Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-24, 13:30   #61
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo Fatface Visa inlägg
Märker att många gamla dopade gymrävar har svårare med det,de flesta har helt sonika lagt ner och blivit feta & skalliga.
Upplever även att de gamla dopade rävarna som fortsatt träna generellt får betala priset när de blir äldre med slapp hud och dåligt tryck. Vid 45+ så har oftast multisportare som triatleter, crossfit eller de som allmänt "bara" rekreationsgymmat och hållit en kontiunerligt låg kroppsfettprocent (utan att ha tagit musklerna till extremer) betydligt mer funktionella och estetiskt tilltalande kroppar.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 07:36   #62
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo Fatface Visa inlägg
Jag höll styrkan rätt bra till säg;42 ungefär.Där blev en tydlig försvagning,gick inte att komma tillbaka genom att äta lite mer,träna lite hårdare,som tidigare.

Fysiken o formen hölls dock bra och ganska intakt.

Nästa riktiga setback kom runt 46,svårare att hålla formen trots att jag successivt äter bättre och bättre.Mkt mindre processat,köpmat,skräp etc och mer och mer grönsaker(mindre kal).
Jag har ungefär samma erfarenhet, till 42-43 kunde jag hålla styrkan, muskelmassan ungefär lika som tidigare, tror tom jag pikade kroppsvikt vid en viss fett% ungefär då. Efter det har det sakta blivit allt svårare att hålla kroppsvikten, behöver gå ner 1-2 kg mer numer för att vara i samma form som tidigare, även armar och ben har krympt vid samma kroppsvikt och fett% oberoende av hur jag tränar. Styrkan tycker jag funkar ok fortfarande men som sagt svårare att hålla kroppsvikten/muskler utan att bli fet.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 09:48   #63
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag har ungefär samma erfarenhet, till 42-43 kunde jag hålla styrkan, muskelmassan ungefär lika som tidigare, tror tom jag pikade kroppsvikt vid en viss fett% ungefär då. Efter det har det sakta blivit allt svårare att hålla kroppsvikten, behöver gå ner 1-2 kg mer numer för att vara i samma form som tidigare, även armar och ben har krympt vid samma kroppsvikt och fett% oberoende av hur jag tränar. Styrkan tycker jag funkar ok fortfarande men som sagt svårare att hålla kroppsvikten/muskler utan att bli fet.
Är det något annat som ändrats i livet utöver ålder? Familj, arbetssituation, stress, sömn, dygnsrytm, fördelning av kaloriintag över dygnet? Utifrån vad jag läst så händer det inte så mycket med förmågan att upprätthålla muskelmassa förrän vid 60-snåret (allt annat likvärdigt).
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 09:55   #64
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Många års tung träning sedan ung ålder ger nervskador som inte märks i vardagslivet men som påverkar muskelmassan för någon med mycket av varan redan runt 40.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 13:01   #65
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Upplever även att de gamla dopade rävarna som fortsatt träna generellt får betala priset när de blir äldre med slapp hud och dåligt tryck. Vid 45+ så har oftast multisportare som triatleter, crossfit eller de som allmänt "bara" rekreationsgymmat och hållit en kontiunerligt låg kroppsfettprocent (utan att ha tagit musklerna till extremer) betydligt mer funktionella och estetiskt tilltalande kroppar.
Den ständiga överätningen dessutom,är nog svår att avsluta eller trappa ner i många fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Är det något annat som ändrats i livet utöver ålder? Familj, arbetssituation, stress, sömn, dygnsrytm, fördelning av kaloriintag över dygnet? Utifrån vad jag läst så händer det inte så mycket med förmågan att upprätthålla muskelmassa förrän vid 60-snåret (allt annat likvärdigt).

Kombinationen av att äta lite mindre för att man lagrar fett lättare när man redan blivit lite svagare gör det såklart svårare.
Dessutom är åtminstone jag mer rädd om axlar och armbågar,kroppen känns klart skörare.Svintunga axelpressar t ex är borta för gott i programmet.

Allt blir som ett moment 22,för mig varje fall.Kör mkt mer kondition och andra saker mer nuförtiden med,som säkert spelar in.

Men det skall också sägas;det är inga enorma förändringar....men vi som lever denna livsstilen och har gjort så i årtionden kan,känner och ser varje mm på kroppen och dess förändringar!
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 13:02   #66
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Carlo Fatface Visa inlägg
D
Kör mkt mer kondition och andra saker mer nuförtiden med,som säkert spelar in.
Där kanske du har svaret.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 14:26   #67
Carlo Fatface
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Där kanske du har svaret.
Till viss del säkert,även om konditionsträningen och styrkan inte varit linjära.
Carlo Fatface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 12:56   #68
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Många års tung träning sedan ung ålder ger nervskador som inte märks i vardagslivet men som påverkar muskelmassan för någon med mycket av varan redan runt 40.
Har sett att du skrivit detta tidigare men aldrig hört talas om det annars. Finns det någon medicinsk förklaring eller namn för detta? Hur mycket muskler behövs? Vad beror det på? Vad gör man för att undvika detta?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:09   #69
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kompression av nerverna i samband med tung belastning eller av muskelmassan i sig.

https://www.sciencedirect.com/scienc...33861907001314
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:15   #70
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Triceps atrofierar ofta först.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:16   #71
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kompression av nerverna i samband med tung belastning eller av muskelmassan i sig.

https://www.sciencedirect.com/scienc...33861907001314
Tack! Intressant.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:26   #72
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
"painless weakness and atrophy developed subacutely in bodybuilders who had considerable quadriceps hypertrophy. Direct compression and tenson of the nerve was proposed, related to muscle hypertrophy and shear forces during muscle movement."

"onset of progressive atrophy of the left upper arm and decrease in elbow flexion strength, with electrophysiologic studies demonstrating neurogenic changes within the biceps and brachialis consistent with injury to the MCN"

Och med denervering är det färdigbyggt, oavsett gener och dopning. Som sängläge för muskeln.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:33   #73
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
En kvalificerad gissning är t ex att Branch Warren's alltmer t-rexlika armar beror just på nervskador av hans kassa träning. Även om han har leder av adamantium som tål det, råkar nerverna illa ut till slut.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:41   #74
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Antar att detta är vanligt bland dopade proffbyggare, men för standardgymmaren?
Undrar hur stor måste man vara för att detta ska inträffa?
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-26, 13:49   #75
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det är ju en del wrestlare som har jäkligt konstiga kroppar på äldre dar också. Antagligen pga nervskador också.

Jag är lite osäker på om min nervskada kom av en skada, min massiva muskelmassa (fniss) eller om det var en autoimmun reaktion. Detta händer också, och verkar vara vanligt hos vältränade personer i 35-45 årsåldern, det var det jag misstänkte från början iaf, då det uppstod i samband med en lättare förkylning... det är ju fullt möjligt att risken för det ökar om man har en pågående inflammation som följd av hårt ansatta nerver. Denna typ av nervskada verkar dock i de flesta fall vara reversibel. Nerver växer 1 mm per dag läste jag nyss, möjligt att jag fortfarande håller på att återhämta mig. I stort sett är jag återställd, men vissa delar av vänstra axeln verkar jag fortfarande ha svårt att få kontakt med och bakre delen av den axeln är synbart mindre än den andra.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)