Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-30, 11:45   #1
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Vad i helvete är det med cyklister (stockholm)?

Finns inte mycket som får mitt blod att koka. Något som gör det är cyklister i Stockholm! De har ingen som helst respekt för trafikregler eller andra människor och de tror att de alltid har förtur och att alla andra ska anpassa sig efter dem.
Cyklister är utan tvekan den gruppen som mest bryter mot trafikregler, och som dessutom kommer undan med det.

Alltid ska cyklister köra på bilvägen trots att de har sin egen cykelväg, alltid ska de ha noll respekt och inget som helst samspel när de korsar ett övergångsställe, alltid ska cyklisten tala om hur hen är så otroligt duktig och miljövänlig.

Den värsta händelsen jag varit med om påträffades i centrala Stockholm. Jag var på väg till jobbet och ser en hel hög med människor (ca 20st turister) stå vid en korsning som jag var på väg till. När jag kommer fram så ser jag att ingen vågar korsa övergångsstället för att alla cyklister kör i full fart och vägrar väja för oss fotgängare. Turisterna trodde att så var reglerna i Sverige, att cyklisterna har förut. Jag blev fly förbannad. Jag, som privatperson, behövde spendera 20 min på att dirigera trafiken i en korsning bara för att cyklister inte kan respektera trafikregler.
Dessutom blev min kollega påkörd av en cyklist i den korsningen.

Så vad i helvete är det med cyklister?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 11:55   #2
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Har du testat sätta upp en arg lapp vid övergångsstället? Gärna med CAPS LOCK på så att dom verkligen förstår din frustration!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:12   #3
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Cyklister är avskum och ska förbannas. Är det manliga cyklister som har tights så blir det så mycket värre.
Och dessa jävla elcyklar som knullar på i 35km/h på en 50-väg. För sakta för att bara ligga bakom och för snabba för att kunna göra en snabb omkörning om vägen är smal och vältrafikerad.

Blir jag Fuhrer i Svea Rike så skall vuxencykling bara tillåtas för handikappade som behöver trehjulingar, eller på avlysta sportplatser.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:19   #4
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Finns gott om bilister som är borta också i stockholmstrafiken. Och vad synd om ni inte kan köra en snabb omkörning i trafiken, ni blev försenade 10sekunder extra. Bättre att fler cyklar än att fler kör bil iaf.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:21   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har aldrig tänkt på det. Eller ens hört någon klaga på det.

Däremot klagar en del på alla jävla elsparkcyklar, men de stör inte mig heller.

Antar att jag är en svårstörbar snubbe.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:24   #6
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Har aldrig tänkt på det. Eller ens hört någon klaga på det.

Däremot klagar en del på alla jävla elsparkcyklar, men de stör inte mig heller.

Antar att jag är en svårstörbar snubbe.
Det finns gott om idioter på cyklar, speciellt inne i stan. Man hör det ganska ofta tycker jag iaf. Men det är väldigt ofta jag ska över gatan så är det någon bil som inte orkar stanna heller så man får i princip köra chicken race o gå ut i gatan för att dom ska förstå att dom ska stanna.

Idiots will be idiots, oavsett vilket färdmedel dom använder.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:24   #7
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Håller med, finns många cykelpendlare som kör som om de var på en avlyst tävlingsbana.
Verkar försöka slå rekordtid varje resa och då tar de sig rätt att stå över trafikregler och respekt för medtrafikanter.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 12:42   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av snobbe Visa inlägg

idiots will be idiots, oavsett vilket färdmedel dom använder.
+1
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 13:43   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag får inte dåligt samvete över att köra på vägbanan trots att separat cykelbana eftersom jag smälter in i trafiken/håller samma hastighet som bilarna, tycker oftast bilarna kör långsamt*.
Däremot är man på vägbanan följer man ju givetvis samma trafikregler som en bil skulle göra.

*Meningen gäller för många men inte alla sträckor, på flera andra sträckor kör bilarna för fort för att man ska kunna smälta in i "trafikrytmen".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 13:47   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Elsparkcyklar kan dock dra åt, och brinna i helvetet. Omöjliggör helt och hållet att använda avsedd cykelbana.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 14:28   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Som cyklist genom Stockholm 5 km enkel väg, varje dag, låt mig be om ursäkt för mitt beteende. Jag är dock inte den värsta sorten men visst har jag betett mig fult i tid och otid. Framförallt mot fotgängare. Bilar har man inte mycket att sätta emot.

Nu kan jag bara tala för mig själv: hetsen att bara va jävligt snabb kommer fram ibland, absolut. Men det finns också en stress av att vilja komma från platsen fortast möjligt, för det är ett helvete att cykla i Stockholm. Cykelbanorna är för små eller finns inte alls, eller är dragna på ett idiotiskt sätt, och bilisterna går inte alls att lita på. Jag har blivit påkörd två gånger senaste året och det är bara tack vare att jag känt på mig att bilföraren skulle göra något dumt (blinka utan att byta fil/se mig eller köra rakt ut i korsning fastän stoppljusen är ur funktion) som gör att jag inte är grovt handikappad idag eller rentav död. Sänkte min fart och hade tur, blev kollision i typ 20 km/h bägge gånger.

Jag har börjat ta en annan rutt nu som tar längre tid men där cykelbanan är av OK storlek. Det blev irriterande att riskera livet varje morgon och kväll för att ta sig till sitt jävla jobb.

Mvh, använder inga speciella cykelkläder.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 17:28   #12
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Kom faktiskt att tänka på den här videon rörande cyklister. ^^
https://www.youtube.com/watch?v=5mbYsDDilWk

PS: Se med viss ironi
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 17:34   #13
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag har cykel- och bilpendlat omvartannat varje dag i Stockolm i 25 år.

Första priset för idioti går utan tvekan till bilister. Såklart finns det puckade cyklister, och de skulle antagligen vara lika puckade som bilister. Men totalt sätt så stör jag mig mer på bilister. Så många svagbegåvade nollor med obefintlig kapacitet att ha koll på omgivingen. Och de har inte ens vett att förstå att de är usla. Av de handfull gånger jag hamnat i ordväxling sista året så har det uteslutande varit hantverkare i sina fula och äckliga bilar. Vilket stärker min tes om att hantverkare är ofta svagbegåvade egoister.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 17:40   #14
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Det fungerar väldigt bra i Köpenhamn, då är frågan varför det fungerar så dåligt runt om i landet.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-30, 17:48   #15
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag jobbar som cykelbud i Stockholm, kör helt klart som en idiot. Men jag får inte betalt för att göra min medtrafikanter glada, jag får betalt för att vara snabb.

Vägbanan väljer jag oftast på ställen där den är säkrare än cykelbanan. Fotgängare och bilister skiter nämligen fullkomligt i cyklister och kliver rakt ut utan att se sig för, öppnar dörrar, ”snabbparkerar” osv. Livsfarligt att cykla cykelbana i Stockholm. Bilvägen har ett mycket mer förutsägbart flöde.

Sen tycker jag att i trafiken så bör motsatsen till störst går först gälla. Bilister sitter väl skyddade och kan göra oerhört stor skada. De bör vara hänsynstagande och passiva i alla lägen. Men oftast blir jag prejad av vägen/utträngd/hetsad mot av bilar i situationer där jag följer lagen till punkt och pricka. Bryter jag mot lagen är det för att vara snabb och då är jag borta innan ni sega bilister hunnit fatta vad som hänt. Om jag som cyklist drar in i en fotgängare däremot kan ju jag göra oerhört stor skada, därför bör jag aldrig skapa en situation där jag riskerar att smälla in i nån som går. Du får gärna berätta vilken korsning du dirigerade trafik i också, har aldrig sett en sån situation trots 40h/vecka i Stockholmstrafiken, jävla skitsnack.

Buss- och taxichaufförer är dock värst. Snacka om att tro att halva världen snurrar runt dom.

Senast redigerad av blåvitt den 2020-01-30 klockan 17:49.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)