Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-07-04, 09:32   #1
Berra Biceps
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 2
Armhävningar, hur ligger det till egentligen?

Jag har i flera år bara kört armhävningar och crunches.
Jag gör armhävningarna långsamt och det är ganska tufft.
Men jag blir förvirrad när jag på flera ställen läst att det är en pushövning som kan ge obalans, dålig hållning, man bör göra lika mycket pullövningar. Så jag har kört lite skivstångsrodd senaste veckorna. Och lite militärpress. Och testat plankan för första gången, det kändes också i axlarna. Känner mig övertränad och har ont nu. Ökat från 2 dagar i veckan till 3.

Läst att armhävningar inte tränar hela axeln och inte ryggen. På andra ställen står det att ryggen tränas.

Bröst, axlar, biceps, triceps, rygg, mage, rumpa. Armhävningen kräver en anspänning i hela kroppen och fokuserar på flera stora muskelgrupper. Allt i ett-övning – vassego kroppen!

The agonist (prime mover muscle): pectoralis major. As you lower yourself toward the floor, the pecs lengthen and control the speed of your descent. As you push back up again, they shorten. The lowering and lengthening phase of the exercise is called an eccentric contraction, while the lifting and shortening phase is called a concentric contraction.
Antagonists (the muscle which opposes the agonist): the main ones are the middle fibres of the trapezius muscle, the posterior deltoids and the rhomboids (all on the opposite side of the torso in relation to your pecs).
Synergists (helper muscles): Although not the target muscle of the exercise, these muscles are important as they assist the agonist. The main synergists in the push-up are the triceps and the anterior deltoids. They assist with elbow extension and shoulder flexion, respectively.
Fixators: rotator cuff (keep the head of your humerus firmly located within the glenohumeral joint), the upper traps help with upward rotation of the scapulae, and core muscles (mainly the rectus abdominus and transversus abdominis, hold the spine straight). Other fixators include latissimus dorsi muscles (aid in shoulder stability) and quadriceps, which work to keep your legs straight and rigid
Berra Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 09:38   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Stapeldiagram över aktiveringen av olika muskler i armhävningar:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...32391/#s4title

Det är inte en ryggövning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 09:46   #3
Berra Biceps
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 2
På flera ställen står det att ryggen tränas, men även där är det varierande info. En del säger nedre ryggen, andra övre ryggen. Jag tycker själv att det känns som att framförallt övre ryggen tränas.
Berra Biceps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 14:45   #4
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Berra Biceps Visa inlägg
På flera ställen står det att ryggen tränas, men även där är det varierande info. En del säger nedre ryggen, andra övre ryggen. Jag tycker själv att det känns som att framförallt övre ryggen tränas.
Vilket stämmer överens med de diagram i ovan nämnda studie, det vill säga att av de muskler vid ryggen som aktiveras mest av vanliga armhävningar är muskeln vid ryggens övre del, i studien benämnt som trapezius transversalis.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-04, 18:27   #5
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Traps och lats aktiveras en del för att hålla skuldrorna och överarmarna stabila. Men det blir inte mycket dynamiskt arbete.
Belastingen är åt fel håll för erector spinae.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 17:28   #6
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
musklerna runt skulderbladen dör först när jag gör armhävningar med full rom
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 17:33   #7
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
musklerna runt skulderbladen dör först när jag gör armhävningar med full rom
Hur placerar du händerna? Är de i höjd med axeln eller lägre ner mot magen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-07-09, 18:38   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Hur placerar du händerna? Är de i höjd med axeln eller lägre ner mot magen?

dom hamnar väl strax under axlarna, låser latsen -> axlar -> triceps osv tills hela kroppen är en balk(typ i hollow hold) och sen börjar rörelsen i skuldrorna

edit: eller ne rätt under axlarna i utlåst läge

Senast redigerad av dmoller den 2023-07-09 klockan 18:46.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)