Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-17, 16:37   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Minimalistisk träning för bästa bang for buck

Fler än jag som tycker att detta är den typen av videor man vill se?



Jag är inte jätteintresserad länge av vad som är opti. Vad som ger mig mest gainz per investerad tidsenhet är det jag vill veta.

Varför träna 100% för att eventuellt få 100% resultat, när man kan träna 40% och få 80% resultat? Det går kanske lite långsammare, men man maxar ut sin potential oavsett.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 17:32   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Folk bryr sig inte, alla vet att det skulle vara bättre att träna mindre och vila mer men det är ingen som gör det. Att exempelvis ta en vecka helt av från träning, många skulle hellre offra ett finger istället. Alla här inne som frågar om det "Går bra att träna om man bara är lite förkyld" eller folk som frågar om "Jag har träningsvärk så jag knappt kan gå, kan jag fortfarande köra ben imorgon?"

Tror det var Mike Israetel som sa i någon intervju att dom videos han gör där han pratar om hur viktigt det är med sömn för återhämtning har nästan 0 views för man vill inte höra på sånt, det är totalt ointressant även fast det kanske är det viktigaste man kan göra för sin träning.

Vi är ett udda släkte du och jag Slarti, jag började ifrågasätta min träning helt och hållet för ett par år sedan och har efter det halverat min träning och fått lika bra eller bättre resultat som följd.

Min analys är väl att det är något sorts form av självskadebeteende kombinerat med någon typ av OCD som många sitter inne med och att det är därför man vägrar göra ändringar eller peta i sin träning, ett sorts kontrollbehov där man kan styra något i sitt annars kanske meningslösa eller dåliga liv.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2022-10-17 klockan 17:37.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 18:04   #3
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Fler än jag som tycker att detta är den typen av videor man vill se?

[YT]xc4OtzAnVMI/YT]

Jag är inte jätteintresserad länge av vad som är opti. Vad som ger mig mest gainz per investerad tidsenhet är det jag vill veta.

Varför träna 100% för att eventuellt få 100% resultat, när man kan träna 40% och få 80% resultat? Det går kanske lite långsammare, men man maxar ut sin potential oavsett.
+1

Riktigt intressant, han är duktig den där grabben.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 18:32   #4
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Superset är något jag gärna skulle vilja göra lite mer av, men sen är det ju det där med att de motoriska nervenheterna måste få tid att återhämta sig, annars presterar man mkt sämre oavsett om det är synergister eller antagonister man kör. Detta märker jag t om när jag kör bulgariska split - börjar med det svagare benet 8 reps och det starka benet direkt efter klarar bara 6 reps...
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:05   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Borge Fagerli skrev nåt liknande för några år sedan.

https://borgefagerli.com/are-you-doing-too-much-volume/

Citat:
It only takes 1-2 hard sets to get 80-85% of the training effect, and doubling-tripling that only provides marginal benefits with a large increase in potential negatives. Even Schoenfeld’s meta-analysis (there are some obvious confounders with reviews, but I’m not going into that here) showed that less than 5 weekly sets provided 5.4% gains, 5-9 weekly sets, 6.6% gains, whereas 10+ sets provided 9.8%. When stratified into less than 9 and more than 9 weekly sets, the difference was 5.8% and 8.2%, respectively.
https://www.facebook.com/coach.borge...5972921220047/

Citat:
What is the optimal training volume?
Most research points towards 12-18 sets per week being the optimal (as per a few very good meta-reviews), with the dose-response curve flattening out around that range - meaning that 18 sets being 50% more volume than 12 sets, but only a few percentage points more effective for the rate of muscle gain.

So in one sense, "all roads lead to Rome" and the only difference between doing 2-3x the volume of something more conservative (i.e. 2-3 sets 2-3x/week vs 6-8 sets 2-3x/week) is that you will reach your genetic potential eventually, but it will take you slightly more time.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:11   #6
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Dropset, ett set och 5-6 steg per muskel, rakt igenom är det mest tidseffektiva jag provat. Men det man vinner i tid måste man ta igen med effekt - typ - så det blev ju galet jobbigt istället.
Men det är det jag tror är det viktigaste om man ska göra passen korta, att verkligen se till att varje reps räknas. sen får man modellera till det på ett sätt som passar en.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:18   #7
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Rätt nice med minimalistiskt. Funderat på att testa Pavel's 5x5x5.


Beskrivning från Pavel själv:

Citat:
The 5x5x5 Mind Over Muscle Program



Select five basic exercises for your whole body.

Perform all of them five days a week, Monday through Friday.

Do only one work set of five per exercise, leaving a couple of reps in the bank.

Focus on staying tight, power breathing and the perfect groove.

After five weeks, test your maxes and switch to a different type of routine.
Select five basic exercises for your whole body, for instance, the three powerlifts, pull-ups, and dumbell side bends. Or try clean-and-presses, deadlifts, dips, barbell curls and Janda situps. You get the idea.

Perform all of them five days a week, Monday through Friday. Do only one work set of five per exercise. It will feel very odd to wrap up a workout when you still feel so good, but that is the way neural training is. Steve Justa, a supremely strong and muscular man, once said, "You should feel stronger at the end of every workout."

The weight is ideal if you have managed it with a couple of reps to spare. To establish that perfect poundage start every workout with a couple of lighter singles.

For instance, yesterday you squatted 300x5 and felt that you could have done 300x7. Today squat 225x1, 255x1 and 275x1. The feel of 275 should tell you whether you should stay with 300, go up, or go down. And don't sweat it too hard if you do not hit it right, occasional easier and harder sets will do you good by introducing more variety.

The usual 5x5x5 pattern is a very strong start on Monday, a PR on Tuesday, Wednesday could go either way. Thursday and Friday are downhill as fatigue builds up. By Monday you will be rested and ready to smash new records.

After five weeks, test your maxes and switch to a different type of routine. You will be strong, confident, and raring to pump and burn. You may never admit it in public, but you know that the number one reason you are bodybuilding is to improve your self-esteem. Face the music: no amount of meat will give you true confidence.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:20   #8
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Alltså det här, och det Jeff pratar om är ju Heavy duty training med Mentzer, och även Yates.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:44   #9
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alltså det här, och det Jeff pratar om är ju Heavy duty training med Mentzer, och även Yates.
Njäe, e nog snarare typ Stuart McRoberts Beyond Brawn (Martin Berkhans husgud)

Heavy duty är ju extrem låg frekvens.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-17, 19:50   #10
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Njäe, e nog snarare typ Stuart McRoberts Beyond Brawn (Martin Berkhans husgud)

Heavy duty är ju extrem låg frekvens.
Samtidigt skriver ju du om "It only takes 1-2 hard sets to get 80-85% of the training effect"

1-2 sets är ju precis vad Yates körde.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 10:27   #11
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Här pratar Borge om träning enligt Pareto-principen, vid 22:45 in i klippet (20% insats för 80% resultat)

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 10:32   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Det beror väl på syftet. Vill man bara se lite lagom vältränad ut så visst. Men många tränar ju för att prestera, eller för att det är kul. Då är det ju inte aktuellt att träna så lite som möjligt
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 12:33   #13
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det beror väl på syftet. Vill man bara se lite lagom vältränad ut så visst. Men många tränar ju för att prestera, eller för att det är kul. Då är det ju inte aktuellt att träna så lite som möjligt
Är nyfiken på dina synpunkter på träningsvolymen. Hur många set anser du att man bör ligga då per muskelgrupp/vecka. Nu pratar jag om att nå så optimal träningsmängd som möjligt utan att börja bryta ner musklerna för mycket.
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 12:53   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Minimal styrketräning i sex års tid:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/...7.2022.2070592
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-18, 13:48   #15
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Data kommer från fit20. Kände inte till det förrän jag läste detta, så tack för länken!

Intressant att de väcker upp en slags minimalistisk version av Nautilus. När Nautilus Gym kom med sin "paketerade metod" (alltså ett slags eftermäle av Arthur Jones ursprungliga idéer som var något mer avancerade) så var det helkropp 3x i veckan, cirka 12 övningar tagna till failure. Jag körde det ganska länge och fick bra resultat, men lärde mig med åren att uppskatta andra upplägg mera. Går vi tillbaka 15 år så blev man ju hånad om man nämnde denna träningsmetod (delvis för att den kanske var lite sekteristisk) och det är ju lite fascinerande att allt eftersom åren går så börjar man närma sig liknande volymer som en tillräcklig mängd för att få vettiga resultat.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)