Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-26, 19:30   #1
seriegubben
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 81
Tenodes och utbuktad disk — hur tror ni framtiden kan se ut?

Hej,

Jag är en 32 år gammal man, som minns när jag som 18 år gammal grabb skapade min första tråd på det här forumet. Flera år har således passerat sedan dess, och medan jag varit flitig i min träning, så har jag dessvärre drabbats av ett par träningsrelaterade skador på sistone.

Jag har alltid försökt träna med främst kroppsvikt och fria vikter. Jag har sysselsatt mig med jogging och spinning, och tränat styrketräning med kroppsvikt och fria vikter (pullups, pushups, dips, turkish get-up, marklyft, knäböj o.s.v.), och medan det har gått bra för det mesta, även om jag varit tvungen att modifiera det ena och det andra p.g.a. saker som t.ex. irritabel tarm, så är det fr.a. på sistone som det tyvärr har gått utför rätt ordentligt. Den 5 september 2019 drabbades jag av diskbråck (eller utbuktad disk, baserat på min magnetröntgen och vilken läkare du frågar), och under loppet av ett par år tycks tendinos i båda armars långa bicepssena ha utvecklats.

En av två ryggkirurger tycker inte att jag ska operera min rygg, vilket jag tycker låter klokt. Ryggen är dock klart känslig, och jag måste anpassa mig efter den verkligheten. Marklyft och knäböj med viktstång gör jag inte längre, men knäböj med medicinboll går an. När jag blivit lite kaxig har jag vågat mig på lite mer varierad och tyngre träning, som t.ex. "wall sit" med ett ben (med båda ben blir det för enkelt), men detta har inte visat sig särskilt lyckat. De nedre ryggmusklerna tycks tyvärr "dra ihop sig" och protestera mot träning som lägger anspänning på ländryggen, och jag får plikta med ett par dagar av ryggsmärta om jag blir för våghalsig.

Sjukgymnastiken för ryggen som förespråkas av sjukgymnasterna på Spinecenter lägger mycket fokus på övningar som belastar axlarna särskilt hårt. Jag har haft problem med axlarna i många år, men inte så till den grad att jag fram tills nyligen ansett det nödvändigt att låta det hela undersökas närmare. Jag har alltid trott att mina besvär orsakats av stela muskler p.g.a. kontorsarbete, men tyvärr är det inte så enkelt. Efter många turer med flertalet ortopeder tycks konsensus vara att det är tendinos i långa bicepssenan i båda armar som jag lider av, och då sjukgymnastik för dessa inte fungerat har man föreslagit operationsingreppet tenodes. Man skär därmed av långa bicepssenan, och syr fast den i humerus under stora bröstmuskeln. Sedan följer 6-12 månader rehabilitering.

Så jag kan inte träna som jag gjorde förr p.g.a. ryggskadan, och jag kan inte träna sjukgymnastiken för ryggen så som ordineras p.g.a. axelskadan. Jag är utled på all sjukgymnastik och smärta, och tittar avundsjukt på YouTube-kanalen "The Bioneer": https://www.youtube.com/c/TheBioneer

Det är precis den typen av träning han förespråkar som jag vill sysselsätta mig med. P.g.a. mina skador tycks det dock vara fullständigt orealistiskt. Jag vill dock fråga er här på Kolozzeum, som har opererat er, om hur det gått för er med er träning efter ingreppet/ingreppen? Vad är det ni opererat, och varför? Kan ni röra er som ni vill efteråt? Smärtar det fortfarande? Hur gör ni för att hantera smärtan, och få vardagen att gå ihop, för att inte tala om att samtidigt hålla träningen igång? Finns det utrymme för att saker och ting ska bli ännu bättre för er på sikt, eller får ni anpassa er efter nuvarande läge? För er som opererat axlarna, speciellt om ni utfört ingreppet tenodes, så är jag naturligtvis särskilt intresserad i er historia.

Berätta gärna om hur ert liv och träning blivit efter era ingrepp, och vad ni är nöjda/missnöjda med! Och vad tror ni att jag själv kan förvänta inför framtiden, med mina skador? :)

Tack på förhand!

Mvh / Alexander
seriegubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)