Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-21, 08:53   #406
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Fast ni förstår väl att "Mäns våld mot kvinnor" inte alls handlar om faktiskt mäns våld mot kvinnor. Det säger sig själv att det är et s.k. paraplybegrepp där man samlar med detaljerad information under. Men för att förstå vad helheten handlar om så är det enklast att använda "Mäns våld mot kvinnor" - för ärligt, hur dum måste man vara om inte förstår att det inkluderar information om kvinnors våld mot män och kvinnors våld mot kvinnor?
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 08:58   #407
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Fast ni förstår väl att "Mäns våld mot kvinnor" inte alls handlar om faktiskt mäns våld mot kvinnor. Det säger sig själv att det är et s.k. paraplybegrepp där man samlar med detaljerad information under. Men för att förstå vad helheten handlar om så är det enklast att använda "Mäns våld mot kvinnor" - för ärligt, hur dum måste man vara om inte förstår att det inkluderar information om kvinnors våld mot män och kvinnors våld mot kvinnor?
Varför inte benämna det partnervåld? Som att de vill vilseleda.

Eller folks våld mot folk, vilket säger just inget alls.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 08:59   #408
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Varför inte benämna det partnervåld? Som att de vill vilseleda.

Eller folks våld mot folk, vilket säger just inget alls.
Jag gillar verkligen "Folks våld mot folk". Då inkluderas alla, och ingen exkluderas.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 09:13   #409
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Jag gillar verkligen "Folks våld mot folk". Då inkluderas alla, och ingen exkluderas.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 09:15   #410
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Grejen är att kvinnors relationsvåld mot män bara spelar roll i en diskussion om mäns våld mot kvinnor. Bara där är det egentöigen någon som bryr sig om det.

För sig själv är det en icke-fråga, inte för att det inte existerar utan för att ingen egentligen bryr sig.

Genom att kalla även detta mäns våld mot kvinnor kanske man kan bli av med problemet (som inte är att kvinnor slår män utan att det tas upp att även det sker när det viktiga är mäns våld mot kvinnor).


Jag tycker naturligtvis att detta är helt absurt personligen, men jag tror mig förstå mig på varför ändå.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 09:29   #411
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Grejen är att kvinnors relationsvåld mot män bara spelar roll i en diskussion om mäns våld mot kvinnor. Bara där är det egentöigen någon som bryr sig om det.

För sig själv är det en icke-fråga, inte för att det inte existerar utan för att ingen egentligen bryr sig.

Genom att kalla även detta mäns våld mot kvinnor kanske man kan bli av med problemet (som inte är att kvinnor slår män utan att det tas upp att även det sker när det viktiga är mäns våld mot kvinnor).


Jag tycker naturligtvis att detta är helt absurt personligen, men jag tror mig förstå mig på varför ändå.
Nu vet jag inte om du är sarkastisk eller inte, men jag kan följa med i tänket. Däremot måste man någonstans reflektera över hur det kommer att användas av de som - av något kosntigt skäl - sitter och säger "män slår kvinnor, men muslimer/kvinnor/bögar whatever dårå!!!!" - och när detta fångas upp så kommer de fokusera "åhå lol haha de GÖMMER det under "mäns våld mot kvinnor" lolololo statens är korrupt feminazimördarstat!"

Det blev jäkligt tokigt här, och vad är lösning? Kalla de inte mäns våld mot kvinnor, kalla det "Våld inom nära relationer" och INGEN hade kunnat skapa den här meningslösa diskussionen som snurrar nu.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 11:25   #412
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
https://www.regeringen.se/pressmedde...v-arbetsresor/

Citat:
Skattereduktionen föreslås utgå med 5 kr per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg, 3 mil i ett antal storstadskommuner. Skattereduktion ges upp till en övre avståndsgräns på 8 mil enkel väg. I underlaget för skattereduktion ingår även utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter som betalas i samband med arbetsresorna. Däremot inte trängselskatt. Särskilda regler ska gälla för de som behöver använda egen bil till jobbet på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
Några reflektioner? Spontant bra att man minskar från storstadskommunerna, samtidigt verkar det som att de som inte bor i storstadskommunerna kommer få lägre reduktion än tidigare?

Jag kan att avdraget ska skrotas rakt av, då det är konstigt att subventionera resor till och från arbetet, möjligen om det ska ingå i någon "hela landet ska leva"-tanke men det finns inte idag. Däremot kan man bli nyfiken hjur man reflekterar över just landsbygden (som bör vara de som träffas av detta), högre kostnader för mat, el, driftmedel och nu "dyrare" resor.

Tänker jag fel?


Jag uppfattar jag att det är utformat så att de som pendlar långt genom kommunala medel kommer få mer, medan de som tar egna färdmedel kommer inte få samma som tidigare. Det förutsätter att man har möjlighet att ta t.ex. buss eller tåg, vilket knappt finns på landsbygden..

edit: japp, det är det.

Citat:
Förändringarna bedöms leda till en viss överflyttning av arbetsresor med bil till kollektivtrafik och därmed till en minskning av utsläppen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!

Senast redigerad av Snubben den 2022-01-21 klockan 11:27.
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 11:35   #413
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Jag läser att man menar att denna förändring med milersättningen ska vara "mer rättvis".
Och att det är bättre med 5 kr i skatte_reduktion_ istället för 18,5 kr i skatte_avdrag_.
Men jag förstår inte heller hur det är bättre eller mer rättvist.
Jag försöker verkligen se på det sakligt men jag förstår ändå inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 15:28   #414
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Nu vet jag inte om du är sarkastisk eller inte, men jag kan följa med i tänket. Däremot måste man någonstans reflektera över hur det kommer att användas av de som - av något kosntigt skäl - sitter och säger "män slår kvinnor, men muslimer/kvinnor/bögar whatever dårå!!!!" - och när detta fångas upp så kommer de fokusera "åhå lol haha de GÖMMER det under "mäns våld mot kvinnor" lolololo statens är korrupt feminazimördarstat!"

Det blev jäkligt tokigt här, och vad är lösning? Kalla de inte mäns våld mot kvinnor, kalla det "Våld inom nära relationer" och INGEN hade kunnat skapa den här meningslösa diskussionen som snurrar nu.
Själva grejen är ju att gömma det. Därför hamnar det under begreppet mäns våld mot kvinnor.

Sånt där kan sätta sig (det kan, sånt funkar dock inte varje gång), och pushar man igenom en initial motvilja så kan det funka.

Mäns våld mot kvinnor blir därför perfekt att sortera in kvinnors våld mot män eftersom då finns inte det problemet. "Våld inom nära relationer" skulle ge motsatt oönskad effekt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 15:44   #415
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Själva grejen är ju att gömma det. Därför hamnar det under begreppet mäns våld mot kvinnor.

Sånt där kan sätta sig (det kan, sånt funkar dock inte varje gång), och pushar man igenom en initial motvilja så kan det funka.

Mäns våld mot kvinnor blir därför perfekt att sortera in kvinnors våld mot män eftersom då finns inte det problemet. "Våld inom nära relationer" skulle ge motsatt oönskad effekt.
Att just kalla kvinnors våld för mäns våld mot kvinnor blir även att kunna påverka skuldbördan för det. För oavsett vem som slagit blir det mäns våld mot kvinnor. Mannen är orsaken, och då får man bort kvinnors våld mot män helt eftersom det är mäns våld mot kvinnor. Det är (beroende på källa) nånstans mellan 20 och 40%

Att lösa/få bort mellan 20-40% av den typen av brott bara genom att kalla den något annat... ja det är stort. Är ett problem inget problem så är problemet löst. Enkelt.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-21, 16:47   #416
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.regeringen.se/pressmedde...v-arbetsresor/



Några reflektioner? Spontant bra att man minskar från storstadskommunerna, samtidigt verkar det som att de som inte bor i storstadskommunerna kommer få lägre reduktion än tidigare?

Jag kan att avdraget ska skrotas rakt av, då det är konstigt att subventionera resor till och från arbetet, möjligen om det ska ingå i någon "hela landet ska leva"-tanke men det finns inte idag. Däremot kan man bli nyfiken hjur man reflekterar över just landsbygden (som bör vara de som träffas av detta), högre kostnader för mat, el, driftmedel och nu "dyrare" resor.

Tänker jag fel?


Jag uppfattar jag att det är utformat så att de som pendlar långt genom kommunala medel kommer få mer, medan de som tar egna färdmedel kommer inte få samma som tidigare. Det förutsätter att man har möjlighet att ta t.ex. buss eller tåg, vilket knappt finns på landsbygden..

edit: japp, det är det.
Riktigt värdelöst. Jag har 37 km enkel väg till arbetet. Förutom att bo på landet utan någon bra bussförbindelse så kan jag jobba på dygnets alla timmar, på årets alla dagar. Så bil är en nödvändighet.

Har ingen riktig koll på vad det kostar att åka kommunalt, busskort eller tågresor. Gissar att det ändå är dyrare att pendla med bil i dagsläget.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-29, 19:40   #417
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-29, 22:19   #418
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
https://www.regeringen.se/pressmedde...v-arbetsresor/



Några reflektioner? Spontant bra att man minskar från storstadskommunerna, samtidigt verkar det som att de som inte bor i storstadskommunerna kommer få lägre reduktion än tidigare?

Jag kan att avdraget ska skrotas rakt av, då det är konstigt att subventionera resor till och från arbetet, möjligen om det ska ingå i någon "hela landet ska leva"-tanke men det finns inte idag. Däremot kan man bli nyfiken hjur man reflekterar över just landsbygden (som bör vara de som träffas av detta), högre kostnader för mat, el, driftmedel och nu "dyrare" resor.

Tänker jag fel?


Jag uppfattar jag att det är utformat så att de som pendlar långt genom kommunala medel kommer få mer, medan de som tar egna färdmedel kommer inte få samma som tidigare. Det förutsätter att man har möjlighet att ta t.ex. buss eller tåg, vilket knappt finns på landsbygden..

edit: japp, det är det.
Katastrofalt dåligt, man är bara ute efter att sätta dit bilåkare oavsett om man har möjlighet till kollektivtrafik eller ej. Allt annat snack är spel för galleriet.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 20:33   #419
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...5de-1.64842201

"En annan tanke Miljöpartiet har handlar om att aktivt börja uppmuntra familjer med svenska som modersmål att placera sina barn i skolor i Göteborgs mer utsatta och segregerade områden.

– Vi vill försöka stimulera föräldrars val i grupp. Få dem att fundera – hur bidrar jag till segregationen? Och vad kan jag göra åt det? En förälder i dag kanske tänker – oj, det är bara mitt barn som har svenska som modersmål om jag väljer den här skolan, säger Karin Pleijel och fortsätter:"


MP i Göteborgs förslag hur man ska hantera integration och segregation. tror inte så många kommer nappa direkt




Sedan dagens valfläsk ifrån S/V/MP

https://www.expressen.se/dinapengar/...sioner-vantas/

"Drygt en miljon pensionärer ska få höjd pension.

För de med lägst inkomst, under 12 000 kronor, blir det ytterligare 1 000 kronor i månaden.

Det vill Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet som i dag presenterade sitt förslag.

– Det här är en reform som ger en miljon pensionärer stärkt ekonomi, säger Ardalan Shekarabi (S), socialförsäkringsminister, under en presskonferens. "


Så genomskinligt att det är enbart för att köpa röster inför valet :p

Senast redigerad av Magnus N den 2022-01-31 klockan 20:36.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2022-01-31, 20:35   #420
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Det är så jävla korkat att jag inte ens är förvånad över att det är ett mp-beslut
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)