Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-21, 11:45   #1
Leaa
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2021
Inlägg: 3
Question höger fot och smalben nästintill helt avdomnat

hej,

helt ny här för efter mycket googling hittade jag inte svaret på mitt problem.

så, jag är en 23-årig tjej, van vid träning och kör på som vanligt 3ggr/v.
aldrig direkt råkat ut för någon skada, men nu tro jag nästan att det är första gången.

igår körde jag benpress på min vanliga vikt och det liksom knäppte till i höger knä, slutade direkt och körde inte mer efter det.
har alltid stöd till mina knän på mig, samma igår.
benet kändes fine timmarna efter, men runt 21 så kändes smalbenet och foten nästan stumt, typ som att foten och smalbenet somnat, fast utan stickningarna.

nu är det likadant även på jobbet, går och använder foten som vanligt men ingen skillnad i hur det känns. högerfoten är nästan lite klumpig för känner inte riktigt vart jag har den.

men det gör inte ont någonstans, kan bara beskriva känslan som att hela smalbenet och foten har somnat eller som att någon fyllt foten eller benet med vatten, haha. ingen direkt svullnad heller vad jag kan se.

vad kan ha hänt? är det en nerv eller något?
ska jag uppsöka vård eller bara låta det gå ett tag? och, kan jag träna ben imorgon?

tacksam för svar

Senast redigerad av Leaa den 2021-12-21 klockan 11:49.
Leaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-21, 12:16   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Haft likadana problem. I mitt fall spekulerade läkaren om att det bara var en lokal nervklämning som fick läka av sig självt. Hade nog själv testat att träna men lite försiktigare bara.
För medicinsk rådgivning bör du väl kontakta 1177 eller något ändå.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan

Senast redigerad av Brofessorn den 2021-12-21 klockan 12:17.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-21, 13:20   #3
Leaa
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Haft likadana problem. I mitt fall spekulerade läkaren om att det bara var en lokal nervklämning som fick läka av sig självt. Hade nog själv testat att träna men lite försiktigare bara.
För medicinsk rådgivning bör du väl kontakta 1177 eller något ändå.
ah okej, tack för svar.
testar att köra lugnt imorgon och blir det inte bättre om en vecka får jag väl ringa.
Leaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-22, 11:50   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Om det knäpper till i knät skulle teoretiskt kunna vara caput fibula (vadbenets översta del) som har rört på sig och klämmer mot peroneusnerven, men borde i så fall också ha ont i det området.. Sök på common peroneal nerve innervation och kolla bilder, se om du tycker att området överensstämmer med ditt, eller om du hittar andra områden som överensstämmer.
Om det är som jag skriver och att det inte ger med sig av sig självt, så skulle jag söka vård för det inom 1-2v i alla fall.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-29, 08:23   #5
Leaa
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2021
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Om det knäpper till i knät skulle teoretiskt kunna vara caput fibula (vadbenets översta del) som har rört på sig och klämmer mot peroneusnerven, men borde i så fall också ha ont i det området.. Sök på common peroneal nerve innervation och kolla bilder, se om du tycker att området överensstämmer med ditt, eller om du hittar andra områden som överensstämmer.
Om det är som jag skriver och att det inte ger med sig av sig självt, så skulle jag söka vård för det inom 1-2v i alla fall.
tack för svaret!
det löste sig, gick över på en vecka typ!
Leaa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)