Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-08-11, 17:35   #4621
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag dyker upp och neggar. Tyckte pillars var riktigt intetsägande. Nyfiken på vad ditt utlåtande blir!
Klar med boken nu, tog ca 2,5 veckor att läsa ut. Jag bibehöll ändå intresset någorlunda genom hela boken, men har väl några synpunkter på saker som var mindre spännande.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-11, 19:48   #4622
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Aldrig fucka upp - Jens Lapidus.

Lyckas vara väldigt långdragen, trots Lapidus val av att ha typ 3 ord korta meningar genom hela boken. Tråkig story, platta karaktärer. 4 av 10 för att jag gillar miljön, typ.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 11:54   #4623
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Finns det någon bok som är en mix av skönlitteratur/facklitteratur inom ämnet juridik? Något som är både informerande men också underhållande. Funderar på att läsa juridik och vill ha lite inblick i yrket utan att behöva ploga igenom lagböcker.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 12:16   #4624
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det någon bok som är en mix av skönlitteratur/facklitteratur inom ämnet juridik? Något som är både informerande men också underhållande. Funderar på att läsa juridik och vill ha lite inblick i yrket utan att behöva ploga igenom lagböcker.
Jag känner inte till nåt sånt men du kan ju prova på böcker i allmän rättslära och rättshistoria. Plocka det som ser mest intressant ut så har du en bra början i varje fall. Annars hade jag försökt få tag i kurslitteratur och gamla prov.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 13:18   #4625
kaer
Gillar just DIG!
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Södermalm
Inlägg: 479
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Finns det någon bok som är en mix av skönlitteratur/facklitteratur inom ämnet juridik? Något som är både informerande men också underhållande. Funderar på att läsa juridik och vill ha lite inblick i yrket utan att behöva ploga igenom lagböcker.
GW's dotter Malin Persson Giolito är ju jurist i botten. Jag tror inte man lär sig så mycket juridik av böckerna, men det utspelas väl i den miljön.

Edit: Ska jag vara ärlig tror jag det inte är någon bra väg att lära sig om ett yrke, att läsa skönlitteratur. Om jag t ex kikar på min egen branch, IT, så är ju alla skildringar helt uppåt väggarna.
__________________
Rome wasn't built in a day

Senast redigerad av kaer den 2018-08-15 klockan 13:19.
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 13:35   #4626
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Håller med Kaer. Vill du se ifall yrket är något för dig så läs facklitteratur, besök rättegångar och sätt dig in i rättsfall. Pallar du inte göra det lite slappt utan känner att du behöver skönlitteratur så bör du troligtvis inte studera till jurist.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-15, 13:54   #4627
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Läser just nu en av Neil Gaimans novellsamlingar, Fragile Things. Älskar hans idéer, och hur det ofta finns drag av kuslighet, trots att storyn i sig inte är det minsta skrämmande. Gillar även hur han än så länge tagit konventionella teman, genrer, och strukturer, sen vänt dem upp och ned eller tagit ett steg i sidled.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 20:26   #4628
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Läser just nu en av Neil Gaimans novellsamlingar, Fragile Things. Älskar hans idéer, och hur det ofta finns drag av kuslighet, trots att storyn i sig inte är det minsta skrämmande. Gillar även hur han än så länge tagit konventionella teman, genrer, och strukturer, sen vänt dem upp och ned eller tagit ett steg i sidled.
Gaiman är grym, perfekt läsning så här när höstvädret börjat smyga sig på. Kungen av mysfaktor!



Läste just ut Tolkiens novell baserad på Kullervo-sagan från den fornfinska mytologin. Känns som att han verkligen ansträngs sig för att efterlikna mytologiska urkunder och han lyckas riktigt väl med bonusen av den litterära finessen som bara en mästerlig lingvist som han själv besitter.

Nu har jag börjat på Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf. Stort hål i CVt som äntligen täpps igen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 20:32   #4629
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nu blir det skräckklassiker med Frankenstein av Mary Shelley
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-18, 21:06   #4630
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu blir det skräckklassiker med Frankenstein av Mary Shelley
Stod faktiskt med den i näven på ett antikvariat senast idag, men ack, kände att läshögen var så lång så jag la tillbaks den!
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 08:14   #4631
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Klar med boken nu, tog ca 2,5 veckor att läsa ut. Jag bibehöll ändå intresset någorlunda genom hela boken, men har väl några synpunkter på saker som var mindre spännande.

__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 08:17   #4632
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Håller med om typ allt där. Stormbird som jag läser nu är mer spännande i alla fall
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-19, 08:42   #4633
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Stod faktiskt med den i näven på ett antikvariat senast idag, men ack, kände att läshögen var så lång så jag la tillbaks den!
Ah, du borde plockat den
Jag har också en alldeles på tok för aslång läshög
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 18:07   #4634
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Nån som läst någon bra scifi på sistone? Behöver inspiration.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-24, 19:38   #4635
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Hur i hela friden har jag missat Dean Koontz? Har juh hittat en guldgruva som helt gått mig förbi! Har fasen böcker för flera år framöver!

Wiho! \o/
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)