Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-12, 14:21   #196
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Finns det något mer utöver c-vitamin, med någorlunda evidens, för att pimpa upp immunförsvaret i dessa Coronatider?
D-vitamin
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 14:28   #197
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Finns det något mer utöver c-vitamin, med någorlunda evidens, för att pimpa upp immunförsvaret i dessa Coronatider?
Orkar inte kolla upp källa nu, men jag började av den anledningen att ta ett zink-piller dagligen för ca 1 år sedan.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 15:22   #198
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 15:37   #199
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.
Jäger duger alltså inte längre?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 15:42   #200
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Jäger duger alltså inte längre?
Nej, det smakar för dåligt.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 15:54   #201
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 00:52   #202
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Nej, det smakar för dåligt.
Ok.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 07:46   #203
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Är kolhydratsbaserad föda + massivt energiöverskott bättre för att undvik virusbaserad infektion, typ corona etc. eller är det bättre med 1 måltid om dagen(kcal-) ketogen kosthållning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 10:40   #204
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 969
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Är kolhydratsbaserad föda + massivt energiöverskott bättre för att undvik virusbaserad infektion, typ corona etc. eller är det bättre med 1 måltid om dagen(kcal-) ketogen kosthållning?
Jag skulle inte ligga på underskott i alla fall, men även om du gör det så är det ingen fara om du inte är i en riskgrupp.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 15:33   #205
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Har en solklart förkylning på G nu som började med ond hals i natt. Får se om C-vitaminet vinner kampen denna gång..
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 16:08   #206
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Något bakteriedödande som okryddat brännvin borde vara optimalt i dagsläget. Ett par huttar då och då, kanske totalt 0,5l/dag.
Dricker man hela mängden inom en kort tidsrymd blir man ju åtminstone lite gladare!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 13:01   #207
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Har en solklart förkylning på G nu som började med ond hals i natt. Får se om C-vitaminet vinner kampen denna gång..
Detta är definitivt den hastigaste förkylning jag fått på många år.. för mig brukar ofta de första symptomen vara lite diffusa och komma gradvis över ett par dagar. Denna gång kände jag mig konstig i halsen på natten, och direkt på morgonen så var det ingen tvekan. Drog i mig ca 50g C-vitamin under gårdagen (5g x 10) men är definitivt inte frisk idag. Däremot känner jag mig kanske lite bättre än igår, samt att besvären flyttat sig lite från halsen till näsan istället. Kör lite mindre doser idag (typ 3g varannan timme) och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än vanligt. Som vanligt = värst runt dag 2-3 och sedan minst ett par dagar till innan jag känner mig hyffsat frisk.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 07:58   #208
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Detta är definitivt den hastigaste förkylning jag fått på många år.. för mig brukar ofta de första symptomen vara lite diffusa och komma gradvis över ett par dagar. Denna gång kände jag mig konstig i halsen på natten, och direkt på morgonen så var det ingen tvekan. Drog i mig ca 50g C-vitamin under gårdagen (5g x 10) men är definitivt inte frisk idag. Däremot känner jag mig kanske lite bättre än igår, samt att besvären flyttat sig lite från halsen till näsan istället. Kör lite mindre doser idag (typ 3g varannan timme) och hoppas på ett snabbare tillfrisknande än vanligt. Som vanligt = värst runt dag 2-3 och sedan minst ett par dagar till innan jag känner mig hyffsat frisk.
Tyvärr blev detta en klassisk förkylningssväng, trots att jag var snabb på pucken (tycker jag) med C-vitaminet. Såklart att man hade kunnat dundra på ytterligare men den dosen jag körde (50g) borde haft någon verkan.. nåja, får hoppas att det är Corona , och att det förklarar varför det inte funkade just denna gång (fast det tror jag inte).

Var "ordentligt förkyld" i tre dagar, och nu är jag inne på den 6e dagen som "halvförkyld", vilket i dessa tider innebär att man är bannad från allt socialt umgänge. Och med den takten det går i nu så lär jag vara det i minst en vecka till
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-14, 07:04   #209
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag har kört på en hög dos askorbinsyra vid förkylningssymtom sedan jag läste den här tråden, oftast 15-20 g och sedan 3 g varannan timme i något dygn, och 8 av 10 gånger så bryter det inte ut, vilket jag aldrig hade varit med om innan. De få gånger som det har brutit ut så har jag tagit 3 g varannan timme och då är jag tillbaka i gymmet efter bara 6-7 dagar, innan så tog det runt 10-12 dagar, symtomen har även upplevts mildare, så jag har inget tvivel alls om att detta fungerar.

Hur som helst, förra gången när jag tog en stor dos så började jag efter ett par timmar få lite ont i vänstra sidan av ryggen, vilket jag då inte kopplade ihop med askorbinsyran, det släppte även relativt fort så jag tänkte inte mer på det. Någon timme efter att jag tog en stor dos igår så fick jag extremt ont på samma ställe, så pass så att jag fick ligga på sidan och sippa efter luft. Tack och lov så började det att lätta efter ca tio minuter för att sedan avta fort, men jag kopplade direkt att det var njursten och att askorbinsyran var boven i dramat, vilket jag nu har läst att man kan få av för mycket vitamin C. Så jag tänkte bara varna er om detta.

Denna är lite oroande med, förvisso bara två fallbeskrivningar:

Citat:
High dose vitamin C can cause severe and potentially irreversible renal impairment due to oxalate nephropathy and awareness needs to be raised in conventional and alternative medical communities as well as the general population of the danger associated with this treatment.

https://anzsnasm.com/4761#:~:text=Co...is%20treatment.

Senast redigerad av Kev88 den 2022-07-14 klockan 07:12.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-14, 12:42   #210
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Jag kör fortfarande (och tror på) stora mängder C-vitamin då man börjar känna sig förkyld. Jag tror att om man kör oralt intag ca 50g några gånger per år att man är ganska safe. Man har ju inte slagit fast någon gräns där C-vitamin blir giftigt, utan bara en Upper Tolerable Limit på 2g där vissa kan börja få orolig mage.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)