Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-06-07, 14:56   #1
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Hur dödligt är optinojja?

Känns som att kortisolutsöndringen pga oro/stress har större negativ aspekt på hälsan än en hakuna matata livsinställning, någon bra metaanalys?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-07, 20:35   #2
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Finns knappast någon metaanalys om just "optinoja" i allmänhet. :-P Tror dock att det är som du säger, jag är själv en extrem optinojare.

Började faktiskt träna nu från och med idag så att jag inte räknar reps på varenda set i passet förutom några "viktigare" set i början på passet, resten kör jag på känsla tills "fail" när en ny rep ej skulle gå att utföra.

Det känns stressande för mig att kolla vilka reps man gjorde på varenda set i det tidigare träningspasset och det kändes mycket roligare att träna idag faktiskt.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 13:29   #3
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Jag tror knappast att optinoja höjer kortisolutsöndringen. Optinoja är också en ganska vag term. Ligger du sömnlös pg a dålig opti under dagen? Får djup ångest av att inte ständigt ligga på opti-nivåer? Klart att det då kan påverka hälsan. Men jag tror knappast att optinoja som många hobbytränande lider av går så långt att det till slut påverkar hälsan negativt.

Lite oro, alltså i lagom doser, är ju inte skadligt på något vis.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:14   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tror det var Agnes Vold som snackade om att det är en myt att immunförsvaret blir sämre under stress. Resonemanget var att det hade varit ett efterblivet försvarssystem som faktiskt blev sämre under perioder då det behöver vara som starkast.

Det här kanske är lite långsökt, men jag tänker att det borde vara likadant med muskelbygge. Under tidsperioder som grottmänniskorna nojade över att de inte skulle klara slå ihjäl en mammut eller över att grannstammen skulle invadera dem, alltså då de behövde muskler som mest, skulle kroppen då göra det svårare för dem att bygga muskler? Och omvänt; skulle kroppen bygga som mest muskler under tider då allt var chill, då dagens bestyr bestod i att fiska lite på förmiddagen, plocka lite bär på eftermiddagen, och spendera resten av de ljusa timmarna med att hänga på stranden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:22   #5
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror det var Agnes Vold som snackade om att det är en myt att immunförsvaret blir sämre under stress. Resonemanget var att det hade varit ett efterblivet försvarssystem som faktiskt blev sämre under perioder då det behöver vara som starkast.

Det här kanske är lite långsökt, men jag tänker att det borde vara likadant med muskelbygge. Under tidsperioder som grottmänniskorna nojade över att de inte skulle klara slå ihjäl en mammut eller över att grannstammen skulle invadera dem, alltså då de behövde muskler som mest, skulle kroppen då göra det svårare för dem att bygga muskler? Och omvänt; skulle kroppen bygga som mest muskler under tider då allt var chill, då dagens bestyr bestod i att fiska lite på förmiddagen, plocka lite bär på eftermiddagen, och spendera resten av de ljusa timmarna med att hänga på stranden?
Grejen med såna där evolutionära resonemang är väl att man inte riktigt är bekant med omständigheterna för dessa grottmänniskor. Tänk om de flesta situationer då folk var stressade var under svältperioder, och de som blev katabola av stressen hade ett evolutionärt övertag då de förlorade mer muskelmassa och behövde mindre energi? Och när saker var som mest chill kunde kroppen lagra på det som inte var absolut livsnödvändigt?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:28   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Grejen med såna där evolutionära resonemang är väl att man inte riktigt är bekant med omständigheterna för dessa grottmänniskor. Tänk om de flesta situationer då folk var stressade var under svältperioder, och de som blev katabola av stressen hade ett evolutionärt övertag då de förlorade mer muskelmassa och behövde mindre energi? Och när saker var som mest chill kunde kroppen lagra på det som inte var absolut livsnödvändigt?
Bra poänger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:52   #7
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
En annan grej med evolutionära aspekter är att evolutionen inte är någon gudomlig hand som lägger sin välsignelse över det mest optimala djuret. Lyckas man klämma ur sig 12 barn innan man dör så kommer ens gener bäras vidare, oavsett om de är gynnsamma eller ej.

Agnes Vold ska man inte lyssna på om något annat än allergier. Hon har ingen gedigen kompetens kring det mesta hon uttalar sig om.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 14:57   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En annan grej med evolutionära aspekter är att evolutionen inte är någon gudomlig hand som lägger sin välsignelse över det mest optimala djuret. Lyckas man klämma ur sig 12 barn innan man dör så kommer ens gener bäras vidare, oavsett om de är gynnsamma eller ej.

Agnes Vold ska man inte lyssna på om något annat än allergier. Hon har ingen gedigen kompetens kring det mesta hon uttalar sig om.
Fast alla kroppsliga funktioner har väl ändå en evolutionär logik? Även om det kan kräva lite lirkande innan man ser det logiska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 15:08   #9
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
En annan grej med evolutionära aspekter är att evolutionen inte är någon gudomlig hand som lägger sin välsignelse över det mest optimala djuret. Lyckas man klämma ur sig 12 barn innan man dör så kommer ens gener bäras vidare, oavsett om de är gynnsamma eller ej.

Agnes Vold ska man inte lyssna på om något annat än allergier. Hon har ingen gedigen kompetens kring det mesta hon uttalar sig om.
Man borde lyssna väldigt mycket mer på Agnes, inte för att hon alltid har rätt, utan för att hon har en sund inställning till det mesta i livet.

Och ja det är ganska vedertaget att de som går längst i en sport är de som också har minst koll och bara kör på/inte bryr sig så mycket.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-08, 21:13   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man behöver ju krafterna till att ta itu med stressen, det finns inte till allting samtidigt. Långtidsstress, skolstress och kontorsstress etc kanske kommer att sätta sig i evolutionen i framtiden.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 21:03   #11
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Man behöver ju krafterna till att ta itu med stressen, det finns inte till allting samtidigt. Långtidsstress, skolstress och kontorsstress etc kanske kommer att sätta sig i evolutionen i framtiden.
Definitivt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-09, 21:36   #12
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)