Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-01-20, 10:54   #16
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Så om exemplet supernovan plötsligt skulle försvinna, när får vi reda på det?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 11:34   #17
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Det borde påverka sträckan mer än tiden. Universum expanderar ca 240,000 km/h medan ljusets hastighet är 1,079,252,848 km/h.
Nej, det stämmer inte. Universums expansion mäts inte med km/h utan med km/h/Mpc. Ju längre bort du observerar i universum desto snabbare är expansionen. Vid en viss distans är hastigheten högre än ljuset. Därför är det observerbara universumet betydligt mindre än det faktiska. Och vi kommer aldrig någonsin kunna observera bortom denna punkt.


Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Nu är jag ingen astrofysiker men det låter lite kontraintuitivt. Om universum har över 100 miljoner år på sig att expandera så borde sträckan öka vilket gör att något som hände för 120 miljoner år sedan tar mer än 120 miljoner år för att nå jorden. Jag kan ha sjukt fel dock såklart.
I 120 miljoner år ligger samtliga parametrar inräknade.


Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Så även i vårt solsystem expanderar allt i från varandra med en hastighet av ca 240,000 km/h?
Nej, absolut inte. Se mitt svar till 40plus.

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Om ett objekt ligger 120 miljoner ljusår bort tar det 120 miljoner år för ljuset att nå oss. Vi ser alltså händelsen så som den ägde rum för 120 miljoner år sedan. Dock, pga att universum expanderar, och expanderar uniformt överallt så är det sannolikt så att supernovan just nu ligger längre än 120 miljoner ljusår bort. Jag vet inte vart siffran 240000 km/h kommer ifrån för universum expanderar överallt, så ju längre bort föremålet är desto snabbare expanderar det bort från oss, eftersom det finns mer rymd mellan oss som expanderar. Expansionen accelererar dessutom, så så småningom kommer rymden att expandera fortare än ljusets hastighet så att ljuset från dessa galaxer kommer aldrig igen att kunna nå fram till oss. Det kommer först att ske med galaxerna längst ifrån oss och sedan successivt fram tills alla galaxer utanför våran lokala grupp ”försvunnit”. Vår lokala grupp av galaxer kommer hålla ihop längre pga gravitationen. Men till sist så kommer expansionen ha accelererat till en sådan hastighet att allt separeras, till och med kvarkarna som bygger upp alla elementära partiklar. Man brukar kalla det för ”the big rip”.

Jag vet inte vad forskarna menade. Men det kan vara så att de menade att för ljuset, pga relativitetsteorin, så har det inte gått någon tid. Eftersom ljuset färdas i ljusets hastighet kan det inte uppleva någon tid. Så för fotonerna som lämnade supernovan har det gått noll sekunder tills de träffade oss.
Instämmer! Även om lite såklart är spekulation (tex om kvarkarna).

En liten ytterligare kommentar om att ljuset "inte upplever tid". Det förklarar i relativitetsteorin. Tiden är tätt sammankopplad med rörelse. Ju snabbare rörelse desto långsammare går tiden. Detta kan man enkel visa i experiment. I ljusets hastighet står tiden stilla. För att nå upp till ljusets hastighet krävs dock oändlig mängd energi (om du har massa).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 11:37   #18
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Så om exemplet supernovan plötsligt skulle försvinna, när får vi reda på det?
Det beror från vilken plats du ställer frågan. Om en person som befinner sig vid supernovan säger "aha, där försvann den" så kommer invånare på Jorden först att notera detta om 120 miljoner. Och således om vi på Jorden noterar att den försvann nu så hände det för 120 miljoner år sedan.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 11:56   #19
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Ljuset i sig som färdats 120 miljoner år för att nå dig på jorden har dock inte upplevt att det tagit 120 miljoner år, det har inte upplevt någon tid alls. Så om något färdats i ljusets hastighet med ett medvetande så har resan inte tagit någon tid. Eller?

Sen kan man inte säga att det som händer "nu" här på jorden är samma "nu" på en plats så långt borta?

Senast redigerad av Akerhage den 2022-01-20 klockan 11:59.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 12:40   #20
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
. Så om något färdats i ljusets hastighet med ett medvetande så har resan inte tagit någon tid. Eller?
Stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Sen kan man inte säga att det som händer "nu" här på jorden är samma "nu" på en plats så långt borta?
Njae, det är ju samma men det finns ingen möjlighet att kommunicera med varandra. Ljusets hastighet sätter en gräns för hur snabbt information kan fortplanta sig. Det är ju enklare att föreställa sig en person på Mars. Denne person gör ju något exakt nu, precis som du. Men vad detta var kan du inte få veta förrän efter några minuter.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 13:20   #21
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Stämmer.



Njae, det är ju samma men det finns ingen möjlighet att kommunicera med varandra. Ljusets hastighet sätter en gräns för hur snabbt information kan fortplanta sig. Det är ju enklare att föreställa sig en person på Mars. Denne person gör ju något exakt nu, precis som du. Men vad detta var kan du inte få veta förrän efter några minuter.
Har för mig det finns någon bild där det ser ut som man skär lite snett i en brödlimpa? Och att därför är "nu" inte "nu" samtidigt? Men minns inte exakt hur eller vad det kallades. Brödlimpan är Universum.

Senast redigerad av Akerhage den 2022-01-20 klockan 13:22.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 18:03   #22
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611






__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 18:45   #23
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Är inte grejen att allt expanderar från varandra, att det inte finns någon central punkt som allt utgår ifrån?
Nä, expansionen är inte uniform på det sättet. Solsystemet hålls ihop av gravitationen, Vintergatan lika så, även galaxhopar ("vår" galaxhop kontraherar). Det är främst på en ännu större skala expansionen sker.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 19:46   #24
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Ljusets hastighet är egentligen två olika hastigheter: den högsta möjliga hastigheten för informationsöverföring enligt relativitetsteorin, en grundläggande egenskap hos rumtiden. hastigheten för elektromagnetisk strålning, baseras på elektriska och magnetiska egenskaper hos ett medium. I vakuum är de lika stora.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 20:31   #25
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Det beror från vilken plats du ställer frågan. Om en person som befinner sig vid supernovan säger "aha, där försvann den" så kommer invånare på Jorden först att notera detta om 120 miljoner. Och således om vi på Jorden noterar att den försvann nu så hände det för 120 miljoner år sedan.
Så supernovan kan ha försvunnit för 119 miljoner år sedan och vi vet inte om det än?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 20:48   #26
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Så supernovan kan ha försvunnit för 119 miljoner år sedan och vi vet inte om det än?
En supernova (typ II) lyser stark i högsta några månader. Återstoden är antingen en neutronstjärna eller ett svart hål samt gasrester. Vi kan nu följa detta händelseförlopp men såklart är allt förskjutet med 120 miljoner år. Det som hände där för 119 miljoner år sedan kommer vi få se om en miljon år. Och det som kommer synas är resterna av en supernova.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-20, 21:40   #27
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Kan rekommendera två bra podcast på Spotify.

Den första är två killar som pratar om ett intressant ämne om rymden eller fysik per avsnitt och blandar fakta med mycket skön humor.

Daniel & Jorge explains the Universe:
https://open.spotify.com/show/5t4keS...urce=copy-link

Den andra är min favorit lite bland teoretiska fysiker att lyssna på eller läsa.

Mindcast Podcast med Sean Carroll:
https://open.spotify.com/show/622lvL...urce=copy-link
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 05:07   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Det man kan säga är att det vi observerar i universum från jorden alltid är "nu" för oss. Men verkligheten - nuet - kausaliteten propagerar med ljusets hastighet, vilket gör att saker som sker på intergalaktiska avstånd blir svåra för vår hjärna att förstå.

Man kan se det från andra hållet istället, om du observerar en supernova på 120 miljoner ljusårs avstånd och känner att du vill åka dit och kolla på närmre håll så tar det minst 120 miljoner år för dig att åka dit - även om du färdas med ljusets hastighet - och det är fysiskt omöjligt för något att färdas snabbare än så. Det är så lång tid det tar för så stora avstånd mellan punkt A och punkt B i universum att påverka varandra. Man skulle kunna säga att enorma avstånd innebär en tröghet i kausaliteten, men det är precis NU vi blir påverkade av en supernova som sker 120 miljoner ljusår bort, vi kan OMÖJLIGEN bli påverkade av den tidigare än så, eller veta att den hände för 120 miljoner år sedan innan vi observerar den eftersom för OSS är det NU. För att kunna ändra detta skulle vi behöva kunna färdas i tiden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 10:18   #29
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Intressanta input från er alla.
Med andra ord, är den universum som vi ser här och nu inte densamma som den faktiska universum - att saker och ting kan redan ha inträffat som vi inte än vet om. Har ju läst om teorin bakom många gånger om men hur det då förhåller sig rent praktiskt har varit lite knepigt att greppa. Gäller än idag förstås.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 10:20   #30
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Stjärnor är så vackra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)