Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-28, 10:45   #1
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
upprepade muskelbristningar

Man
40år
90kg
185cm

Tidigare träning
fotboll 5-25års ålder
Styrketräning 16-nu
styrkelyftsträning 28-35

problem
Jag åker på upprepade muskelbristningar på höger sida på kroppen.
Gubbvad, bristning mitt på rectus femoris. bristning övre fästet rectus abdominis, pectoralis major., baksida lår. teres major, Alla är av mindre karaktär för att jag tar det lugnt.
Det började 2016 efter att jag lade av med styrkelyft 2015 och gick ner 30kg i vikt. träningen gick från 10 timmar/v till 3t/v


Gubbvad känns rimligt, eftersom jag inte sprungit på många år och inte heller tränat vader i styrkelyftet. så när jag började testa löpning så fattar jag att det var tufft för vaderna.
Dock körde jag en seriös lugn start med en stegring värdig en riktig nybörjare. men det hjälpte inte.

mer ont:
På detta har jag ont i ryggen som avhjälps oerhört effektivt med ett gravidbälte. Och migrän orsakad av höger nackmuskulatur

Diagnoser:
Naprapat sade: svag i höftböjarna och irriterad symfys i bäckenet.
Kiropraktor sade: Nerver i nacken som är i kläm (efter justering ökade min styrka JÄTTEmycket enl kiros test... )
annan kiro: kraniella spänningar orsakade av ett krossat okben 1996
osteopat: överrörligt segment i ryggen ger ryggont, i övrigt inga svar
Fysio sade: vetefan, vi tar de akuta grejerna nu så får vi jobba oss fram.

Ingen röntgen eller liknande har gjorts


Jag kan inte träna ordentligt, vågar inte ta i för att jag är rädd att något ska gå sönder. Kan inte köra löpning för vaden pajjar direkt.

Just nu kör jag rehab för vader och rörlighetsträning typ. drar i lite grejer på gymmet.

tips?
börjar undra om det är någon underliggande sjukdom
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-01, 18:58   #2
stargate
jag älskar min kropp
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 143
När du kör lätt på gymmet, vilka vikter pratar vi om då?

För 5-6 år sedan började jag köra väldigt lätt på gymmet efter alltför många ryggskott och andra skador. Sedan dess har det inte uppstått några skador på kroppen. Marklyft har jag lagt av med, benen tränas endast i diverse maskiner och ibland frontböj med max 40 kilo. Detta för att inte belasta ryggraden för hårt. Försöker numera endast som sagt träna med lätta vikter och istället fokusera på kontakt och "bränna ut" musklerna.

Min teori är att jag helt enkelt har blivit gammal och kroppen inte klarar av tunga vikter längre, tråkigt men ändå en nödvändigt. Kan tänka mig att det är ännu värre för dig att gå ner till småvikter om du har tränat styrkelyft.

Jag är nog inte rätt person att ställa någon diagnos eller hjälpa dig men ville bara delge mina erfarenheter av att åka på småskador hela tiden. För övrigt så känns det som att min rygg krånglar mindre sedan jag fokuserat på att träna upp rumpan och baksida lår.

38 år
185 cm
85 kg
stargate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 07:25   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
tack för att du tog dig tid att svara!

Det är småvikter alltså vikter jag klarar runt 10-12 reps på. och jag kör inte till fail.

men det är ju just de frekventa muskelbristningarna jag stör mig på mest.

framför allt i vaderna
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 08:12   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Upprepade bristningar kallas kroniska muskelbristningar eller "chronic muscle strains". Då blir det små bristningar kring ärrvävnaden = ny muskelbristning = mer ärrvävnad = små bristningar kring ärrvävnaden = ny muskelbristning = mer ärrvävnad... och så vidare. Lär vara ett helvete att bli av med utan att lägga ned träningen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 08:39   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Man ska helt enkelt aldrig sluta med styrkelyft
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 08:57   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag lider med dig! Jag vet inte om du har läst min gamla tråd om en liknande situation. Men för att summera det så började jag 2016 att få muskelbristningar för minsta lilla efter ca 7 års styrketräning på en hög nivå. Om jag inte missminner mig så var det över 20 stycken under loppet av 6-8 månader. Som du förstår så fick jag sluta att träna helt och var p.g.a. dessa extremt funktionsnedsatt, men efter några månader så hade jag inte fått någon ny och kunde successivt stegra mig in i min träning igen och sen höll jag mig skadefri fram tills oktober förra året, då startade allt igen och nu har jag dragit på mig 14 stycken, alla på ställen där de gick sönder sist.

Hur som helst, jag har tagit i stort sett alla prover man kan göra och även besökt reumatologimottagnigen utan att de kunde hitta någon underliggande orsak. Så min misstanke var att det är p.g.a. att jag står på SSRI, då "muskelsträckning" och "skada" nyligen hamnade på listan av "mycket vanliga biverkningar". Men efter ett besök hos en duktig läkare igår så verkar inte detta vara fallet. Efter sina undersökningar så sa han något om att mina reflexer/csn svarade onormalt snabbt och starkt och hans misstanke är att detta på något sätt påverkar kommunikationen med mina muskler, att det sker någon misskommunikation mellan dem och att de inte "hinner att svara" och således går sönder. Det konstiga är ju dock att jag inte har gått sönder i perioder, men risken för att detta sker verka öka 10x när jag tvingas till träningsstopp.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Lär vara ett helvete att bli av med utan att lägga ned träningen.
Det är det, men det går! Den första bristningen som jag fick var i min vänstra hamstring och under loppet av åtta månader så gick den upp tre gånger. Så jag tog hjälp av en duktig fysioterapeut som gjorde ett bra rehabiliteringsprogram till mig där jag tror att den största orsaken till varför den inte har gått upp igen är övningen Nordic hamstring som han introducerade runt tre månaders strecket, alltså relativt tung excentrisk träning. Innan detta så såg det ut något sånt här:

Vecka 2-4: Extremt lätt rörlighetsträning.
Vecka 4-6: Isometriskt träning plus rörlighetsträningen där jag började att arbeta i en full rörelsebana.
Vecka: 6-12: Isometrisk träning och start med dynamisk träning där motståndet successivt ökades. Runt vecka 8 så fick jag även börja köra en dynamisk stretch där man ligger på ryggen, håller bakom knävecket och försiktigt sträcker ut benet.
Vecka 12: Återgång till normal träning fast med en låg/lagom volym till en början och där nordic hamstring var huvudövningen (använde band).

Senast redigerad av Kev88 den 2021-05-05 klockan 09:01.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 09:12   #7
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Upprepade bristningar kallas kroniska muskelbristningar eller "chronic muscle strains". Då blir det små bristningar kring ärrvävnaden = ny muskelbristning = mer ärrvävnad = små bristningar kring ärrvävnaden = ny muskelbristning = mer ärrvävnad... och så vidare. Lär vara ett helvete att bli av med utan att lägga ned träningen.
Ja den risken är jag medveten om, men det uppstår på nya ställen

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Man ska helt enkelt aldrig sluta med styrkelyft
korrekt

Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Jag lider med dig! Jag vet inte om du har läst min gamla tråd om en liknande situation. Men för att summera det så började jag 2016 att få muskelbristningar för minsta lilla efter ca 7 års styrketräning på en hög nivå. Om jag inte missminner mig så var det över 20 stycken under loppet av 6-8 månader. Som du förstår så fick jag sluta att träna helt och var p.g.a. dessa extremt funktionsnedsatt, men efter några månader så hade jag inte fått någon ny och kunde successivt stegra mig in i min träning igen och sen höll jag mig skadefri fram tills oktober förra året, då startade allt igen och nu har jag dragit på mig 14 stycken, alla på ställen där de gick sönder sist.

Hur som helst, jag har tagit i stort sett alla prover man kan göra och även besökt reumatologimottagnigen utan att de kunde hitta någon underliggande orsak. Så min misstanke var att det är p.g.a. att jag står på SSRI, då "muskelsträckning" och "skada" nyligen hamnade på listan av "mycket vanliga biverkningar". Men efter ett besök hos en duktig läkare igår så verkar inte detta vara fallet. Efter sina undersökningar så sa han något om att mina reflexer/csn svarade onormalt snabbt och starkt och hans misstanke är att detta på något sätt påverkar kommunikationen med mina muskler, att det sker någon misskommunikation mellan dem och att de inte "hinner att svara" och således går sönder. Det konstiga är ju dock att jag inte har gått sönder i perioder, men risken för att detta sker verka öka 10x när jag tvingas till träningsstopp.



Det är det, men det går! Den första bristningen som jag fick var i min vänstra hamstring och under loppet av åtta månader så gick den upp tre gånger. Så jag tog hjälp av en duktig fysioterapeut som gjorde ett bra rehabiliteringsprogram till mig där jag tror att den största orsaken till varför den inte har gått upp igen är övningen Nordic hamstring som han introducerade runt tre månaders strecket, alltså relativt tung excentrisk träning. Innan detta så såg det ut något sånt här:

Vecka 2-4: Extremt lätt rörlighetsträning.
Vecka 4-6: Isometriskt träning plus rörlighetsträningen där jag började att arbeta i en full rörelsebana.
Vecka: 6-12: Isometrisk träning och start med dynamisk träning där motståndet successivt ökades. Runt vecka 8 så fick jag även börja köra en dynamisk stretch där man ligger på ryggen, håller bakom knävecket och försiktigt sträcker ut benet.
Vecka 12: Återgång till normal träning fast med en låg/lagom volym till en början och där nordic hamstring var huvudövningen (använde band).
tack för att du tog dig tid, skönt att få höra att andra också haft liknande problem även om det låter som ett helvete för dig också.
ja jag räknar inte med att bli "hel" någonsin igen. men jag vill kunna jogga utan att vaderna går sönder.
kasta iväg en fotboll utan att bröstmuskeln ska bråka.
etc
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 11:49   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
tack för att du tog dig tid, skönt att få höra att andra också haft liknande problem även om det låter som ett helvete för dig också.
ja jag räknar inte med att bli "hel" någonsin igen. men jag vill kunna jogga utan att vaderna går sönder.
kasta iväg en fotboll utan att bröstmuskeln ska bråka.
etc
Inga problem! Ja, det är minst sagt påfrestande när man som jag i stort sett levde för träningen. Självkänslan fick sig en rejäl kyss med när majoriteten av massan försvann och hela garderoben behövde nedgraderas. Om det "bara" rör sig om grad 1 bristningar så är jag övertygad om att du kan ta dig tillbaka till att köra med iaf 10-15 RM och en lagom volym inom 3-4 månader med rätt rehab och vaksamhet på vilka lyft och rörelser du gör i vardagen.

Men vaden är riktigt jobbig, jag har själv en där i skrivande stund. Den drogs upp igen i början av november efter några år skadefri, men den slutade inte att göra sig känd förrän jag blev i stort sett sängliggandes i 2 månader (mitten av mars) p.g.a. en annan åkomma då jag fortsatte att gå på den. Jag var dock en idiot och började att jogga på den i slutet av mars innan jag hade rehabiliterat den, så nu är jag tillbaka på ruta ett
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 11:51   #9
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Blir partiella svar men ett par mynt gällande löpningen kan jag ge om du nu vill löpträna.
Jag har löptränat en ganska ansenlig mängd på senare år och det är ett rent helvete att hålla sig skadefri från. Vadrelaterade åkommor speciellt. Har åkt på ett par vändor som har varit bökiga att bli av med - känslan av att vara gjord av glas kvarstår långt längre än själva skadan. Men...

Tråkig del #1.

1. Prehab blir en del av ditt liv så länge du vill springa. Punkt. Mycket av den dessutom och speciellt de perioder där allt flyter på. Jag vet att du vet det här men själv är inte bäste dräng.
2. Styrketräning/prehab/rehab av vader är ett måste. Excentriska tåhävningar är en klassiker i sammanhanget men även tung styrketräning av vader när kroppen tillåter.

Ännu tråkigare del: #2

Har du sett över din löpteknik? Du har nära till många duktiga löpcoacher/kurser i Stockholm. Tekniken är minst lika viktig som vid styrkelyft. Trots att du gått ner 30 kg är du ingen lätt herre och löpning sliter förbannat så att göra rörelserna korrekt är viktigt. Löpning är inget moment som utförs av ett par muskelgrupper utan en "dans" från fötter, vader, ben, bål och upp till armar och hur du dansar kommer att avgöra mycket. Jag vet många som blivit av med problematik rörande benhinnor, vader etc. genom att se över tekniken.

Skitråkiga del #3:

Se över skor och underlag du springer. Glöm asfalt, spring i skog.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:02   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Skittråkig text.


Tack för svar Forslund!

Ja jag är medveten om detta och kan bli bättre på rehab/prehab.
löpcoach - visst men jag måste ju först kunna ens komma ut och löpa. Just nu går jag sönder efter 2km. att bana in en ny teknik på de premisserna är en utopi.

Skog har jag tänkt på, men det blir väldans stor grej av träningen då eftersom jag måste ta mig någonstans. jag vill ju bara kunna skvätta ut 20-30min på på morgonen innan jobbet.

Skor har jag riktigt bra köpta efter expertgenomgång.
Men kanske ska springa i andra skor för att stärka upp fötter och vader?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:04   #11
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Inga problem! Ja, det är minst sagt påfrestande när man som jag i stort sett levde för träningen. Självkänslan fick sig en rejäl kyss med när majoriteten av massan försvann och hela garderoben behövde nedgraderas. Om det "bara" rör sig om grad 1 bristningar så är jag övertygad om att du kan ta dig tillbaka till att köra med iaf 10-15 RM och en lagom volym inom 3-4 månader med rätt rehab och vaksamhet på vilka lyft och rörelser du gör i vardagen.

Men vaden är riktigt jobbig, jag har själv en där i skrivande stund. Den drogs upp igen i början av november efter några år skadefri, men den slutade inte att göra sig känd förrän jag blev i stort sett sängliggandes i 2 månader (mitten av mars) p.g.a. en annan åkomma då jag fortsatte att gå på den. Jag var dock en idiot och började att jogga på den i slutet av mars innan jag hade rehabiliterat den, så nu är jag tillbaka på ruta ett
kämpa på!
Då är vi på ruta ett bägge två
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:06   #12
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Ska även testa lite tillskott typ, msm, kollagen.

tips?
gör säkert inte ett skvatt men huvudet kanske får sitt
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:08   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Köp en bra spinningcykel och glöm löpningen. :p
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:15   #14
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Köp en bra spinningcykel och glöm löpningen. :p
Ska övertala frugan bara, blir lite trångt i lägenheten

jobbar med träningsutrustning så en cykel kan jag nog skaka fram gratis.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 12:19   #15
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Ska även testa lite tillskott typ, msm, kollagen.

tips?
gör säkert inte ett skvatt men huvudet kanske får sitt
Jag har provat det mesta utan framgång. 2016 så blev jag så desperat så jag köpte t.o.m. hem en olaglig peptid som påstås kunna skynda på läkningen av skador, trots att det bara har testats på möss i de studier som har gjorts. idioti, jag vet. Så jag injicerade skiten i ett par dagar och jag slutade upp på akuten med hög feber och extrema buksmärtor. Lesson learned

Men som Grub sa, du har inte övervägt spinning eller crosstrainer?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)