Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-20, 22:22   #1651
kottovic
Banned User
 
kottovics avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 597
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Jag skulle nog inte kalla 110 i bänk för relativt svag... Men ja, det kan nog passa ändå. Testa och se om du ökar, annars går du upp för "stegen" till 3x5, sen 1x5 osv. Mehdi skrev nånstans (om jag inte missminner mig) att runt 200lbs i knäböj är ungefär där de flesta går över till 3x5 på den, så du borde kanske vara på steg 2 av 5 i hans "ladder of strenght".
Har tränat ben kanske 6-7 gånger på 1 år det var därför jag gillade 5*5 där man lägger mycket fokus på knäböj. Egentligen skulle jag vilja ha ett program som är precis som 5*5 SL men med lite inslag av byggning. Finns det något såndant? Kul med bicepscurl ibland
kottovic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 22:26   #1652
komigen
Registered User
 
komigens avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 773
Citat:
Ursprungligen postat av kottovic Visa inlägg
egentligen skulle jag vilja ha ett program som är precis som 5*5 sl men med lite inslag av byggning. Finns det något såndant? Kul med bicepscurl ibland
+1
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 22:29   #1653
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av kottovic Visa inlägg
Har tränat ben kanske 6-7 gånger på 1 år det var därför jag gillade 5*5 där man lägger mycket fokus på knäböj. Egentligen skulle jag vilja ha ett program som är precis som 5*5 SL men med lite inslag av byggning. Finns det något såndant? Kul med bicepscurl ibland
Bygg ett eget program som du baserar på SL 5x5 då (kalla det bara inte för SL 5x5 sen, då blir folk här galna )
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-20, 22:32   #1654
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Det är ju just det du får göra om du bara kör i 12 veckor
Nej.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 02:03   #1655
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Låter det rimligt? Det är ju omöjligt att svara på :P Hur länge har du kört? Om du har kört i ca 8 veckor så verkar det väl jätterimligt... Förutom att din marklyft är lägre än knäböjen. Den borde vara minst lika hög om inte högre. Du är medveten om att du ska öka 5kg per pass där va? Så att ökningen per vecka blir lika hög i knäböj och marklyft Fast det där kommer nog jämna ut sig i slutänden ändå.

Angående 100kg i bänkpress till sommaren så beror det på hur stark du var innan osv. Om du skulle klara av att öka nonstop så tar det ca 9 veckor till, men de flesta får nog räkna med att börja stalla rätt mkt tidigare än 100kg... Fast att nå 100 kg till sommaren tror jag inte är omöjligt alls. Sedan beror det ju på om du menar att du vill köra på 100kg, dvs 5x5, eller om du vill maxa på 100kg till sommaren. Och när på sommaren osv. Kör på bara så kommer du uppnå det snabbare än du tror
Det är rätt precist 8-9 veckor jag har kört stronglift, innan dess hade jag gymmat ett halvår.

Att jag skulle öka så på marklyft hade jag inte en aning om, det förklarar ett och annat! Då får jag göra om göra rätt lite där.

Jag satsar då på att maxa 100kg bänkpress, ett rep. Vill helst nå det innan mitten av april, för att sedan börja satsa mer på konditionen.
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 08:37   #1656
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Nej.
Jo? Då byter du ju hela programmet efter 12 veckor? :P Dvs 4,3 ggr per år. Annars byter du ju bara hela programmet 4 ggr totalt under hela träningstiden, eller tills du vill satsa på något annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 08:42   #1657
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Det är rätt precist 8-9 veckor jag har kört stronglift, innan dess hade jag gymmat ett halvår.

Att jag skulle öka så på marklyft hade jag inte en aning om, det förklarar ett och annat! Då får jag göra om göra rätt lite där.

Jag satsar då på att maxa 100kg bänkpress, ett rep. Vill helst nå det innan mitten av april, för att sedan börja satsa mer på konditionen.
Då kanske du också missat att du bara ska ha ett arbetsset på marklyften. Läs igenom Mehdis 5x5 Report, eller åtminstone första inlägget i den här tråden igen så att du får programmet fräscht i huvudet igen Det brukar hjälpa att läsa igenom det då och då för att påminna sig själv

Att maxa 1 rep på 100 kg tror jag inte alls är omöjligt. Kör på, ät mycket och tänk på att du SKA klara det så kommer du klara det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 10:35   #1658
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Då kanske du också missat att du bara ska ha ett arbetsset på marklyften. Läs igenom Mehdis 5x5 Report, eller åtminstone första inlägget i den här tråden igen så att du får programmet fräscht i huvudet igen Det brukar hjälpa att läsa igenom det då och då för att påminna sig själv

Att maxa 1 rep på 100 kg tror jag inte alls är omöjligt. Kör på, ät mycket och tänk på att du SKA klara det så kommer du klara det.
Nejdå, så långt har jag hängt med. ;-) Men jag tror faktiskt inte det står i första posten att man ska öka 5 kg varje gång på marklyft, läst igenom den 3-4 gånger förut, och två gånger sedan du sa att det skulle stå.

Vilken vikt tycker du jag bör vara uppe på 5x5 i bänkpress innan jag testar maxa mina 100?
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 10:49   #1659
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Nejdå, så långt har jag hängt med. ;-) Men jag tror faktiskt inte det står i första posten att man ska öka 5 kg varje gång på marklyft, läst igenom den 3-4 gånger förut, och två gånger sedan du sa att det skulle stå.

Vilken vikt tycker du jag bör vara uppe på 5x5 i bänkpress innan jag testar maxa mina 100?
Du har nog rätt, det framgår inte i första posten. Det borde läggas till. Jag har hållt mig till att läsa den officiella pdfen och alla artiklarna på stronglifts.com och där framgår det tydligt

Angående vilken vikt du bör vara uppe på innan du testar 100kg så får någon annan svara. Jag vet inte riktigt hur man använder såna där 1-rep kalkylatorer för att räkna när man kör flera sets, men 100kg 1-rep borde du klara när du (enligt kalkylatorerna) klarar 85kg 5 reps eller 10 reps på 75kg... Jag vet inte vad 5x5 motsvarar med tanke på att man vilar mellan seten. Nån annan som har koll?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 12:49   #1660
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Nejdå, så långt har jag hängt med. ;-) Men jag tror faktiskt inte det står i första posten att man ska öka 5 kg varje gång på marklyft, läst igenom den 3-4 gånger förut, och två gånger sedan du sa att det skulle stå.

Vilken vikt tycker du jag bör vara uppe på 5x5 i bänkpress innan jag testar maxa mina 100?
Klarar du 5 reps på 87.5-90 kg, så bör du klara att maxa 100 kilo och kanske lite till.
En del kan ju vara väldigt repstarka och andra kan vara väldigt maxstarka.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:19   #1661
Eztermi
Registered User
 
Eztermis avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 85
Min träningskamrat är på semester i Thailand nu i tre veckor förresten. Hur rekommenderar ni att jag gör på bänkpressen? Känns väldigt osäkert att köra högt där ensam. Ska jag köra i smithen eller bara utan klämmor på skivstången?
Eztermi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:20   #1662
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Min träningskamrat är på semester i Thailand nu i tre veckor förresten. Hur rekommenderar ni att jag gör på bänkpressen? Känns väldigt osäkert att köra högt där ensam. Ska jag köra i smithen eller bara utan klämmor på skivstången?
Det är förvånansvärt lätt att faktiskt rulla ner stången mot höften om man failar
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:25   #1663
Zizou
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Piteå
Inlägg: 4 357
Citat:
Ursprungligen postat av Eztermi Visa inlägg
Min träningskamrat är på semester i Thailand nu i tre veckor förresten. Hur rekommenderar ni att jag gör på bänkpressen? Känns väldigt osäkert att köra högt där ensam. Ska jag köra i smithen eller bara utan klämmor på skivstången?
Kör utan klämmor, och om du känner att du inte orkar, gör en "Roll of shame", rulla stången längs magen ner till benen. Tips; Spänn magen

Här har du en som visar hur man gör riktigt bra -> http://www.youtube.com/watch?v=n_OdXKfSp-Y

Det är faktiskt inte svårare än det ser ut

Och om man nu mot all förmodan inte klarar det, så får man tippa vikterna åt sidan. Men det är mycket lättare att rulla enligt mig.
__________________
Journal
Zizou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:36   #1664
Marcuzz
Registered User
 
Marcuzzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 82
Jag gymmade idag morse klockan 06.50-07.30 ca. Körde för första gången nu då Stronglifts 5x5. Men är det okej om jag kör ett till pass imorgon klockan 19.00 ungefär?
Marcuzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:39   #1665
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av Marcuzz Visa inlägg
Jag gymmade idag morse klockan 06.50-07.30 ca. Körde för första gången nu då Stronglifts 5x5. Men är det okej om jag kör ett till pass imorgon klockan 19.00 ungefär?
Om du körde första passet imorse så antar jag att du inte är helt slut. Normalt vilar man ju ca 48 timmar mellan passen, vilket behövs när man kört på tungt. Om du däremot kört ett lätt pass så borde du gott och väl hinna återhämta dig på 36 timmar. Gör det inte till en vana bara...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)