Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-11, 22:30   #16
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Okok, men eftersom C-vitamintillskott finns överallt och har funnits i massor av år och folk tror att det kan bota förkylning så borde väl ingen bli sjuk nu då?
Man skulle lätt kunna att ta fram ett kosttillskott med en specifik blandning av ämnen och en speciell form av C-vitamin t.ex (men att själva basen är ultrados C-vitamin) slänga lite pengar på några studenter som gör en studie och får den publicerad. Funkar det så kan man ta patent på sitt kosttillskott och detta skulle man tjäna väldigt mycket pengar på (det är så många amerikanska kosttillskottsbolag gör) Är man först ut med en vetenskapligt stödd kur mot vanlig förkylning så skulle man bli miljardär även om det aktiva ämnet var sand.
Dom flesta människor drar inte i sig flera gram i timmen vid första känningen av en förkylning. Att vardagsdoser inte fungerar vet vi redan. Ultradoseringar har knappt forskats på.

Och ja, idén du beskriver skulle säkert kunna fungera. Förhoppningsvis kanske det också blir en tillräcklig morot för att det faktiskt ska börja forskas kring det.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 22:37   #17
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Jag är ingen företagare men jag har svårt att föreställa mig att något större företag skulle vara villigt att lägga pengar på forskning kring något som går att köpa för 10 kronor på Ica.
Det är ju inte priset på varan som är av intresse utan möjligheten till monopol / oligopol.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 08:09   #18
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Kan bara påpeka!!.....

Att ska man tillföra kroppen stora doser utav C-vitamin, måste detta göras intravenöst!!!......

Alltså via, dropp....och under tid....

Kroppen klarar inte att, tillgodogöra sig, stora mängder, som tillförs via munnen/magen/tarmarna/.....

Vi pratar om 8-10-15 gram.

Så era mirakelkurer, och köpa på ICA osv........faller nog bort........lol....
Det är inte en , Option, att kunna köpa själv, och sen vräka i sig C-vitaminer.........Kroppen tar inte upp det!!.......När det blir så mkt på en gång!!.....Via magen/tarmarna....

Men men.......Alltid roligt, att läsa här.........:-)......mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 09:15   #19
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är ju inte priset på varan som är av intresse utan möjligheten till monopol / oligopol.
Priset påverkar vinstmargialen. Och jag påpekade att patent är en faktor, vilket handlar om möjligheten till monopol.

Citat:
Ursprungligen postat av bighulken Visa inlägg
Kan bara påpeka!!.....

Att ska man tillföra kroppen stora doser utav C-vitamin, måste detta göras intravenöst!!!......

Alltså via, dropp....och under tid....

Kroppen klarar inte att, tillgodogöra sig, stora mängder, som tillförs via munnen/magen/tarmarna/.....

Vi pratar om 8-10-15 gram.

Så era mirakelkurer, och köpa på ICA osv........faller nog bort........lol....
Det är inte en , Option, att kunna köpa själv, och sen vräka i sig C-vitaminer.........Kroppen tar inte upp det!!.......När det blir så mkt på en gång!!.....Via magen/tarmarna....

Men men.......Alltid roligt, att läsa här.........:-)......mvh/
Fel. Har man en infektion i kroppen kan man ta upp avsevärt mer än när man är frisk, och jämnar man ut intaget genom att ta varje halvtimme/timme kan få i sig stora mängder utan problem. Man märker när tarmen blivit mättad genom att man får diarré. Som mest har jag ätit 40 g bikarbonat på ett dygn utan problem. Läs på innan du häver ur dig saker som om dom vore fakta.

För övrigt finns det en stor tråd om detta i allmänna forumet där flera personer tillämpar metoden framgångsrikt (inklusive vår kära herr Grub).
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-12 klockan 09:17.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 09:36   #20
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Priset påverkar vinstmargialen. Och jag påpekade att patent är en faktor, vilket handlar om möjligheten till monopol.



Fel. Har man en infektion i kroppen kan man ta upp avsevärt mer än när man är frisk, och jämnar man ut intaget genom att ta varje halvtimme/timme kan få i sig stora mängder utan problem. Man märker när tarmen blivit mättad genom att man får diarré. Som mest har jag ätit 40 g bikarbonat på ett dygn utan problem. Läs på innan du häver ur dig saker som om dom vore fakta.

För övrigt finns det en stor tråd om detta i allmänna forumet där flera personer tillämpar metoden framgångsrikt (inklusive vår kära herr Grub).
Ja, tvivlar inte på att du kan få i dig massa gram med C-vitamin!!!.....i magen/tarmarna.......

Men det jag pratar om, är att det ska gå ut i blodet, i kroppen........
Inte riktigt samma sak.....
Och.....jag häver inte ur mig saker........lol......
Det enda jag häver, är vikter på gymet...........mvh/......

Sen vad som är fakta osv......det är en egen tolkning det!!.....
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 09:46   #21
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg

Fel. Har man en infektion i kroppen kan man ta upp avsevärt mer än när man är frisk, och jämnar man ut intaget genom att ta varje halvtimme/timme kan få i sig stora mängder utan problem. .
har du en källa på det fetmarkerade?

man får skilja på upptag till kroppen och faktisk ökning (och tillräcklig ökning) av ämnet i blodplasman
10g intravenöst betyder inte 10g oralt utan långt långt mer än så.
och då packar troligtvis magen ihop, ännu mer troligt att det sker när man är sjuk efterso magen sällan funkar bra vid sjukdom.
Så ultradosering bör ske intravenöst.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 10:51   #22
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
har du en källa på det fetmarkerade?

man får skilja på upptag till kroppen och faktisk ökning (och tillräcklig ökning) av ämnet i blodplasman
10g intravenöst betyder inte 10g oralt utan långt långt mer än så.
och då packar troligtvis magen ihop, ännu mer troligt att det sker när man är sjuk efterso magen sällan funkar bra vid sjukdom.
Så ultradosering bör ske intravenöst.
Tänkte samma sak, att behovet ökar, åtgången ökar, betyder inte att upptagningsförmågan ökar. Utan precis som du säger, den minskar med största sannolikhet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 12:16   #23
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
I den här studien tolererade folks magar intag av upp emot 20 gram om dagen (bolusdos):

https://www.livonlabs.com/site2018/w..._Published.pdf

20 gram gav också större absorption än 5 gram. Kolhydratsintag spekuleras kunna störa upptaget av c-vitamin då de konkurrerar om samma transportörer.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 13:03   #24
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Någon som vet om det finns några planer på att göra studier kring ultradosering av C-vitamin för att förhindra att en förkylning bryter ut? Eller är det ingen som är intresserad p.g.a. att det inte finns någon nämnvärd ekonomisk vinstpotential i det?
Jag skickade en förfrågan till SBU (https://www.sbu.se/sv/var-metod/utvarderingsforslag/) för någon månad sedan, men fick till svar att det inte blir av (läser man mellan raderna så inser man att det är meningslöst att skicka in förslag som privatperson):

"SBU startar numera få utvärderingsprojekt som inte är Regeringsuppdrag. Ditt ärende om att behandla förkylning akut genom att höja plasmanivån av C-vitamin (SBU2020/189) har bedömts i konkurrens med övriga prioriterade ärenden. Beslutet blev att ärendet inte kunde prioriteras gentemot liggande lista av prioriterade ärenden."
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 13:08   #25
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Tänkte samma sak, att behovet ökar, åtgången ökar, betyder inte att upptagningsförmågan ökar. Utan precis som du säger, den minskar med största sannolikhet.
Jag drog i mig 45g utspritt under ca 10h en gång när jag definitivt var i början på en förkylning. Blev kanske något lös i magen till slut. Kände mig i princip frisk dagen efter.

Ett par andra gånger, när jag endast hade vaga känningar att en förkylning varit på g, så har jag redan efter 10-15g känt mig kymig/konstig (och avbrutit doseringen, blev/var inte heller förkyld).

Anekdotiskt, jag vet, men det pekar på (som vissa påstår) att upptagningsförmågan ökar när kroppen har större behov.

Senast redigerad av geoff den 2020-05-12 klockan 13:10.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:22   #26
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det har hänt mig många gånger att jag börjar känna mig förkyld och inte gjort något särskilt åt det och sen dagen efter är jag frisk!!! Måste betyda att inte göra någonting är en supereffektiv metod för att bota förkylning.
Har även läst om folk som bett till Gud och blivit friska, om inte det är ett bevis på Guds existens så vet jag inte vad ni kräver!!!!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:24   #27
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I den här studien tolererade folks magar intag av upp emot 20 gram om dagen (bolusdos):

https://www.livonlabs.com/site2018/w..._Published.pdf

20 gram gav också större absorption än 5 gram. Kolhydratsintag spekuleras kunna störa upptaget av c-vitamin då de konkurrerar om samma transportörer.
Var går den magiska gränsen där förkylningen blir besegrad då?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:27   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag drog i mig 45g utspritt under ca 10h en gång när jag definitivt var i början på en förkylning. Blev kanske något lös i magen till slut. Kände mig i princip frisk dagen efter.

Ett par andra gånger, när jag endast hade vaga känningar att en förkylning varit på g, så har jag redan efter 10-15g känt mig kymig/konstig (och avbrutit doseringen, blev/var inte heller förkyld).

Anekdotiskt, jag vet, men det pekar på (som vissa påstår) att upptagningsförmågan ökar när kroppen har större behov.
Sen är ju de flesta förkylningar inte några allvarliga sjukdomar heller. Bestämmer man sig för att man ”känner sig i princip frisk” så gör man ju det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 14:48   #29
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det har hänt mig många gånger att jag börjar känna mig förkyld och inte gjort något särskilt åt det och sen dagen efter är jag frisk!!! Måste betyda att inte göra någonting är en supereffektiv metod för att bota förkylning.
Har även läst om folk som bett till Gud och blivit friska, om inte det är ett bevis på Guds existens så vet jag inte vad ni kräver!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Sen är ju de flesta förkylningar inte några allvarliga sjukdomar heller. Bestämmer man sig för att man ”känner sig i princip frisk” så gör man ju det.
Ja, det är återigen anektdotiskt.. men sedan jag blev förälder för 10 år sedan (framför allt, men även innan dess) så brukade jag bli förkyld 3-6 ggr per år. Och då minst en vecka varje gång, ibland 2-3.

Det är såklart för kort tid för att säga något definitivt, men nu har jag endast varit förkyld en gång de senaste 15 månaderna, och det var en gång då jag inte kunde köra megadosering av C-vitamin (inte optimalt att riskera rännskita när man ska sitta i bilen 5h). Obs, jag började även att ta zink-tillskott samtidigt som jag började med detta.

Nåväl, vet mer om ytterligare ett år eller så, men antingen så är det himla slump eller så är placeboeffekten extremt effektiv.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 15:01   #30
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Var går den magiska gränsen där förkylningen blir besegrad då?
Det här är väl en tråd om c-vitamin. Inte förkylning.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)