Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-02, 11:56   #136
Nordenator
:D
 
Nordenators avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Somnium Visa inlägg
Du/ni kommer bedömt inte bli besvikna. Hilleberg gör otroligt gedigna prylar.

Testa att bara spänna upp stagen för respektive absid - dvs. skit i markpinnarna. Man blir förvånad hur stabilt det blir ändå (och man kan således bli mer lat vid upprättande på ogästvänlig backe ).
Sjukt nöjd får jag säga. Känns riktigt stabilt även fast tyget är tunnare än i mina kallingar. Smarta lösningar för allting och ruskigt lätt att smälla upp. Känns gött att ha ett riktigt tält framöver.
__________________
Journal - 110 Bänk 150 Böj 195 Mark @ ~90 kilo svag
Nordenator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-05-03, 14:24   #137
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
OBH-Nordicas tork kostar runt 500-700 kr när den är nersatt och räcker gott och väl för att torka mindre mängder. Vi har 4 eller 5 i den närmaste familjen och den som gått mest har torkat några hundra kilo svamp plus hinkvis med äpplen utan problem.
Vi har också en egenbyggd variant om man ska torka mycket men för att göra vandringsmat krävs det inte lika stor kapacitet som om man kommer hem med sextio liter svamp och det är fullt i frysen.
Ja precis, volym är inte så viktigt för mig. Har du torkat kött eller maträtter/grytor i den också?
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 07:38   #138
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Har tänkt investera i en vettig skaljacka, som det är nu har jag bara haft underställ och tjocktröja vilket inte varit optimalt.

Efter att ha tittat runt verkar det råda delade meningar om detta plagg då vissa menar att det är "bortkastade" pengar och mer värt att ha en billig vindjacka och regnponcho vid behov.

1: Vad tycker ni om skaljackor?
2. Vad bör jag tänka på vid köp av skaljacka?
3. Förslag på skaljacka för cirka 2-3 tusen?

Mvh
Kamp
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 08:04   #139
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Har tänkt investera i en vettig skaljacka, som det är nu har jag bara haft underställ och tjocktröja vilket inte varit optimalt.

Efter att ha tittat runt verkar det råda delade meningar om detta plagg då vissa menar att det är "bortkastade" pengar och mer värt att ha en billig vindjacka och regnponcho vid behov.

1: Vad tycker ni om skaljackor?
2. Vad bör jag tänka på vid köp av skaljacka?
3. Förslag på skaljacka för cirka 2-3 tusen?

Mvh
Kamp
Ett område där de lärde tvista rätt kraftigt om vad som är bäst.
Jag skulle säga att man känner efter ett tag vad som passar en och vilka kläder man vill ha när man är ute i naturen.

Mycket handlar också om vilket väder du kan komma bli utsatt för, både klimat i form av väta, vind men också kyla/värme.

En hård skaljacka (hardshell) är oftast i ett, två eller tre lager goretex. De dyrare jackorna görs ofta i goretex pro, som är lättare och ska andas bättre. Man marknadsför oftast dessa jackor som att de håller väta/vind ute och andas bra, men min erfarenhet är att de andas sådär bra. De andas dock bättre än vad en renodlad regnjacka gör. Den andas oftast inte alls, men är exceptionell vad gäller att hålla regnet borta. En del skaljackor av goretex har dragkedjor i armhålorna för att man ska kunna ventilera dem lite.

Sedan har du mjuka skaljackor (softshell). Dessa brukar blocka vinden riktigt bra och håller dig varm, klarar liiiite regn, men inte något långvarigt skyfall och de andas bättre än hardshell. Jag skulle dock aldrig gå en tur med en softshelljacka enbart, utan skulle ta med mig en regnjacka också.

Vindjackan är egentligen helt fantastisk, för man håller sig förvånansvärt varm med bara ett underställ i merinoull och en vindjacka. Exceptionellt bra på att blocka vind och väger oftast ingenting, däremot suger de flesta vindjackor bokstavligen talat om det kommer en rejälare regnskur.

Bäst av allt hade varit en jacka som både hade varit grym på att ventilera och andas och hålla vattnet helt borta och blocka vind. En sådan jacka är ännu inte uppfunnen

Om du t.ex. kommer vara ute i naturen att du kan söka skydd om vädret blir dåligt och slå upp ett tält eller något, då skulle jag säga att du kommer långt med bara en vindjacka och en regnjacka/poncho. Jag skulle dock inte vilja vandra en hel dag i regn med packning och en regnjacka/poncho för jag skulle svettas ihjäl under.

Jag har vindjacka som huvudjacka och en hardshell för regn samt att skulle det bli riktigt grisväder med storm osv, så kommer skaljackan vara mitt absolut bästa plagg. Eftersom hardshelljackan inte är min primära jacka, utan nerpackad mestadels av tiden, så har jag prioriterat en lättare goretexpro-jacka.

Fördelen med vindjackan är att jag vandrar lätt, ventilerar den lätt, kan kombinera med fleece om jag vill ha värme osv. Nackdelen med vindjackan är att kommer det en regnskur så behöver jag stanna, slänga av mig ryggsäcken och kasta på mig skaljackan. Därav föredrar en del att ha softshelljacka som ändå klarar av lite mer regn.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 09:21   #140
Jensefisken
Registered User
 
Jensefiskens avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Har tänkt investera i en vettig gå skaljacka, som det är nu har jag bara haft underställ och tjocktröja vilket inte varit optimalt.

Efter att ha tittat runt verkar det råda delade meningar om detta plagg då vissa menar att det är "bortkastade" pengar och mer värt att ha en billig vindjacka och regnponcho vid behov.

1: Vad tycker ni om skaljackor?
2. Vad bör jag tänka på vid köp av skaljacka?
3. Förslag på skaljacka för cirka 2-3 tusen?

Mvh
Kamp
Skaljackor är skönt, håller värmen inne o kylan blåsten o regner ute. Blir de varmt så är de lätt att lufta utan att släppa in regnet el blåsten min har tom dragkedjor vid armhålan för de
kör själv med nån modelm av bergans of Norway o har inget att klaga på.. Gick på 3 om jag inte minns fel.

Senast redigerad av Jensefisken den 2016-06-22 klockan 09:24.
Jensefisken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 14:03   #141
Kallsone
100%
 
Kallsones avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Har tänkt investera i en vettig skaljacka, som det är nu har jag bara haft underställ och tjocktröja vilket inte varit optimalt.

Efter att ha tittat runt verkar det råda delade meningar om detta plagg då vissa menar att det är "bortkastade" pengar och mer värt att ha en billig vindjacka och regnponcho vid behov.

1: Vad tycker ni om skaljackor?
2. Vad bör jag tänka på vid köp av skaljacka?
3. Förslag på skaljacka för cirka 2-3 tusen?

Mvh
Kamp
Min erfarenhet av skalplagg är att de funkar bra mot vind och lite regn (beror säkert på kvalite). Mysiga att ha på när det är lite kallt och ruggigt ute men vid ett längre ösregn blir det tillslut blött rakt igenom och nästan suger åt sig vatten. När det sedan blir minusgrader fryser skalplagget och man dör. Jag brukar faktiskt inte ens packa med mitt skalplagg.

Jag hade satsat på en schysst vindjacka, ett bra regnställ att dra över.
Kallsone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 14:20   #142
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp Visa inlägg
Har tänkt investera i en vettig skaljacka, som det är nu har jag bara haft underställ och tjocktröja vilket inte varit optimalt.

Efter att ha tittat runt verkar det råda delade meningar om detta plagg då vissa menar att det är "bortkastade" pengar och mer värt att ha en billig vindjacka och regnponcho vid behov.

1: Vad tycker ni om skaljackor?
2. Vad bör jag tänka på vid köp av skaljacka?
3. Förslag på skaljacka för cirka 2-3 tusen?

Mvh
Kamp
1. Gillar skaljackor (hardshell). Andas såklart inte lika bra som reklamen säger man det får man justera med att öppna och ta av lager under.

2. För mig är friluftsliv ofta springa i fjällen och då funkar jackor liknande denna bra: https://www.runnerinn.com/lopning/in...B&gclsrc=aw.ds

Men med så låg vikt vilket är perfekt för löpning så blir jackan mindre tålig helt enkelt. Ska man vandra en vecka skulle jag valt en kraftigare jacka.

3. Beroende på användningsområde, se ovan. Se till att testa jackan, jag tycker passform är viktigt.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-22, 18:21   #143
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Men kommer det ett ösregn drar man ju på sig regnställ oavsett om man vill hålla sig torr såklart. Lättare regn fixar skaljackorna bra. Att vandra med enbart en typ av ytterplagg gör man med andra ord på egen risk.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-30, 14:01   #144
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Tack till alla som som bidragit med kunskap och och erfarenhet gällande mina frågor om skaljackor. Som bosatt i Örnsköldsvik har jag fördelen att Naturkompaniet har Sveriges största outlet just här, då fjällräven har sitt ursprung härifrån.

Efter två besök i butiken så hade jag insett följande:
1. Friluftsutrustning överlag och därigenom skaljackor är en djungel av olika material, prisklasser, märken och funktioner.
2. Det finns ingen "allt-i-ett" jacka".
3. Jag gillar färgglada jackor.

Valet stod mellan två ganska skilda jackor, både i material och prisklass. Båda var av märket Marmot i färgen orange:
Jacka 1: http://www.naturkompaniet.se/marmot-spire-jacket
Jacka 2: http://www.naturkompaniet.se/marmot-precip-jacket

Efter att ha velat fram och tillbaka föll valet på jacka 1. Trots att jacka 2 var billigare, aningen smidigare och mer lämpad för sommarens vandringar så känns jacka 1 mer "bang for the buck" och något som jag kommer kunna använda året runt.

Passade även på att investera i en riktig friluftsyxa som är oerhört skön i greppet och smidig att ha med sig på tur:
https://www.gransforsbruk.com/produc...s-outdoor-axe/
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 15:35   #145
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Var uppe i Lofoten och vandrade omkring i veckan och blev ganska hooked

Vi körde lättare leder iom att vi hade med oss en fransk bulldogg, och vi visste inte riktigt hur bra han klarar bergsvandning. Visade sig att han klarade det bättre än oss.

Verkligen otrolig natur! Väldigt varmt också, kring 24-26 grader. Här drog jag på mig en tröja bara för fotot



Kvällsutsikt från en kulle bakom vår airbnb.



Reine. Väldigt idyllisk fiskeby.


Mina Merrell Moab Mid börjar bli lite väl uttrampade, dessutom är dom en storlek för stora. Annars har jag varit väldigt nöjd med dem. Vilka är era favorit all-roundskor för vandning i skog och mark och i fjällen? Sitter och googlar på prylar inför nästa expedition
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 15:51   #146
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
åh lofoten . Står på bucketlistan! Ser galet vackert ut.

Coolt med jycken, men det är inte första gången jag hör om folk som väljer en lättare vandring för att hunden är ovan och det slutar med att hunden är den som tar täten och drar resten av sällskapet :P

Mina senaste kängor Salomon Quest 4D II kändes klockrena direkt och har fått riktigt bra recensioner, men jag vill ha lite högre skaft utifall att jag måste pressa på över stenskravel längre dagsetapper. Då är ankel- och vristsupport ovärderlig. Plöjde massa recensioner och jämförelser och landade på Quest-skon då den var extremt lätt för att vara en vandringskänga och satt klockrent på mina fötter. Räknade ut att jag på en enda dags vandring sparar kroppen med lätthet 15000 kg förflyttad vikt genom lättare skor. Det blir en del sparad energi...

Vill du ha ett snäpp lägre skaft (mera i stil med dina merell), så finns modellen Quest Prime GTX som är identisk med Quest 4D, men typ 1 cm lägre. Quest 4D finns bland annat på XXL om du vill prova den i butik.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 16:28   #147
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tack för inputen, skuggan!

Jag har kollat in Salomon Quest 4D. Dom öppnar en XXL-butik här i vasa i höst, så då ska jag testa dem. Innan mina Moab hade jag ett mera stabilt par Merrell i 15 år (!). Skorna används mest till att gå i skogen/skärgården och ibland upp på fjäll/berg. Q4D börjar bli ganska hardcore redan, så det kanske är överkurs för mig. Men härligt med prylar. Lite tråkigt vore ju att bara köpa ett nytt par Moab.

Jag var helt klart skeptisk till att gå på tur med hunden först. "Trubbnosar kan inte kättra i berg", typ. Men han sprang upp för branterna som en liten bergsget, medan vi flåsade och fick mjölksyra

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 16:31   #148
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Tack för inputen, skuggan!

Jag har kollat in Salomon Quest 4D. Dom öppnar en XXL-butik här i vasa i höst, så då ska jag testa dem. Innan mina Moab hade jag ett mera stabilt par Merrell i 15 år (!). Skorna används mest till att gå i skogen/skärgården och ibland upp på fjäll/berg. Q4D börjar bli ganska hardcore redan, så det kanske är överkurs för mig. Men härligt med prylar. Lite tråkigt vore ju att bara köpa ett nytt par Moab.

Jag var helt klart skeptisk till att gå på tur med hunden först. "Trubbnosar kan inte kättra i berg", typ. Men han sprang upp för branterna som en liten bergsget, medan vi flåsade och fick mjölksyra
Haha skön lirare till jycke! Fin bild för övrigt.

Angående skor så är det viktigaste att de sitter skönt och känns sköna på fötterna. Jag har lite bredare framfot (men ingen ankfot), så jag uppskattar lite större tåbox. Där satt 4D'n perfekt. Prime-modellen är exakt samma sko, rakt igenom, men mer lik dina Merells, så passar 4D'n så kan du ju gå på en Prime om du vill. De brukar vara svårare att hitta i butik dock. Jag beställde både 4D och Prime från Sportamore och provade hemma i lugn och ro. Valde 4Dn just för att jag rätt ofta hamnar på stenskrovel....

Ps. Damerna på kolo är rätt förgrymmade nu över att du tog på tröjan på lofotenkorten. Ds
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 17:45   #149
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Lofoten är så löjligt fint. Skulle verkligen vilja åka dit och turpaddla.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-31, 20:45   #150
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Har varit ute på lite äventyr i norra Dalarna och Härjedalen med jycken, riktigt trevligt, ovanligt lite mygg/knott och schysst väder.

Fint beläget vindskydd där vi slaggade en natt.



Någonstans i Härjedalen.



Sonfjället, Härjedalen



Uppe på Sonfjället.



Flatruet, Härjedalen.

KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)