Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-07, 19:57   #1
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Behandla muskelknutor? Hur viktigt är det?

Long-story short.

Jag har haft "problem" med ryggen i över 10 år, vilka jag lärt mig leva med. Besvären är numera subtila och jag är så van vid dem att jag minns inte ens hur det var innan de dök upp.

Jag kan alltså inte skilja på hur jag känner och hur det ska kännas. Besvären påverkar alltså inte mitt liv överhuvudtaget, vad jag vet. Men kanske på ett undermedvetet plan.

Efter mycket om och men var jag hos en fysioterapeut idag i över 1 timme och vi konstaterade att problemet är mekaniskt. Jag har flera, men framförallt en rejäl muskelknuta som kommer att vara riktigt svårbehandlad då den har byggts upp under många, många år.

Hon konstaderade också att jag är något sne i ryggen och att jag hade vissa muskelsvagheter. Hon skulle skicka mig vissa övningar att göra, men framförallt så rekommenderade hon mig akupunktur, vilket hon väldigt sällan gör. Så jag var ett specialfall tydligen.

Eftersom detta är dyrt och tidskrävande blir jag kluven till att gå. För problemen jag har har jag lärt mig leva med och mina dagar är fullpackade, minst sagt. Samtidigt är allt som kan förbättra min hälsa och livskvalité välkommet, om det nu kan det.

Hur som helst, det jag främst undrar med detta inlägg är vad som kan hända om man inte behandlar muskelknutor? För jag känner inte riktigt att hon gav mig ett bra svar på det. Om det kan leda till allvarliga besvär längre fram så är det en morot för mig att ta tag i det här för hälsa är väldig viktigt för mig.

Senast redigerad av RökteUppMinKatt den 2021-10-07 klockan 19:59.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 23:24   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Fysioterapeuter som arbetar med avtal från regionen kostar inte så mycket pengar. Här i VG-regionen kostar ett besök 100 kr, och även om det varierar lite mellan regionerna är det sällan dyrare än så. Efter en viss peng kommer man upp i frikort och då blir besöken kostnadsfria.

Att du är sned behöver inte vara grundorsaken, utan kan vara en följd av långvarig sned/överbelastning, alltså ett kompensatoriskt mönster.

Så frågan är enkelt ställd men kan vara svår att svara på. Beror dina ryggbesvär på att du har muskelknutor, eller har du muskelknutor för att du har ryggbesvär?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 12:34   #3
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Har haft liknande problem i ca 20 år. Varit hos kiropraktor, rehabilitering, sjukgymnast osv.

Det enda som haft en positiv effekt på sneheten är kiropraktorn. Var rätt sne i ryggen på grund av ett tungt arbete. 3 besök lyfte vä. axlen med cirka 4 cm. Har fortfarande muskelknutor, för detta är det bästa för mig tung jäkla massage. Helst ska man känna sig blåslagen dagen efter.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)