Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-22, 10:28   #4696
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag läser These Truths av Jill Lepore. En one volume som sammanfattar hela den amerikanska nationens historia från Columbus till idag. Jag har bara hunnit till 1840-talet men älskar verkligen hennes historieberättande och sättet hon väver in personer och händelser på.

Next up är 12 rules for life eller Inferior - How science got women wrong, har inte riktigt bestämt mig vilken take på världen jag är mest sugen på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 10:46   #4697
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Next up är 12 rules for life eller Inferior - How science got women wrong, har inte riktigt bestämt mig vilken take på världen jag är mest sugen på.
Petersons största problem verkar ha varit att han inte hade någon som satte ner foten. Boken skulle kunna halveras utan att något av värde föll bort och det var alldeles för mycket religion. Tycker att han gör sig bäst i 5-10 min videor där någon plockat fram det bästa ur en föreläsning eller en intervjusituation likt den i Channel 4.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 11:16   #4698
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Petersons största problem verkar ha varit att han inte hade någon som satte ner foten. Boken skulle kunna halveras utan att något av värde föll bort och det var alldeles för mycket religion. Tycker att han gör sig bäst i 5-10 min videor där någon plockat fram det bästa ur en föreläsning eller en intervjusituation likt den i Channel 4.
Channel 4-intervjun är för mig totalt ointressant. Han har ett enormt kunskapsövertag gentemot journalisten, och vilken akademiker som helst med hyfsad verbal förmåga ska kunna meja ner vilken journalist som helst inom sitt specialområde. Om han inte kan utveckla sina 5-10 minuters resonemang i en hel bok så har han inte särskilt mycket vettigt att säga, imho. Sååå, det ska bli intressant att se vad han har att komma med på 350 sidor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2019-01-22 klockan 11:19.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 13:34   #4699
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Never split the difference, av Chris Voss.

Före detta förhandlare åt FBI skriver om beprövade förhandlingstekniker där mycket står på spel.

Bästa jag läst på ämnet. Det är ingen populärpsykologisk smörja och försöker inte heller sälja det senaste i skivat bröd. Alla som lärt sig hantera svårare möten med människor kommer hitta saker de känner igen sig i, samt nya insikter.

Du kommer givetvis inte bli en ninja på förhandlingar efter att ha läst boken. Sannolikt kommer du tycka att en hel del av teknikera känns konstiga. Däremot är det tekniker som med övning och erfarenhet är guld värda.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:37   #4700
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Never split the difference, av Chris Voss.

Före detta förhandlare åt FBI skriver om beprövade förhandlingstekniker där mycket står på spel.

Bästa jag läst på ämnet. Det är ingen populärpsykologisk smörja och försöker inte heller sälja det senaste i skivat bröd. Alla som lärt sig hantera svårare möten med människor kommer hitta saker de känner igen sig i, samt nya insikter.

Du kommer givetvis inte bli en ninja på förhandlingar efter att ha läst boken. Sannolikt kommer du tycka att en hel del av teknikera känns konstiga. Däremot är det tekniker som med övning och erfarenhet är guld värda.
Spännande. Men vilken typ av situationer anser du att teknikerna är applicerbara på? Sure om man är fackpamp och/eller politiker, men i vardagliga situationer tycker jag att jag "förhandlar" ganska lite? Är det mer generaliserbart än så?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 15:48   #4701
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
"The tale of the dueling neurosurgeons"

- The history of the human brain as revealed by true stories of trauma, madness and recovery

1/4 in på boken och tycker den är bra. Lärt mig mycket om hur hjärnan fungerar genom intressanta historier som utspelat sig i verkligheten
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:22   #4702
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
48 laws of Power. Mycket bra!

https://www.amazon.com/48-Laws-Power...s%2C329&sr=8-2
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:27   #4703
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Spännande. Men vilken typ av situationer anser du att teknikerna är applicerbara på? Sure om man är fackpamp och/eller politiker, men i vardagliga situationer tycker jag att jag "förhandlar" ganska lite? Är det mer generaliserbart än så?
Det är mycket mer generaliserbart än så och han ger många exempel på sådana situationer. Teknikerna och tankesättet är sådant du kan applicera på alla interaktioner med andra människor. Ta som exempel hur du aktivt lyssnar på någon och ställer frågor eller påståenden för att bättre förstå den personens perspektiv.

Flera saker han tar upp är sånt jag använder dagligen i jobbet, och då är jag varken fackpamp eller politiker.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 18:23   #4704
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Då Yes sålde boken helhjärtat har även jag börjat läsa Never Split the Difference. Hittills 63 sidor in och det går som ett jehu. Tycker mycket om att han inte gör avbräck i sitt återberättande av specifika medlingar, utan låter dem flyta vidare och bara skjuter in lite tankar och termer här och där.

Kan bli viktigt under kommande jobbintervjuer.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 19:39   #4705
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Never split the difference, av Chris Voss.

Före detta förhandlare åt FBI skriver om beprövade förhandlingstekniker där mycket står på spel.
Har läst den jag med. Riktigt bra faktiskt. Rekommenderas.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-30, 09:39   #4706
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 02:17   #4707
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Läste ut Never Split the Difference och blev nog lite sådär självhjälpsfrälst. Hela konceptet låter väldigt enkelt, men är komplicerat. Jag testade några grundläggande metoder som beskrivs i boken, och förvånades över hur lätt det var att få extra information från folk. I alla möjliga sociala lägen, dessutom. Vinsten kom nog i form av att verkligen gå igenom många av stegen för att 'förhandla' med en bekant, som har lite social ångest, till att ta upp träning. Detta utan tjat eller tvång, utan han började till slut övertyga sig själv och var peppad.

Kommer nog läsa igenom den en gång till och ta lite anteckningar.

Senast redigerad av Rahf den 2019-02-03 klockan 02:20.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 02:49   #4708
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Min erfarenhet med självhjälpsböcker är inte att de inte funkar, min erfarenhet är att de funkar men att man efter två veckor inte orkar bry sig längre och blir sig själv igen.

Antar att det är därför kristna känner ett behov av att gå till kyrkan en gång i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 11:24   #4709
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är inte en motivationsbok.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 11:46   #4710
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Läste ut Never Split the Difference och blev nog lite sådär självhjälpsfrälst. Hela konceptet låter väldigt enkelt, men är komplicerat. Jag testade några grundläggande metoder som beskrivs i boken, och förvånades över hur lätt det var att få extra information från folk. I alla möjliga sociala lägen, dessutom. Vinsten kom nog i form av att verkligen gå igenom många av stegen för att 'förhandla' med en bekant, som har lite social ångest, till att ta upp träning. Detta utan tjat eller tvång, utan han började till slut övertyga sig själv och var peppad.

Kommer nog läsa igenom den en gång till och ta lite anteckningar.
Hm, kanske beställer den har inte läst en bok på typ fem år, men har funderat på att köpa någon och den här låter faktiskt intressant.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)