Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-16, 17:23   #1396
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Ja eftersom att det inte går att stå upp har du väl inget val. Gör den FRAMFÖR bara, även om du sitter ner.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 18:26   #1397
buck3tt
Registered User
 
buck3tts avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 144
Tja! Just nu kör jag 5x5, e inne på min fjärde vecka, går skit bra. Men vill lägga mer fokus på min axlar och triceps, bra / dåligt om man lägger in en axlar / triceps dag ?
buck3tt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 18:46   #1398
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Var hade du tänkt lägga in en axlar/triceps dag? Finns inget utrymme för det. Det blir antingen dagen efter eller dagen innan ett sl5x5 pass = inte bra nej.
För övrigt är det ganska onödigt också. Du använder redan triceps TRE gånger i veckan. Axlarna får en hel del dem också.
Antar att du inte har kommit upp i särskilt tunga vikter för dig. Om du ändå vill lägga in lite triceps så gör det en gång i veckan efter ett av sl passen, och det lätt (tex 10 reps, 11-12 RM), absolut inte tungt annars kommer du försämra utvecklingen i bänkpress och axelpressen.
Men att lägga in mer axlar är jag mer emot...
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)

Senast redigerad av givduL den 2012-01-16 klockan 18:50.
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:18   #1399
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av buck3tt Visa inlägg
Tja! Just nu kör jag 5x5, e inne på min fjärde vecka, går skit bra. Men vill lägga mer fokus på min axlar och triceps, bra / dåligt om man lägger in en axlar / triceps dag ?
Varför inte bara följa programmet? Så länge det går "skitbra" så gör du ju framsteg, varför ändra ett beprövat och vinnande program innan det börjar gå dåligt?
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 22:30   #1400
zerdic
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Annars är väl 60 kg en vikt man kan rulla ner längs magen. Kanske inte jätteskönt, men inte så farligt. Har gjort det några gånger.

Fördelen med att vara svag i bänkpress
Sant :p ska nog bara köra och pressa på , kollade just på stronglifts hemsida där dom visar "Roll of Shame". Där failar en på 120g och bara rullar ner den på benen och gör ett marklyft för att komma upp .
Kan han faila på 120 kg och göra det så smidigt ska det inte vara några problem.
zerdic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 22:37   #1401
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av zerdic Visa inlägg
Sant :p ska nog bara köra och pressa på , kollade just på stronglifts hemsida där dom visar "Roll of Shame". Där failar en på 120g och bara rullar ner den på benen och gör ett marklyft för att komma upp .
Kan han faila på 120 kg och göra det så smidigt ska det inte vara några problem.
Så länge du inte börjar slappna av i kroppen när du väl failar och ska rulla av den, eller drabbas av panik, så är det inga problem. Fortsätt bara att hålla kroppen spänd som under lyftet, så är det inga problem att rulla av stången.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 23:15   #1402
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Är väl värre i knäböj. Kör utan rack helt nu (finns inget). Antar knepet är att försöka få stången att gå bakåt och kroppen framåt. Sålänge man failar i djup botten borde det väl vara safe? Har gjort det en gång iaf och det gick ganska smärtfritt (men väldigt högljutt).

Andra knep?
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 08:47   #1403
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Är väl värre i knäböj. Kör utan rack helt nu (finns inget). Antar knepet är att försöka få stången att gå bakåt och kroppen framåt. Sålänge man failar i djup botten borde det väl vara safe? Har gjort det en gång iaf och det gick ganska smärtfritt (men väldigt högljutt).

Andra knep?
Man kan ha två bänkar, en på varsin sida, som fångar upp stången om man failar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 08:55   #1404
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Man kan ha två bänkar, en på varsin sida, som fångar upp stången om man failar.
Hah, smart. Ska testas!
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 09:28   #1405
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Man kan ha två bänkar, en på varsin sida, som fångar upp stången om man failar.
Riktigt smart faktiskt, det har jag inte haft en tanke på och jag som oroat mig för hur det ska bli sen när jag kommer upp till de riktigt tunga vikterna. Grymt tips!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 11:37   #1406
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Hah, smart. Ska testas!
Gör det, fungerar bra tycker jag iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Riktigt smart faktiskt, det har jag inte haft en tanke på och jag som oroat mig för hur det ska bli sen när jag kommer upp till de riktigt tunga vikterna. Grymt tips!
Hehe, testa det!
Försök bara att släppa stången så fort den tar i bänkarna, annars finns det risk att ni håller i den och rullar av den i riktning mot huvudet (om ni lägger er ner/ramlar bakåt). Bara ett tips
Om man har möjlighet kan man även höja den nedre/lilla delen av bänken som man sitter på (om man kör t.ex lutande pressar etc), så agerar det som ett stopp ifall ovanstående skulle hända.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 22:36   #1407
proteinsynthesis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 195
jag vill höja ett varningsfinger för 5x5, det är stor risk att röven växer mest pga allt böjande.
Jag är ett levande varnings exempel !
Under julen kom tjejens mamma ner som jag inte träffat på ett år. Hon kommenterade tydligen i smyg vilken stor rumpa jag fått Inte direkt det man vill höra.

Kanske är det min teknik som är lite "fel" Vad vet jag. Jag kommer nog sluta med 5x5 eller kanske köra frontböjar istället. Något måste iaf göras för att hindra denna utveckling.
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 23:20   #1408
deadich
Registered User
 
deadichs avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 826
Citat:
Ursprungligen postat av proteinsynthesis Visa inlägg
jag vill höja ett varningsfinger för 5x5, det är stor risk att röven växer mest pga allt böjande.
Jag är ett levande varnings exempel !
Under julen kom tjejens mamma ner som jag inte träffat på ett år. Hon kommenterade tydligen i smyg vilken stor rumpa jag fått Inte direkt det man vill höra.

Kanske är det min teknik som är lite "fel" Vad vet jag. Jag kommer nog sluta med 5x5 eller kanske köra frontböjar istället. Något måste iaf göras för att hindra denna utveckling.
Sa hon att du fått stor rumpa med missnöje i rösten eller tvärtom?
deadich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 23:27   #1409
proteinsynthesis
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 195
Hon vågade inte säga det direkt till mig, så det finns nog bara ett sätt att tolka det på.
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 23:28   #1410
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Du kanske hade en jätteliten rumpa tidigare och nu så är den stor och perfekt? Och din flickväns mamma kan ju inte riktigt berömma dig för den, för vem vet vad som kunde ha hänt då.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)