Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-25, 09:52   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Genernas avgörande roll

Citat:
Individual differences in physical performance in the sedentary state and in response to exercise training have been observed in rodent and human studies. The genomic variants underlying these genetic components are unknown. Nonetheless, without a rich genetic endowment, world-class athletic performance is out of reach.

The common fallacy that performance is all about practice and training.

Approximately 45% of the variability in fibre type 1 distribution has been estimated to be genetically determined. Similar observations have been reported for traits such as fat-free mass, heart size, cardiac output, muscle strength and power, and maximal oxygen uptake (VO2 max)
Nature Metabolism volume 2, pages 796–798(2020). World-class athletic performance and genetic endowment.

https://www.nature.com/articles/s42255-020-0233-6
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 10:19   #2
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nature Metabolism volume 2, pages 796–798(2020). World-class athletic performance and genetic endowment.

https://www.nature.com/articles/s42255-020-0233-6
Det bör noteras att 33% av kohorten står för 66% av variationen. Om man kontrollerar för miljöfaktorer så har den stora majoriteten relativt blygsam genetisk variation.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 12:24   #3
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Vet man hur stor % av befolkningen som har ungefär samma förutsättningar för muskelbygge? Tycker att det verkar vara en rätt stor andel om jag kollar på mina bekanta som tränar
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 12:52   #4
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vet man hur stor % av befolkningen som har ungefär samma förutsättningar för muskelbygge? Tycker att det verkar vara en rätt stor andel om jag kollar på mina bekanta som tränar
Om studien är något att gå efter så är det ju i runda tal 12% genetisk skillnad (0.45 x 0.33 x 0.80) i muskelfibersammansättning för 66% av befolkningen. Med reservation för att jag möjligen missrepresenterar datan i studien
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 13:23   #5
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Hmm blev lite fel. Omfånget är ju från 0.20 till 0.80 i fråga om andel typ 1 fibrer så spannet är 0.60. Kollade också staplarna lite noggrannare för männen och 37.5% av variationen faller inom 66.66% av underlaget.

Således blir det 0.45 x 0.375 x 0.60 = 10% genetisk skillnad för 66.66% av befolkningen.

Senast redigerad av Klein den 2020-09-25 klockan 13:25.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 14:07   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Fast egentligen kan man väl problematisera ytterligare då ett visst omfång i muskelfibersammansättning inte kan översättas direkt till hypertrofisk potential.

Så om vi antar att typ 1 fibrer är irrelevanta för hypertrofi and andra fibrer maximalt relevanta för hypertrofi och person 1 har 80% typ 1 fiber och person 2 har 20% typ 1 fibrer så har väl person 2 ungefär 4 gånger så stor tillväxtpotential varav 1.8 som kan tillskrivas genetiken. 66.66% av befolkningen befinner sig inom segmentet 35% till 57.5% Typ 1 fibrer vilket ger en maximal skillnad inom segmentet på 1.50 gånger större tillväxtpotential varav 0.67 kan tillskrivas genetiken. Men om man väljer två godtyckliga personer inom denna grupp så får man naturligtvis en betydligt lägre skillnad i snitt som jag inte orkar räkna ut.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 16:36   #7
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Jag är snurrig:

Citat:
Således blir det 0.45 x 0.375 x 0.60 = 10% genetisk skillnad för 66.66% av befolkningen.
Glöm det där. Mitt föregående inlägg är det enda av relevans jag skrivit i denna tråd.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 17:05   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Fast egentligen kan man väl problematisera ytterligare då ett visst omfång i muskelfibersammansättning inte kan översättas direkt till hypertrofisk potential.

Så om vi antar att typ 1 fibrer är irrelevanta för hypertrofi and andra fibrer maximalt relevanta för hypertrofi och person 1 har 80% typ 1 fiber och person 2 har 20% typ 1 fibrer så har väl person 2 ungefär 4 gånger så stor tillväxtpotential varav 1.8 som kan tillskrivas genetiken. 66.66% av befolkningen befinner sig inom segmentet 35% till 57.5% Typ 1 fibrer vilket ger en maximal skillnad inom segmentet på 1.50 gånger större tillväxtpotential varav 0.67 kan tillskrivas genetiken. Men om man väljer två godtyckliga personer inom denna grupp så får man naturligtvis en betydligt lägre skillnad i snitt som jag inte orkar räkna ut.
Jag vet att Per Tesch gjorde studier på byggare, var tillfrågad men stod över för att slippa få bitar av muskulaturen bortklippt ofta med smärta i en tid efter, men det viktigaste skillnad som han kom fram var att framgångsrika bodybuildare har fler muskelfibrer och största delen är av fibertyp 1. Det vill säga långsamma fibrer. Lennart Hoa Hoa Dahlgren var med och hade sadlat om till byggare. Han var den som hade störst andel snabba fibrer. Jag har tyvärr inte studien tillgänglig längre så jag höftar till med att han hade 33% snabba fibrer och övriga ca 10-12%. Per gick vidare med att undersöka om det kunde påvisas en hyperplasi av muskelcellerna då han tyckte sig se att det kunde vara möjligt. Men om jag kommer ihåg så var det väldigt kostsamt att räkna muskelfibrer och att det skulle ske under en lång tid så han gav upp. Men påstod i någon artikel att så var troligen fallet.
Alla personer i studien redovisade sitt medicinintag som de hade använt och det redogjordes i en uppsats som gjordes av en GIH elev. Han arbetar som Idrottslärare idag. Men under studien fick han som många andra elever pröva på att dopa sig med testosteron/Deca durabolin i studiesyfte. Han gjorde sina bästa ökningar under den här tiden. Minns inte riktigt längden på den antingen 8 eller 12 veckors kur. Lite anekdotiskt hur det gick till på slutet av 70 och börja av 80-talet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 17:41   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gener spelar faktiskt bara roll till 2 %.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 18:17   #10
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Han pratar ju från hjärtat, då måste det vara sant. Han blandar och ger jävligt mycket, först spelar gener ingen roll, sen har folk olika förutsättningar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 18:29   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Han pratar ju från hjärtat, då måste det vara sant. Han blandar och ger jävligt mycket, först spelar gener ingen roll, sen har folk olika förutsättningar.
Han tar bladet från munnen också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 18:37   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Han tar bladet från munnen också.
Hög och euforisk på kluckande testo i kroppen. Men han tillräckligt gammal för att det ska ses som TRT...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 20:28   #13
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag vet att Per Tesch gjorde studier på byggare, var tillfrågad men stod över för att slippa få bitar av muskulaturen bortklippt ofta med smärta i en tid efter, men det viktigaste skillnad som han kom fram var att framgångsrika bodybuildare har fler muskelfibrer och största delen är av fibertyp 1. Det vill säga långsamma fibrer. Lennart Hoa Hoa Dahlgren var med och hade sadlat om till byggare. Han var den som hade störst andel snabba fibrer. Jag har tyvärr inte studien tillgänglig längre så jag höftar till med att han hade 33% snabba fibrer och övriga ca 10-12%. Per gick vidare med att undersöka om det kunde påvisas en hyperplasi av muskelcellerna då han tyckte sig se att det kunde vara möjligt. Men om jag kommer ihåg så var det väldigt kostsamt att räkna muskelfibrer och att det skulle ske under en lång tid så han gav upp. Men påstod i någon artikel att så var troligen fallet.
Alla personer i studien redovisade sitt medicinintag som de hade använt och det redogjordes i en uppsats som gjordes av en GIH elev. Han arbetar som Idrottslärare idag. Men under studien fick han som många andra elever pröva på att dopa sig med testosteron/Deca durabolin i studiesyfte. Han gjorde sina bästa ökningar under den här tiden. Minns inte riktigt längden på den antingen 8 eller 12 veckors kur. Lite anekdotiskt hur det gick till på slutet av 70 och börja av 80-talet.
Man får dock beakta att det är möjligt att omvandla muskelfibrer och få kraftigt hypertrofi i långsamma fibrer med hjälp av gendoping såsom virusmedierad leverans av IGF-I. Iaf hos möss. Funkar säkert för människor också. Doping kan således mer eller mindre neutralisera betydelsen av genetiska skillnader i fibersammansättning.

https://www.liebertpub.com/doi/abs/1...ournalCode=hum
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 20:30   #14
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Gener spelar faktiskt bara roll till 2 %.

I nästa video i spelordningen visar det sig att han har så kallad roid-gut:



Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)