Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2022-01-03, 21:26   #3286
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Ja kanske är det så, men märkligt ändå.
Varför betala för 100-150W om 30W räcker för halvhög musiklyssning...
Om det nu inte är så att det är korta peakar hela tiden, typ varje "basdunk", som inte hinner ge utslag på mätaren...
Att det dynamiska du nämner går för snabbt liksom.

För att lättare hålla koll på detta är det bättre att prata dB än Watt

En effektdubbling i förstärkaren ger dig +3dB extra ut akustiskt. Du upplever en ungefärlig fördubbling av ljudnivån om du höjer ljudet ca +10dB.
Det behövs allstå i runda slängar ca 10 gånger mer effekt för att kunna spela dubbelt så högt. Om högtalarna klarar av det dvs.

Vet du med dig att du aldrig spelar högt kan du utan problem med de flesta högtalare klara dig med några få Watt uteffekt från förtärkaren.

Däremot så mer effekt aldrig fel, speciellt om du spelar dynamisk musik och inte vill att det skall klippa i topparna eller om du någion skruvar upp bara lite extra, då flyger formligen effektbehovet upp snabbt från kanske någon tiondels Watt till 80W i en peak.

Problemet är att ökningen av effekt är en logaritmisk och inte en linjär skala.
Dvs 10W extra ger inte en viss linjär ökning utan att du sätter den relativt till något. Utgår du från 10W o h lägger till 10W så får du som sagt en ökning med 3dB. Utgår du istället från 100W och lägger till 10W så är det bara någon tiondels dB och knappt värt det.

Om du däremot spelar med en medelnivå på 0,1W och höjer med +10W så höjer du ljudet med +2+dB vilket är 100 gånger mer effekt men ändå bara ger en höjning av ljudnivån med +20dB vilket upplevs som fyra gånger högre.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-03, 23:26   #3287
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
För att lättare hålla koll på detta är det bättre att prata dB än Watt

En effektdubbling i förstärkaren ger dig +3dB extra ut akustiskt. Du upplever en ungefärlig fördubbling av ljudnivån om du höjer ljudet ca +10dB.
Det behövs allstå i runda slängar ca 10 gånger mer effekt för att kunna spela dubbelt så högt. Om högtalarna klarar av det dvs.

Vet du med dig att du aldrig spelar högt kan du utan problem med de flesta högtalare klara dig med några få Watt uteffekt från förtärkaren.

Däremot så mer effekt aldrig fel, speciellt om du spelar dynamisk musik och inte vill att det skall klippa i topparna eller om du någion skruvar upp bara lite extra, då flyger formligen effektbehovet upp snabbt från kanske någon tiondels Watt till 80W i en peak.

Problemet är att ökningen av effekt är en logaritmisk och inte en linjär skala.
Dvs 10W extra ger inte en viss linjär ökning utan att du sätter den relativt till något. Utgår du från 10W o h lägger till 10W så får du som sagt en ökning med 3dB. Utgår du istället från 100W och lägger till 10W så är det bara någon tiondels dB och knappt värt det.

Om du däremot spelar med en medelnivå på 0,1W och höjer med +10W så höjer du ljudet med +2+dB vilket är 100 gånger mer effekt men ändå bara ger en höjning av ljudnivån med +20dB vilket upplevs som fyra gånger högre.
Intressant, och lite märkligt
Men är väl ofta så att man inte bara vill spela högt, utan ha bra och snärtig bas, eller kunna driva större högtalare o.s.v.
Fast efter ditt inlägg känns mina 2x85W som typ likvärdiga med mina tidigare 2x40W - sak samma liksom, behöver upp på 500 minst för att få nån skillnad
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-04, 09:11   #3288
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Hur fungerar det isf med rörförstärkare och dess klena effekter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-04, 09:50   #3289
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Vet inte om det är så märkligt dock. Det följer fysikens lagar och är likvärdigt med hur mycke annat ser ut.

Jämför tex med en bil där dubbelt så mycket hästkrafter inte dubblar accelarationen eller topphastigheten för bilen utan då måste du verkligen trycka in extra kraft för att lyckas med det.¨

En extremt viktig parameter när du väljer förstärkare är att du utgår från dina högtalare. Kollar in deras känslighet, dvs, hur högt spelar de om du stoppar in 1W. Då kan du snabbt avgöra vilket effektbehov du behöver för ett visst ljuddtryck. Om du har högtalare med låg impedans och besvärliga fasvinklar så är även detta något att ta i beaktande vid förstärkarval. Då skall du så klart se till att matcha din förstärkare för detta annars kommer du inte kunna få till rätt output. Detta är oftast inte problem för vanliga konventionella högtalare utan mer exotiska konstruktioner likt magnetostater, elektrostater etc.

Det är ett vanligt missförstånd att stora högtalare kräver mer effekt. Större högtalare har faktiskt överlag ett mindre effektbehov för att kunna uppnå samma ljudtryck som en liten högtalare då de pga dess fysiska egenskaper har en högre känslighet, speciellt vid lägre frekvenser.

De effektangivelser som högtalartillverkarna anger är vilken effekt högtalaren klarar at tta emot kontinueligt eller i peak utan att brinna upp.

Större högtalare brukar klara mer effekt och kan därmed förstärkas mer än en liten högtalare.

Dvs, kopplar du in en dubbelt så stor förstärkare till en större högtalare så kan du spela 3dB högre. Om denna högtalare då har 5dB högre känslighet än din mindre högtalare så adderas dessa ihop och du hamnar på +8dB vilket nästan är en fördubbling av ljudnivån utan att du skall behöva uppleva nämnvärd distorsion. Detta är ganska mycket och en väldigt påtaglig skillnad.


Vet du med dig om att du aldrig är i närheten av gränserna för ditt system kan det vara smartare att köpa en bättre förstärkare med mindre effekt. Rörförstärkare har ofta en lite annan varmare klang som många föredrar, dock på bekostnad av begränsad uteffekt.


Sedan skall en förstärkare vara transparent och enbart förstärka signalen den blir matad med, den skall inte förvränga och färga den på vägen, det finns det annan utrustning som är avsedd för ändamålet (EQ, kompressorer etc).
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-04, 12:13   #3290
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
De effektangivelser som högtalartillverkarna anger är vilken effekt högtalaren klarar at tta emot kontinueligt eller i peak utan att brinna upp.
Aha, intressant!

Minns ej watt på mina och verkar ej gå hitta längre, men tror det var 250W?
97dB känslighet i alla fall så ska väl vara lättdrivna.
Nya förstärkaren är på 2x85 så den ska väl va duglig antar jag, men viktigaste är ju att en är ny och fräsch och inte knastrar

https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-04, 13:18   #3291
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Aha, intressant!

Minns ej watt på mina och verkar ej gå hitta längre, men tror det var 250W?
97dB känslighet i alla fall så ska väl vara lättdrivna.
Nya förstärkaren är på 2x85 så den ska väl va duglig antar jag, men viktigaste är ju att en är ny och fräsch och inte knastrar

https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review
97dB känslighet är oerhört högt och troligtvis runt 10dB över snittet för vanliga högtalare så med 85W borde du komma rätt långt.
På samma sätt som jag beskrivit innan innebär det att din förstärkare bara behöver ge ut en tiondel av effekten för samma ljudnivå som om du haft en 87dBs högtalare.
Eftersom musik dessutom är dynamiska förlopp och mycket av peakarna hanteras inom bla en intern kondensatorbank i förstärkaren så kommer belastningen på elnätet vara lägre och jämnare. Du kan ju testa och mäta med någon låt med lite kompression eller rosa brus och skruva upp i små steg till det blir riktigt högt i små steg.
Du kommer troligtvis se väldigt små skillnader i början medan du när du på slutet skruvar upp ökar effektbehovet rejält för varje höjning om 0,5dB på volymkontrollen.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-10, 16:06   #3292
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Är det ok att fixa en liten bass-boost genom att göra såhär, alltså ingen dyr specialprogramvara (eller hårdvara) utan bara öka ett band i vanliga standarddrivrutinen till vanliga inbyggda ljudkortet?
Eller är det hädelse och sabbar ljudet fullständigt?

Jag är ingen expert på att höra hur det ska låta, och ska jag switcha på/av så hamnar jag inte i en särskilt ideal lyssningsposition - plus att volymen ändras rätt mycket så jag får försöka kontra med volymratten samtidigt vilket aldrig blir exakt heller.

Men jag TROR att det inte sabbar ljudet nåt särskilt, och ger definitivt en liten boost till basen, och då det är i drivrutinen så ger det ju effekt i både spel och film och streaming o.s.v.
Och så slipper jag vrida på basen på förstärkaren, vilket mest bara ger grötigt ljud då den verkar höja en bra bit upp i frekvenserna o inte bara det djupa.

Annars är väl equalizern i Foobar eller VLC bättre där man kan ställa alla banden och inte bara välja ett för boost...

__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 18:04   #3293
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.

Är dagens högtalare så avancerade o välkonstruerade att 6" baselement räcker för att generera djup bas som dunkar i bröstet, eller är det så att djup snärtig bas á la 80-tal är totalt omodernt, eller är syftet med dessa högtalare att spela klassisk musik och alla som vill spela rock eller titta på film etc köper betydligt större (och billigare) högtalare?
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130

Senast redigerad av svag74 den 2022-01-22 klockan 18:08.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 18:24   #3294
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.

Är dagens högtalare så avancerade o välkonstruerade att 6" baselement räcker för att generera djup bas som dunkar i bröstet, eller är det så att djup snärtig bas á la 80-tal är totalt omodernt, eller är syftet med dessa högtalare att spela klassisk musik och alla som vill spela rock eller titta på film etc köper betydligt större (och billigare) högtalare?
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi
Slutet av 80 talet köpte jag Cervin vega at 100 från Hifi-klubben Grym bas tyckte man då fick sätta lister i dörren till lägenheten för att den skull sluta föra liv
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 19:13   #3295
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
Slutet av 80 talet köpte jag Cervin vega at 100 från Hifi-klubben Grym bas tyckte man då fick sätta lister i dörren till lägenheten för att den skull sluta föra liv
Ja jag har mina AT-80 kvar, omkantade för några år sen
Gamla klassiker - vad jag förstått är de lite finare också än senare årgångars plast-Cervin...
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-22, 20:15   #3296
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.

Är dagens högtalare så avancerade o välkonstruerade att 6" baselement räcker för att generera djup bas som dunkar i bröstet, eller är det så att djup snärtig bas á la 80-tal är totalt omodernt, eller är syftet med dessa högtalare att spela klassisk musik och alla som vill spela rock eller titta på film etc köper betydligt större (och billigare) högtalare?
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi
Hembiobutiken är ljusår bättre. Och nej, det krävs enormt mycket mer effekt på små element för samma tryck.

Finns gott om stora högtalare än. There's no replacement for displacement

Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 05:07   #3297
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Någon som har lite koll pa ett marke som heter Thule?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 05:13   #3298
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.
Tror det bara är att det är vad 95% av kunderna letar efter idag. Det är inte accepterat med stora feta högtalare i vardagsrummet längre. Att ens ha golvare är ju redan det ovanligt. De säljer vad kunderna vill ha. Gå till en butik som Audioconcept på Kungsholmen och du kan fortfarande hitta riktig hifi.

https://audioconcept.se/product-cate...golvhogtalare/

Som ett exempel här har du något inte allt för dyrt som garanterat flyttar lite luft: https://audioconcept.se/produkt/cant...o-sl-596-2-dc/
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2022-01-23 klockan 05:16.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 08:53   #3299
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Jag föredrar verkligen Kef, bra bang for the buck.

https://www.hembiobutiken.se/produkt...5130-kef-q950/


Har en övervakning på deras the egg serie, kef 2005, riktigt bra satelliter för pengarna de kostar begagnad. Använder dom till allt. Köket, stallet, gymmet, orangeriet.





Rea btw

https://www.hembiobutiken.se/produkt...-chrono-90-dc/


Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.

Senast redigerad av agazza den 2022-01-23 klockan 08:55.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 10:01   #3300
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag föredrar verkligen Kef, bra bang for the buck.

https://www.hembiobutiken.se/produkt...5130-kef-q950/


Har en övervakning på deras the egg serie, kef 2005, riktigt bra satelliter för pengarna de kostar begagnad. Använder dom till allt. Köket, stallet, gymmet, orangeriet.
Lär väl inte va optimalt med 4 st 8-tummare, där alltså även mellanregistret är 8", och har diskanten integrerad i sig på nåt sätt?
Känns som en designgrej i första hand, men har man nät på som skydd (vilket de flesta väl har) så är det ju skit samma hur det ser ut där bakom
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)