Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-07-21, 19:23   #226
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Iron claw Visa inlägg
Jag är lite undrande till varför det är ett sådant fokus till benböjar (tre pass med 5x5 varje vecka) och högst begränsad volym när det gäller marklyft (ett pass med endast ett arbetsset per vecka). Syftet med SL är ju att öka i styrka och är då inte just marklyft övningen man ska köra?
Du återhämtar dig från tunga knäböj mycket snabbare än från tunga marklyft
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:40   #227
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Idag så klarade jag inte stångrodd 70kg med detta utförande http://stronglifts.com/how-to-master...row-technique/. Jag körde istället BB-style och då gick det. vad tycker ni man ska göra? Gå ner till 67,5kg och köra där ett tag med utförandet dem nämner i SL?
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:42   #228
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Iron claw Visa inlägg
Jag är lite undrande till varför det är ett sådant fokus till benböjar (tre pass med 5x5 varje vecka) och högst begränsad volym när det gäller marklyft (ett pass med endast ett arbetsset per vecka). Syftet med SL är ju att öka i styrka och är då inte just marklyft övningen man ska köra?
Det är ju många som ökar i mark av att inte köra mark överhuvudtaget under lång tid. Har man ökat styrkan i böj så har man sannolikt även ökat i mark. Kanske upp till en viss gräns förvisso, men jag har själv upplevt "fenomenet" när jag tog ett uppehåll från mark.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:42   #229
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Idag så klarade jag inte stångrodd 70kg med detta utförande http://stronglifts.com/how-to-master...row-technique/. Jag körde istället BB-style och då gick det. vad tycker ni man ska göra? Gå ner till 67,5kg och köra där ett tag med utförandet dem nämner i SL?
jag tycker gå ner i vikt och kör bra teknik i alla övningar, så slipper du att skador smyger sig på
Det skonar korsryggen mycket också
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 23:14   #230
Iron claw
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av krubkungen Visa inlägg
Idag så klarade jag inte stångrodd 70kg med detta utförande http://stronglifts.com/how-to-master...row-technique/. Jag körde istället BB-style och då gick det. vad tycker ni man ska göra? Gå ner till 67,5kg och köra där ett tag med utförandet dem nämner i SL?
Vad är fördelen med den teknik för stångrodd som SL förespråkar? Tar inte ländryggen mycket stryk där? Själv föredrar jag att dra till nedre delen av magen. Bra eller dåligt?
Iron claw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 23:31   #231
krubkungen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 609
Citat:
Ursprungligen postat av Henke84 Visa inlägg
jag tycker gå ner i vikt och kör bra teknik i alla övningar, så slipper du att skador smyger sig på
Det skonar korsryggen mycket också
Jo jag får nog göra det, tack för input. Tycker att BB stilen tar för mycket på korsryggen också.
Hur kör ni grabbar, stångrodd?


Citat:
Ursprungligen postat av Iron claw Visa inlägg
Vad är fördelen med den teknik för stångrodd som SL förespråkar? Tar inte ländryggen mycket stryk där? Själv föredrar jag att dra till nedre delen av magen. Bra eller dåligt?
Sättet dem visar i SL är orginal utförande har jag för mig. Nix jag tycker den avlastar korsryggen bättre än det andra utförandet.
Jag brukar dra stången mot naveln.

Senast redigerad av krubkungen den 2011-07-21 klockan 23:34.
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 05:02   #232
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Iron claw Visa inlägg
Vad är fördelen med den teknik för stångrodd som SL förespråkar? Tar inte ländryggen mycket stryk där? Själv föredrar jag att dra till nedre delen av magen. Bra eller dåligt?
Tanken är att få till en rörelse som är en direkt antagonist till bänkpressen, du ska med andra ord sträva efter en identisk rörelse vad gäller träffyta, bredd på greppet osv... Tanken är att få funktionell styrka i hela överkroppen som även kommer vara till stor fördel för just bänkpress.

Lär man sig utnyttja övre ryggens muskler på ett bra sätt i en s.k "Pendlay row" så är det lätt att implementera samma anspänning när man ligger och bänkar vilket borde gynna stabilitet och styrka.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:15   #233
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Tanken är att få till en rörelse som är en direkt antagonist till bänkpressen, du ska med andra ord sträva efter en identisk rörelse vad gäller träffyta, bredd på greppet osv... Tanken är att få funktionell styrka i hela överkroppen som även kommer vara till stor fördel för just bänkpress.

Lär man sig utnyttja övre ryggens muskler på ett bra sätt i en s.k "Pendlay row" så är det lätt att implementera samma anspänning när man ligger och bänkar vilket borde gynna stabilitet och styrka.
Plus att det är bra med lika mycket bänk-träning som rodd-träning så att baksida axlar får jämlik träning som framsida. Lättare att inte få problem med axlar då.
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 12:43   #234
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Iron claw Visa inlägg
Vad är fördelen med den teknik för stångrodd som SL förespråkar? Tar inte ländryggen mycket stryk där? Själv föredrar jag att dra till nedre delen av magen. Bra eller dåligt?
Jag kör exakt som bänkpress - men tvärtom... Viktigt med antagonisterna - ger extra skjuts till bänken också!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:10   #235
Niveus
Registered User
 
Niveuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 304
Jag har precis kommit igång med SL 5x5 ifall någon vill følja från børjan så finns en lænk nedan.

Sedan tænkte jag fråga angående førhållandet mellan Squats och deadlifts i 5x5. Hur brukar viktførhållandet på øvningarna se ut? Jag har tidigare klarat 90 kg på squats men bara 85 på deadlifts och min kompis sæger i princip att det ær fel på mig.
__________________
Triphases 12v-program! Fas 2/3
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...117021&page=10
Niveus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:12   #236
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Niveus Visa inlägg
Jag har precis kommit igång med SL 5x5 ifall någon vill følja från børjan så finns en lænk nedan.

Sedan tænkte jag fråga angående førhållandet mellan Squats och deadlifts i 5x5. Hur brukar viktførhållandet på øvningarna se ut? Jag har tidigare klarat 90 kg på squats men bara 85 på deadlifts och min kompis sæger i princip att det ær fel på mig.
teknikmässigt kanske du är längre ifrån bra utförande i böjen än i marken?
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:21   #237
Niveus
Registered User
 
Niveuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Henke84 Visa inlägg
teknikmässigt kanske du är längre ifrån bra utförande i böjen än i marken?
Men med den logiken borde væl mina marklyft vara tyngre?
__________________
Triphases 12v-program! Fas 2/3
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...117021&page=10
Niveus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 21:26   #238
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Niveus Visa inlägg
Men med den logiken borde væl mina marklyft vara tyngre?
Bra teknik låter ju dig lyfta tyngre
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 07:46   #239
stockinger
aka TinyTim
 
stockingers avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 4 130
Hittade ett SL schema i nya Body som jag tror kommer passa mig.

Dag 1: Bänkpress 3x5, Militärpress 5x5, Rodd 3x5

Dag 2: Knäböj 3x5, Marklyft 5x5, Chins 5x5, Dragon Flags 3x5

Dag 3: Militärpress 3x5, Bänkpress 5x5, Rodd 5x5

Dag 4: Marklyft 3x5, Knäböj 5x5, Chins 3x5, Hjulet 5x5

Kan detta funka för mig som aldrig provat SL5x5 förut?
stockinger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 08:48   #240
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
"Ett SL"-schema? "SL" != "Styrkelyft".
"Stronglifts 5x5" är ett specifikt schema som ser ut precis som det gör på Stronglifts.com.

Det du listar är ett schema som har 3-5 set a 5 reps, vilket inte är samma sak. Om du tror att det kommer passa dig så är det bara att prova. Det står dock inget om progression, hur ofta du tränar o s v. Eftersom du är oerfaren hade jag läst ursprungsinlägget och provat på det.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)