Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-27, 23:46   #1
Alvora
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Danmark
Inlägg: 10
Förbränning när man ammar?

Hej!
Jag har tränat i 10månader efter att jag födde min dotter och har gått ner 10kg sedan dess. Men upp i muskelmassa såklart. Vet dock inte hur mycket! Hur räknar man ut detta?. Man kan verkligen se att det hänt grejor och jag har fått min kropp tillbaka + mer tonad. Midjan är också tillbaka och dubbelhakan har försvunnit. Jag tränar mest 30min cirkelträning (explosivt med kettlebells och egen kropp) + yoga. Jag kör bara 30min cirkeltr. för att undgå kortisol, då det påverkar mjölkproduktionen negativt. Men jag kör så tungt jag kan!

Jag räknar kalorier och kör på 1850kcal/dag. Tror jag! Ammar nämligen 3ggr/dag och jag har ingen aning om hur mycket jag förbränner! Nån som vet? Hittar bara siffror på om man helammar. Skitirriterande att bara gissa. Just nu lägger jag på 150kcal/dag. Är det realistiskt?
Innan när jag helammade var det lättare, för då var inte mitt mål att gå ner. Eller.. jo jag ville väl gå ner, men jag ville först och främst få musklerna att funka igen!! En sak i taget.

En annan sak. Jag köpte en chin-up-stång fär en månad sen för att utmana mig själv. Målet var att jag skulle klara 10 med handflatorna mot mig, innan jag skulle våga mig ner på stans crossfit-center Nu klarar jag 2 hela på en bra dag.. Hur lång tid är realistiskt att klara 10?

tack och god natt!
Alvora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 08:51   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Efter sex månader är energikostnaden för mjölkproduktion ungefär 450-500 kcal per dygn, när barnet delvis ammar.

Citat:
2.1 MJ/day (505 kcal/day), is similar to the additional energy required when infants are partially breastfed after six months of lactation.

For women who feed their infants exclusively with breastmilk during the first six months of life, the mean energy cost over the six-month period is: 807 g milk/day × 2.8 kJ/g/0.80 efficiency = 2.8 MJ/day (675 kcal/day) (Table 7.2). From the age of six months onwards, when infants are partially breastfed and milk production is on average 550 g/day (Table 7.1), the energy cost imposed by lactation is 1.925 MJ/day (460kcal/day).
http://www.fao.org/docrep/007/y5686e/y5686e0b.htm
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 13:48   #3
Alvora
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Danmark
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Efter sex månader är energikostnaden för mjölkproduktion ungefär 450-500 kcal per dygn, när barnet delvis ammar.



http://www.fao.org/docrep/007/y5686e/y5686e0b.htm


Ok. Tack! Då ska jag nog halvera ytterligare, då hon är 11 månader nu och inte äter sig mätt, men får bara mellanmål och nog till att stötta immunförsvaret. Så 150kcal är nog rätt realistiskt.



Ola: När man räknar kalorier så känns det skönt att ha allt på plats, även om man ser resultat Speciellt när jag ammar. Jag ska ju inte ligga får lågt iheller, för då går det ut över mjölkproduktionen. Går jag ner för snabbt så frigörs nämligen slaggprodukter från fettcellerna och går ut i mjölken, så därför är det upplagt för mig att räkna kalorier
Alvora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 14:02   #4
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Stämmer det att kvinnor kan producera 3liter dagligen om dom har tvillingar ex.???
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 15:22   #5
Alvora
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Danmark
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av watertouch Visa inlägg
Stämmer det att kvinnor kan producera 3liter dagligen om dom har tvillingar ex.???
Helt säkert! Mjölkmängden anpassas efter behovet. Så ju mer barnet äter, ju mer produceras.
Alvora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 01:55   #6
watertouch
Här står det nåt vitsigt...
 
watertouchs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: sweden
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Alvora Visa inlägg
Helt säkert! Mjölkmängden anpassas efter behovet. Så ju mer barnet äter, ju mer produceras.
Intressant, föreställde mig att det bara vad några dl.
__________________
Let me see your warface! You call that a warface. This is a warface AAAAAAAAHH!!!!!!

He is the Painkiller.... He is the Threadkiller!!! AAAHHH!
watertouch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 09:07   #7
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Den exakta mängden kalorier är inte viktig så länge du ser förändring i de mått som är viktiga för dig, och det verkar ju så. Om du vill gå ner mer men inte gör det så får du ju helt enkelt äta mindre och kanske öka tränongen en smula om du har utrymme för det.

Energi innehållet i bröstmjölken är svårt att upskatta och är ju helt beroende på hur mycket mjölk som går åt. Eventuellt kan det bli upp mot 200-300kcal/dag men förmodligen mindre.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)