Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-15, 13:55   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur snabbt tas vitaminer/mineraler/antioxidanter upp?

Så vissa livsmedel bör inte kombineras med andra då studier visar att det hämmar upptaget. Tänker bland annat på mjölk och fytinsyra som finns i nötter, bröd, etc.

Om jag käkar 2 kg grönsaker, ett par ägg och en burk makrill på tom mage hur lång tid tar det innan jag kan ta en proteinshake eller äta något med fytinsyra utan att det påverkar upptaget?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 17:41   #2
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Ganska svårt att säga exakt, beror på om det är fettlösliga eller vattenlösliga vitaminer, hur bra din kropp är på att bryta ned näring etc.

Fettlösliga vitaminer; K,D,E och A tar cirka 1-2 månader tills det har tagits upp av kroppen, medan vattenlösliga t.ex. vitamin B oftast endast tar några timmar till det har tagits upp av kroppen.

Skulle inte brytt mig om att en proteinshake förstör upptaget av mitt multivitamin tillskott direkt.

Senast redigerad av Al3x den 2020-05-15 klockan 17:42.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:01   #3
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Ganska svårt att säga exakt, beror på om det är fettlösliga eller vattenlösliga vitaminer, hur bra din kropp är på att bryta ned näring etc.

Fettlösliga vitaminer; K,D,E och A tar cirka 1-2 månader tills det har tagits upp av kroppen, medan vattenlösliga t.ex. vitamin B oftast endast tar några timmar till det har tagits upp av kroppen.

Skulle inte brytt mig om att en proteinshake förstör upptaget av mitt multivitamin tillskott direkt.
Hehe, sjalv skulle jag aldrig fa for mig att ta multivitamin overhuvudtaget. Hort att det ar riktigt daligt jamfort med gronsaker och frukt? Jag ar valdigt petig med kost. Forsoker gora mitt yttersta for att halla mig ung och frisk.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:14   #4
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Hehe, sjalv skulle jag aldrig fa for mig att ta multivitamin overhuvudtaget. Hort att det ar riktigt daligt jamfort med gronsaker och frukt? Jag ar valdigt petig med kost. Forsoker gora mitt yttersta for att halla mig ung och frisk.
Det var bara ett exempel. Ja, det är bättre att få i sig vitaminer från mat än vad det är från kosttillskott. Har man en bra kost så behöver man oftast inte ta vitamintillskott så länge man inte har problem med magsmältningen, som ”läckande tarm” till exempel.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:39   #5
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Det var bara ett exempel. Ja, det är bättre att få i sig vitaminer från mat än vad det är från kosttillskott. Har man en bra kost så behöver man oftast inte ta vitamintillskott så länge man inte har problem med magsmältningen, som ”läckande tarm” till exempel.
Yes, förstår. Menar bara att jag strävar efter att lägga mig på en nivå som de flesta inte skulle orka med. Tror väldigt få bryr sig om att upptaget av nyttigheter försämras av att måltiden ser ut på ett visst sätt, men för mig är det en big deal.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 19:49   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Ganska svårt att säga exakt, beror på om det är fettlösliga eller vattenlösliga vitaminer, hur bra din kropp är på att bryta ned näring etc.

Fettlösliga vitaminer; K,D,E och A tar cirka 1-2 månader tills det har tagits upp av kroppen, medan vattenlösliga t.ex. vitamin B oftast endast tar några timmar till det har tagits upp av kroppen.

Skulle inte brytt mig om att en proteinshake förstör upptaget av mitt multivitamin tillskott direkt.
Är du säker på det. 2 månader ? En fet måltid tar vi kanske upp på 4 - 5 timmar. Jag antar att det tar någon timme till innan fettet med upplösta antioxidanter tagit sig genom lymfan till blodet och fastnar i levern. Sedan borde antioxidanterna snabbt fördelas vidare i kroppen, där de behövs.
Jag spekulerar, men nästa morgon borde allt vara på plats ???
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 20:49   #7
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Är du säker på det. 2 månader ? En fet måltid tar vi kanske upp på 4 - 5 timmar. Jag antar att det tar någon timme till innan fettet med upplösta antioxidanter tagit sig genom lymfan till blodet och fastnar i levern. Sedan borde antioxidanterna snabbt fördelas vidare i kroppen, där de behövs.
Jag spekulerar, men nästa morgon borde allt vara på plats ???
Enligt dessa studier så verkar inte "allt vara på plats" nästa morgon. Beroende på om man äter en fet måltid eller inte så påverkas upptaget av vitamin D väldigt mycket. Det kan det variera mellan en ökning i blodet på 50% efter 2-3 månader och 32% efter 12 timmar. Om vi räknar med att man äter en fet måltid så tar det definitivt inte 1-2 månader för kroppen att ta upp det som jag sa.


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20200983

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25441954

Senast redigerad av Al3x den 2020-05-15 klockan 20:50.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 06:09   #8
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Nu var det ett hormon i din länk som har en ganska komplicerad mekanism och regleringsväg. Tänkte mer på E-vitaminerna, beta-karoten, lykopen mfl.

Fast det jag skrev motsäger inte det du länkar till eftersom det hamnar i levern och levern portionerar ut hormonet i blodet. Viktig reglering eftersom vi ska inte påverka hjärtats rytm eller inlagring av kalcium i blodkärlen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 17:21   #9
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Så vissa livsmedel bör inte kombineras med andra då studier visar att det hämmar upptaget. Tänker bland annat på mjölk och fytinsyra som finns i nötter, bröd, etc.

Om jag käkar 2 kg grönsaker, ett par ägg och en burk makrill på tom mage hur lång tid tar det innan jag kan ta en proteinshake eller äta något med fytinsyra utan att det påverkar upptaget?
Stör proteinshakear näringsupptaget?
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 10:46   #10
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Stör proteinshakear näringsupptaget?
Verkar så, ja. Postades en studie här för ett tag sedan. Gjorde snabb googling nu bara för att ge dig en artikel om ämnet:

https://www.healthline.com/nutrition...dants#section5

Antioxidanter drabbas till en viss grad. Dock inte helt så är ju inte hela världen, men personligen planerar jag hellre kosten så att allt tas upp. Så gott är det ändå inte att äta grönsaker.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 11:02   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Din länk säger inte vilka antioxidanter som är aktuella.

När det gäller te, tänker jag, direkt på E-vitamin. I England kommer en stor del av dagsintaget av E-vitamin från te. En skvätt mjölk eller grädde borde rimligen underlätta upptaget av dessa fettlösliga vitaminer.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 18:26   #12
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Din länk säger inte vilka antioxidanter som är aktuella.

När det gäller te, tänker jag, direkt på E-vitamin. I England kommer en stor del av dagsintaget av E-vitamin från te. En skvätt mjölk eller grädde borde rimligen underlätta upptaget av dessa fettlösliga vitaminer.

Mjölk kanske hjälper med upptaget av E-vitamin men det blockerar den skyddande effekten på blodkärl/blodomlopp (vascular) som te har. Mjölk blockerar även de nyttiga ämnena från bär, choklad och kaffe. Verkar kunna vara kasein som binder upp de nyttiga ämnena.

2:20 in i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=hDi9ffMwTVg
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 18:35   #13
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Mjölk kanske hjälper med upptaget av E-vitamin men det blockerar den skyddande effekten på blodkärl/blodomlopp (vascular) som te har. Mjölk blockerar även de nyttiga ämnena från bär, choklad och kaffe. Verkar kunna vara kasein som binder upp de nyttiga ämnena.

2:20 in i klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=hDi9ffMwTVg
Samtidigt är (magra) mejeriprodukter kopplat till flera schyssta hälsoaspekter, bl a sänkt blodtryck. Vassle(protein) verkar dock stå för stor del av just blodtrycksförändringarna

Edit:
Citat:
For example, several studies found that milk decreased the antioxidant capacity of foods or drinks by 30%, at the most (7Trusted Source, 11).

That means that at least 70% of their antioxidant capacities remained unaffected.
Från sumialics länk ovan. Fortfarande stor dos som absorberas.
__________________
Journal


Instagram

Senast redigerad av Filipb den 2020-05-17 klockan 18:39.
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)