning och utrustningslyftning är två grenar av denna. Kanske en dålig analogi men likt två grenar simning, säg fjärilsim och bröstsim.

.
Är det bara jag som gör den uppdelningen då? Det är ju två sporter. Ni jämför ju klassiskt med höjdhopp och styrkelyft med stavhopp, och höjdhopp och stavhopp är olika sporter.

Det är förvisso samma personer (nåja, i stort sett iaf) som tävlar. men de tävlar i två sporter med liknande moment.

(Dessutom, att du kallar den ena sporten för "utrustningslyftning" istället för styrkelyft som den faktiskt heter säger en hel del)
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 15:59   #25
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Men ni har glömt två fakta som gäller sponsring :

1) Antalet tävlingsutövande idrottsmän resp antalet åskådare i en idrottsgren har nästan ingenting med sponsorernas intresse att göra.. Att såga att det är så visar bara att man inte vet vad man pratar om. Det är två andra faktorer som påverkar sponsringen : 1) exponering i media (och prata nu inte om webbsändningar) samt 2) effektiv lobbning/försäljning/marknadsföring.
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
En ökad synlighet skulle automatiskt öka sponsringschanserna. Också här borde man fundera över vad produkten är. I synnerhet om man kunde säga : "Ditt företag kommer att visas där och där och där inför totalt x tänkta åskådare. Dessutom vet du sällan konkret vad företaget får i utbyte av sponsringen. Men nu bjuder jag ett paket där du konkret får...".


Ett tips: prova att tänka igenom vad du skriver och kanske läsa det du skriver också innan du trycker på 'Skicka svar'.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:02   #26
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Ni jämför ju klassiskt med höjdhopp och styrkelyft med stavhopp, och höjdhopp och stavhopp är olika sporter.
Njaej... De är bägge friidrottsgrenar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:07   #27
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
bertbert : Antalet åskådare på tävlingsplatsen har nästan ingen betydelse för sponsringen, (visst, visst, en liten). Däremot har antalet åskådare i TV stor betydelse, trots att många företag i verkligheten inte har någon som helst nytta av sin mycket dyra TV-reklam.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:09   #28
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
När man talar om sponsring + TV-reklam så har man desssutom två tal att räkna med : 1) det förväntade antalet verkliga tittare och 2) det "förväntade antalet möjliga tittare". Det är kanske tur man inte behöver räkna med tal 3), det förväntade antalet tittare som lägger märke till reklamen på ett sätt som företaget har nytta av i framtiden.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:10   #29
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
bertbert : Jag ska för säkerhets skull förtydliga mig. Jag trodde du hävdade att antalet åskådare på plats (eller på plats + webbsändningsåskådare) skulle ha betydelse för sponsringen. Där är betydelsen mycket liten.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 16:12   #30
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Det vad sponsorerna borde tänka på är hur mycket försäljningen ökar pga sponsringen. Det är i de flesta fall tur att de inte kan räkna ut detta, för då skulle företagen använda sina pengar till annat. Jag ska om en liten stund komma till ett annat faktum om sponsring.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)