Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-03, 23:09   #1
Rebeckar
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2021
Ort: Sthlm
Inlägg: 4
Red face hur många kcal per dag

Hej! Skulle behöva lite hjälp.. Första gången jag tänkte ge mig på en deff, men jag känner mig otroligt förvirrad.

Tjej, Ålder 24 år, vikt 72kg , längd 174cm Styrketränar 6-7 gånger i veckan. Varje dag får jag in minst 30min promenad i rask takt. Övrig tid stillasittande.
Jag har fått det till att jag ska ligga på 2000kcal om dagen för att minska 0,5kg /vecka, Har jag räknat på det fel? Äter jag för mycket/lite?

Undrar även vad jag bör förvänta mig som hör till vanligheten under en deff. kommer jag känna mig svagare?

Skulle vara supertacksam för lite vägledning!
Rebeckar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 04:53   #2
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Det går inte att räkna fram någon exakt siffra för en individ. Enda sättet är att prova och lära sig hur just din kropp fungerar.
Sätt en specifik kaloribudget.
Följ den ett par veckor.
Håll koll på hur vikten utvecklas.
Korrigera därefter vid behov intaget upp eller ner för att matcha målsättningen.
Går du ner för sakta eller inte allas. Minska energiintaget.
Går du ner för fort öka det.

Det är det enkla men tråkiga svaret.

Kom ihåg att en viktminskning sällan/aldrig är linjär. Så utvärdera gärna 2-4 veckor på ett specifikt intag för att se någon verklig förändring.
Och platåer kan/kommer dyka upp längs vögen.

Du kan säkert starta på 2kkcal (inte helt orimligt, även om det låter något högt för en kvinna med stillasittande vardag) Prova och se.

Lycka till
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2021-06-04 klockan 04:55.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 07:08   #3
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Som beemel skriver så är det rätt individuellt, men med din ålder, kroppsstorlek osv så är nog 2000 rätt bra att börja på, sedan utvärdera enligt vad Beemel skriver ovanför. Beroende på hur länge du har styrketränat 6-7 gånger i veckan gör nog också skillnad, alltså om du redan i dagsläget har en stor andel muskelmassa, eller om din kroppskonstitution är mer medelsvensson eller om du har mycket fett. Att ha en stor andel muskelmassa höjer det dagliga energibehovet jämfört med om man har mycket fettmassa.

Vad man kan räkna med (imo); trötthet, hunger, svaghet, lättirriterad. Men inte nödvändigtvis i någon stor grad. Märker man bra resultat så kan det ge en ökad glädje.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 07:23   #4
Rebeckar
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2021
Ort: Sthlm
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Det går inte att räkna fram någon exakt siffra för en individ. Enda sättet är att prova och lära sig hur just din kropp fungerar.
Sätt en specifik kaloribudget.
Följ den ett par veckor.
Håll koll på hur vikten utvecklas.
Korrigera därefter vid behov intaget upp eller ner för att matcha målsättningen.
Går du ner för sakta eller inte allas. Minska energiintaget.
Går du ner för fort öka det.

Det är det enkla men tråkiga svaret.

Kom ihåg att en viktminskning sällan/aldrig är linjär. Så utvärdera gärna 2-4 veckor på ett specifikt intag för att se någon verklig förändring.
Och platåer kan/kommer dyka upp längs vögen.


Du kan säkert starta på 2kkcal (inte helt orimligt, även om det låter något högt för en kvinna med stillasittande vardag) Prova och se.

Lycka till

Tack för ditt svar! Det jag kan känna i slutet av dagen är en viss hunger, inte allt för överjävlig. Presterar nåågot sämre tycker jag när jag lägger mig på 2kkcal. Är inne på andra veckan nu & som ett exempel brukar jag kunna köra 12or i böjen på 70kg men nu kanske jag hamnar på 6-8 reps istället.

Hur håller jag koll bäst? våg + måttband, visuellt?
Rebeckar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 07:30   #5
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Våg är helt klart bästa sättet att se om det går åt rätt håll Kombinerat med den visuella skillnaden så klart.
Går man inte ner i vikt så får man justera sitt intag eller öka sin aktivitet under dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 09:05   #6
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Våg är helt klart bästa sättet att se om det går åt rätt håll Kombinerat med den visuella skillnaden så klart.
Går man inte ner i vikt så får man justera sitt intag eller öka sin aktivitet under dagen.
Vågen är den absolut bästa mätmetoden vi som vanliga svenssons har.

Måttband kan ju vara trevligt för att det är motiverande om vikten försvinner på "rätt ställe" men det är ju också något vi inte kan råda över.

Så länge man har en nykter syn på sig själv och inte är allt för kroppsdysmorfiskt lagd så är speglen en fin bonus att utvärdera med.

Men som sagt. pratar vi matematiskt och vill ha något att kontrollera kaloriintag mot så är vågen överlägsen.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 09:10   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Rebeckar Visa inlägg
Tack för ditt svar! Det jag kan känna i slutet av dagen är en viss hunger, inte allt för överjävlig. Presterar nåågot sämre tycker jag när jag lägger mig på 2kkcal. Är inne på andra veckan nu & som ett exempel brukar jag kunna köra 12or i böjen på 70kg men nu kanske jag hamnar på 6-8 reps istället.

Hur håller jag koll bäst? våg + måttband, visuellt?
Ett visst mått av hunger hör mer eller mindre till ett energiunderskott. Kroppen gillar ju inte alls att du försöker få den att gå ner i vikt.
Huruvida prestation blir lidande, och i vilken utsträckning är även det individuellt. Det påverkas självklart även till vess del av startläget. Där en kraftigt överviktig person (oftast) lättare kan bibehålla eller till och med öka sin prestattion under viktminskning medan en som exempelvis kämpar mot ensiffriga fettprocenter eller dylikt generellt får det svårare.

Jag personligen brukar inte känna av någon direkt minskning av prestationen. Däremot så uteblir, i stor utsträckning, ökningar under perioder av underskott.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-04, 09:52   #8
Rebeckar
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2021
Ort: Sthlm
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Ett visst mått av hunger hör mer eller mindre till ett energiunderskott. Kroppen gillar ju inte alls att du försöker få den att gå ner i vikt.
Huruvida prestation blir lidande, och i vilken utsträckning är även det individuellt. Det påverkas självklart även till vess del av startläget. Där en kraftigt överviktig person (oftast) lättare kan bibehålla eller till och med öka sin prestattion under viktminskning medan en som exempelvis kämpar mot ensiffriga fettprocenter eller dylikt generellt får det svårare.

Jag personligen brukar inte känna av någon direkt minskning av prestationen. Däremot så uteblir, i stor utsträckning, ökningar under perioder av underskott.

Jag förstår! Super stort tack för dina utförliga svar, det är verkligen till stor hjälp!
Trevlig helg på dig
Rebeckar är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)