Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-08, 08:48   #4741
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Ayn Rand är verkligen ingen litterär gigant. Hennes karaktärer är ungefär lika platta som Camilla Läckbergs (inga jämförelser i övrigt... eller jo, båda gillar yngre män). Man läser hennes böcker för idéerna, inte för den litterära kvaliteten. Med det sagt tycker jag att The Fountainhead är mest läsvärd då den innehåller mer tankar om relationer och psykologi, Atlas Shrugged är mer samhällskritik/politiska idéer. Hennes språk är inte svårare än att man tar sig igenom den på engelska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 02:06   #4742
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Cleopatra: A Biography
Michael Grant
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 02:08   #4743
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
¿Cómo mejorar a Colombia?
25 ideas para reparar el futuro


Editor Mauricio García Villegas
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 11:29   #4744
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Astrid. Kan dock säga att den inte är lika bra som de tre föregåede böckerna Freja, Idun och Saga. Den utspelar cig ca två tusen år efter de tre föregående böckerna och ska vara som en fiktionell historia om Astrid Storbådas liv och att hon ska vara ättling till dem i de tre föregående böckerna lite på samma sätt som tv-serien Vikings målar upp Ragnar som ättling till Oden.

Dock fullt läsbar och faktiskt bitvis rätt rolig på sitt lite makabra sätt om man har lite mörkare humor.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2019-04-09 klockan 11:32.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 16:48   #4745
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Ayn Rand är verkligen ingen litterär gigant. Hennes karaktärer är ungefär lika platta som Camilla Läckbergs (inga jämförelser i övrigt... eller jo, båda gillar yngre män). Man läser hennes böcker för idéerna, inte för den litterära kvaliteten. Med det sagt tycker jag att The Fountainhead är mest läsvärd då den innehåller mer tankar om relationer och psykologi, Atlas Shrugged är mer samhällskritik/politiska idéer. Hennes språk är inte svårare än att man tar sig igenom den på engelska.
Hennes karaktärer är stiliserade men de flesta är definitivt inte platta. Dominique Francon och Gail Wynand är knappast platta, inte heller Howard Roark eller deras relation. Ellsworth Toohey är en brilliant realiserad onding. Byråkraterna i Atlas är otroligt träffsäkra (hjältarna lite plattare, kan jag hålla med om). Kira, Andrei och Leo är knappast platta de heller. Samtliga definitivt djupare och mer komplexa än i någon deckare (om vi nu inte räknar just Atlas dit).

Vad hon däremot gör är att bryta ned vad som driver karaktärerna på ett sätt som gör det tydligt, istället för nåt vagt snömos.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:19   #4746
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Stiftelsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 12:19   #4747
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Doktor Sömn, helt ok så här långt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 18:07   #4748
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Missade att Gene Wolfe gick bort för några dagar sedan. Har inte läst mer än The Book of the New Sun av honom, men fastnade verkligen för den och hans literära briljans.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 18:32   #4749
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Alice i Underlandet. I väldigt uselt skick, ska inte köpa begagnat mer.

Why oh why kommer det inte en bra Alice-film. Det enda vi har är Sucker Punch och Burtons usla filmer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 19:30   #4750
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Alice i Underlandet. I väldigt uselt skick, ska inte köpa begagnat mer.
Trist, vart köpte du den? Har nästan bara goda erfarenheter av begagnade böcker, från tex bokbörsen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 19:45   #4751
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Samma här, Bokbörsen. Eller, jag ska fortsätta handla därifrån, blev bara besviken. Har ju faktiskt handlat böcker som känts som de varit i nyskick, har man tur och hittar rätt försäljare så..

Känns bara rätt larvigt att luras på Bokbörsen. ”Fantastiskt skick”, sen var den trasig, nerklottrad och luktade till och med lite illa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 19:58   #4752
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Samma här, Bokbörsen. Eller, jag ska fortsätta handla därifrån, blev bara besviken. Har ju faktiskt handlat böcker som känts som de varit i nyskick, har man tur och hittar rätt försäljare så..

Känns bara rätt larvigt att luras på Bokbörsen. ”Fantastiskt skick”, sen var den trasig, nerklottrad och luktade till och med lite illa.
Va? Vad är det för kottar som håller på så. Jag har råkat ut för det en gång, skulle köpa en kompletterande kursbok som var "Nyskick". Fullt med knasiga anteckningar, överstrykningar och skit. "Jag ser på dina bilder att det är min handstil så jag vet att de är snygga och diskreta". Var skitfult och dessutom förvillande och direkt felaktiga anteckningar Men då häver man köpet och skickar tillbaka skiten, så går man "bara" i förlust på returfrakten.

Jag brukar i regel inte köpa om det inte finns bild, och ett tips är att om möjligt i första hand köpa från säljare som är uppenbart företag. För då kan man kräva att de står för returfrakten om de märkt upp skicket på boken som pappskallar.

Jag har dock inte haft något problem med just företagssäljare, utan det var bara den där tidigare nämnda jäkla häxan som var privat säljare och det är just bara det tillfället jag stött på problem. Har nog i runda slängar lagt 50-60 ordar (ja jag har problem) och endast råkat ut för felaktig beskrivning 1 gång.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:11   #4753
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Det var bara dumsnålt av mig att köpa den. Det är ju min favoritbok, så nästa gång får det bli av finare kvalitet.

Tack för tips annars, har bara handlat av privata innan. Kan tänka mig att det är värre med kurslitteratur, dryga ungdomar.

Goda tider från när man handlade från Amazon, innan frakten blev hemskt dyr. Böcker, spel och filmer som alltid kändes som nyskick, fick en del inplastade filmer för runt 40kr ibland.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-04-21 klockan 20:13.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:16   #4754
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Har köpt en gång via Bokbörsen och blev något missnöjd. Köpte en brittisk bok till min samling. Nyskick med "dedikation" vilket gjorde mig lite skeptisk först men tänkte att det kanske kan vara kul ändå. Visade sig att en vanlig Svensson skrivit "god jul jimmy" på förstasidan. Inte riktigt vad jag väntade mig.

Överlag så tenderar det att vara överpriser när man räknar in frakten. Många böcker går att få billigare direkt från valfri butik. Köpte en del från USA tidigare och var aldrig några problem men tröttnade efter Postnords straffavgift.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 20:44   #4755
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det var bara dumsnålt av mig att köpa den. Det är ju min favoritbok, så nästa gång får det bli av finare kvalitet.

Tack för tips annars, har bara handlat av privata innan. Kan tänka mig att det är värre med kurslitteratur, dryga ungdomar.

Goda tider från när man handlade från Amazon, innan frakten blev hemskt dyr. Böcker, spel och filmer som alltid kändes som nyskick, fick en del inplastade filmer för runt 40kr ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Har köpt en gång via Bokbörsen och blev något missnöjd. Köpte en brittisk bok till min samling. Nyskick med "dedikation" vilket gjorde mig lite skeptisk först men tänkte att det kanske kan vara kul ändå. Visade sig att en vanlig Svensson skrivit "god jul jimmy" på förstasidan. Inte riktigt vad jag väntade mig.

Överlag så tenderar det att vara överpriser när man räknar in frakten. Många böcker går att få billigare direkt från valfri butik. Köpte en del från USA tidigare och var aldrig några problem men tröttnade efter Postnords straffavgift.
Ja alltså, om man bara vill ha boken och nöjer sig med tex nytryckt pocket så kollar man ju alltid tex bokus och adlibris först. Men jag har lyckats komma över förstautgåvor med tillhörande skyddsomslag nästan i nyskick för under 100-lappen inkl frakt där pocketen kostar typ 100-200 kr (inkl gratisfrakt).

Sen finns det ju dem som vill ta 1200 kr för en serie bestående av typ 4 band i halvdassigt skick när exakt samma utgåva går för någon hundralapp på tex tradera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)