Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-07, 20:18   #1
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Gränsvärden för vatten

Det är ju vida känt att man bör dricka mellan 2-3 liter per dag. Men hur mycet blir för mycket? För det dyker ju upp notiser då och då om folk som till och med avlidit av vattenförgiftning. Däribland en 13åring som spelade vattenpoker och drack tre liter under spelets gång. Eller är det å att man kan teoretiskt dricka hur mycket som helst bara man gör det utspritt och svettas och går på toa och tömmer sig då och då?
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:41   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Det är ju vida känt att man bör dricka mellan 2-3 liter per dag. Men hur mycet blir för mycket? För det dyker ju upp notiser då och då om folk som till och med avlidit av vattenförgiftning. Däribland en 13åring som spelade vattenpoker och drack tre liter under spelets gång. Eller är det å att man kan teoretiskt dricka hur mycket som helst bara man gör det utspritt och svettas och går på toa och tömmer sig då och då?
2-3 liter vätska genom enbart dryck per dag låter ganska mycket under normala förhållanden. Känns som att det borde vara inkl vätska från mat?

LD50 (typ mått på få i dig såhär mycket på en gång så dör du) verkar ligga kring ca 6 liter.
Tror en av vanligaste "offren" för vattenförgiftning är långdistansatleter. Att sprida ut dricktillfällena i flera små över tid är mycket säkrare än att dricka stora mängder på samma gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:41   #3
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Det råder inte konsensus om att man behöver 2-3L per dag. Många som arbetar med detta tycker att det (för unga friska) räcker att dricka när man är törstig eller har andra symptom, och att denna vattenhysterin som råder enbart leder till kass saltbalans och problem med blåsan. För ett par dagar sedan läste jag ett citat från någon kunnig som sa något i stil med "Att räkna hur mycket man dricker är ungefär som att räkna hur många andetag man tar varje dag."

Man kan definitivt inte dricka hur mycket som helst i teorin. Du spolar ut viktiga ämnen ur kroppen och blir sjuk till slut.

Hur mycket vätska man behöver varierar nog väldigt mycket från person till person, men en smal kvinna på medellängd (om det är du på bilden) lär knappast behöva mer än 1L.

Senast redigerad av xan den 2019-01-07 klockan 20:45.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 20:51   #4
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag dricker ca 2 liter vatten om dagen utöver vätskan från maten. Har inte märkt något negativt av det. Men om jag dricker mindre än 0.5L på en dag så känner jag mig slö, torr och ibland huvudvärk. Sen om det är pga av vattnet helt eller delvis vet jag inte säkert mer än mina egna anekdoter.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-07, 21:16   #5
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Okej. Och jag som ligger på mellan 2-3 liter per dag. O_o
Dock svettas jag en hel del på gymmet och där rycker ca mellan en halvliter till 750ml. Sen tar jag lite mediciner som jag vill försöka hålla utspädda. Speciellt metotrexat mår man pyton av om man inte dricker tillräckligt. Sen vet jag det där om att laka ut mineraler. Dock den 13åring som dig var för att hon svepte väl nästan 3 liter och det bildade ett övertryck så hjärnan svullnade.
Tja 154cm lång och 45-47 kg :p

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-01-07 klockan 21:18.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 13:42   #6
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tränar man och svettas mycket bör man ju dricka extra, men 750ml tror jag inte du svettas om du inte kör ett marathonlopp i Etiopien.

Det du säger om medicinen vet jag ingenting om, den kanske kräver mer vätska.

Bäst är nog att gå på symptom som törst, muntorrhet osv och sedan se till att urinen är svagt gult (förutom på morgonen). Värt att nämnas är att om man är van vid överdrivna mängder vätska och sedan skär ned så kan man uppleva huvudvärk och lite annat i början.

Senast redigerad av xan den 2019-01-08 klockan 13:43.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 13:42   #7
roberthans
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 6
Har för mig rekommendationen är 30ml per kg kroppsvikt. Vilket på en person på 70kg blir cirka 2.1 liter. så en 13 åring på 45 kg bör ju ligga runt 1245ml under en dag, utspritt med vätska inkluderad i föda så kanske inte konstigt nästan 3ggr det intaget på kort tid kan bli problematiskt

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
roberthans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 13:46   #8
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Dock den 13åring som dig var för att hon svepte väl nästan 3 liter och det bildade ett övertryck så hjärnan svullnade.
Jag tror man kan bli rejält sjuk av mindre mängder än så, om man sveper allt på en gång.

Lever man normalt och inte jobbar stenhårt i stekande värme eller tävlar i någon hård konditionsidrott där man blir uttorkad så finns det ingen poäng med att dricka mer än 1-2 normala glas vatten per tillfälle.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:04   #9
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tränar man och svettas mycket bör man ju dricka extra, men 750ml tror jag inte du svettas om du inte kör ett marathonlopp i Etiopien.
Nu är jag ju man med någon extra muskelmassa, typ dubbelt så tung som TS men tränar man cardio så går det ut vätska.

Jag har vägt mig före och efter längre löppass på sommaren och jag har minskat 2kg trots ett intag på 1liter.

M a o finns det dagar då man behöver fylla på rejält för att hålla vätskebalansen.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:08   #10
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Nu är jag ju man med någon extra muskelmassa, typ dubbelt så tung som TS men tränar man cardio så går det ut vätska.

Jag har vägt mig före och efter längre löppass på sommaren och jag har minskat 2kg trots ett intag på 1liter.

M a o finns det dagar då man behöver fylla på rejält för att hålla vätskebalansen.
Du tappade 3L vätska och fyllde på med 1L? Jag är skeptisk. Trasig våg?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 19:31   #11
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Man dricker om man är törstig. Räcker för 99+% av befolkningen under vanliga dagar.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:44   #12
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man dricker om man är törstig. Räcker för 99+% av befolkningen under vanliga dagar.
+1. Får man symptom av uttorkning så dricker man mer helt enkelt.

Tröttsamt med folk som jämt och ständigt ska gå omkring med en vattenflaska och sippa på, sen springa på toaletten en gång i kvarten, för dom tror att det är "hälsosamt" eller bra att dricka överdrivna mängder vatten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2019-01-08 klockan 21:45.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 21:56   #13
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Du tappade 3L vätska och fyllde på med 1L? Jag är skeptisk. Trasig våg?
Är säkert lite olika från person till person men t ex på Lidingöloppet så drack jag rejält före, på alla 6 vätskekontrollerna och efter så ca 2,5-3 liter under 3 timmar. Fortsatte sedan fylla på vätska på hemresan och kissade inte förrän sent på kvällen.

Sitter jag på kontoret blir det ett glas vatten på morgonen, ett vid lunch och ett vid middagen. Stor skillnad...
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 12:40   #14
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Att dricka bara när jag är törstig funkar inte riktigt. För jag har nästan tuppat av av uttorkning just för att jag känner inte alltid törsten.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 18:37   #15
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Kan rekommendera boken Waterlogged av Timothy Noakes. Där kan du läsa precis allt och lite till. Tex varför du dricker vatten, vad som hänt de som dött under maratonlopp och liknande av för mycket vatten. Även historiken till rekommendationen att "dricka mycket vatten" som kommer från en rapport beställd av Coca cola inför deras nya vattendryck-release.

Fun fact är att rekommendationen för maratonlöpare under 60 år var att inte dricka något vatten under loppet. Skillnaden på resultaten under dessa 60 år och de senaste 20 åren skiljer sig knappt.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)