Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-19, 21:12   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jobbintervju tips?

Hej

Jag har under min tid sökt jobb som försäljare inom byggbranschen. Väldigt ofta fått gå på intervju men sen har det varit slut. Nu senast vgick jag på intervju nr 1 som var på ett rekryteringsföretag. Ca 20 sökande, ingen aning hur många som fick gå på intervju men iaf 2 st innan mig och de hade inte samma erfarenhet som jag enligt intervjuaren. Gick vidare till intervju nr 2 som sket sig av nån orsak. Löneanspråket var inom ramarna och med min erfarenhet inom branschen borde jag ha kommit hyffsat långt. Säger inte att jag alltid varit bäst det vet jag ju inte men har ni några tips på vilken taktik man bör köra på men har varit hyffsat ärlig, brett på lite förståss, kastat in lite humor och varit snyggt klädd. Enda jag kommit fram till är att osäkerheten lyst igenom eller så har jag kört med för många klyschor som att jag sökt jobbet för att jag vill ha nya utmaningar osv.
Har ni några bra tips på hur man bör uppträda nuförtiden? Hitta den där självsäkerheten
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:19   #2
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Har du frågat de som intervjuat dig tidigare om feedback?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:35   #3
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
Du söker jobb som försäljare men lyckas inte sälja in dig själv till företaget även fast du har mer erfarenhet än övriga sökande.. Du kanske behöver öva på att bli en bättre säljare? Testa en annan bransch och se om du kan utvecklas och sedan försök igen.

Att en skräddarsydd kostym skulle göra någon skillnad har jag svårt att tro. Samma sak med "hur man bör uppträda nuförtiden". Försök inte vara någon annan än dig själv, det kommer bara lysa igenom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:36   #4
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Länge sen jag bytte jobb, men brukar ställa motfrågor. Typ hur företagets ekonomi ser ut, orderstocken, och hur de ser på företaget om fem år och liknande.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:37   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Har du frågat de som intervjuat dig tidigare om feedback?
Nej det har jag ej. Tror inte man alltid skulle få ett ärligt svar. Varje gång det har varit ett rekryteringsföretag inblandat har det det galant även om slutspurten gått åt helvete. Är det den som ljuger bäst som kniper jobben nuförtiden..En annan sak som jag lagt märke till att företagen ofta förskönar bilden av jobbet rätt bra i sina ansökningar..nu senast stod det klart och tydligt att lönen är fast och kundkretsen är färdig fast plötsligt snackades det om provision och att tillbringa en massa tid bakom ratten pga kundbesök
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:41   #6
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nej det har jag ej. Tror inte man alltid skulle få ett ärligt svar. Varje gång det har varit ett rekryteringsföretag inblandat har det det galant även om slutspurten gått åt helvete. Är det den som ljuger bäst som kniper jobben nuförtiden..En annan sak som jag lagt märke till att företagen ofta förskönar bilden av jobbet rätt bra i sina ansökningar..nu senast stod det klart och tydligt att lönen är fast och kundkretsen är färdig fast plötsligt snackades det om provision och att tillbringa en massa tid bakom ratten pga kundbesök
Efterfråga ärlighet och ställ specifika frågor om det är nãgot särskilt du tror att du gjorde fel. Men nej visst, inte alltid de är ärliga eller ens bryr sig om att svara, men skadar inte att försöka.
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 21:42   #7
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
Du söker jobb som försäljare men lyckas inte sälja in dig själv till företaget även fast du har mer erfarenhet än övriga sökande.. Du kanske behöver öva på att bli en bättre säljare? Testa en annan bransch och se om du kan utvecklas och sedan försök igen.

Att en skräddarsydd kostym skulle göra någon skillnad har jag svårt att tro. Samma sak med "hur man bör uppträda nuförtiden". Försök inte vara någon annan än dig själv, det kommer bara lysa igenom.
Några konkreta tips? Tycker jag oftast lyckas ge någotlunda bra svar på frågorna och ställer motfrågor. Jag menar att kan det vara "fysiskt" typ att man utstrålar osäkerhet..

Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Länge sen jag bytte jobb, men brukar ställa motfrågor. Typ hur företagets ekonomi ser ut, orderstocken, och hur de ser på företaget om fem år och liknande.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 06:18   #8
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Du ger inte ett intryck av självförtroende när du måste fråga ett gäng främlingar på internet om du framstår som osäker..
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 07:28   #9
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Du kanske är jävligt ful eller luktar illa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 09:06   #10
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Sitter det i referenser kanske? Kan det vara någon i din referenslista som inte gillar dig?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 09:34   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Jag hann bara vara på ca 7 intervjuer innan jag började plugga igen men har alltid lyckats väldigt bra. Fått jobbet varje gång förutom ett tillfälle där jag tror intervjuarna kände på sig att jag egentligen inte ville jobba där (arbetstiderna och arbetsuppgifterna var ganska tradiga, men det var ganska bra betalt relativt mitt andra jobb) och fick känslan att jag ville plugga inom något år, så de valde en 10 år äldre person istället. Som såklart rent kompetensmässigt och trygghetsmässigt säkerligen var det bättre valet av bara den anledningen. Men det stod tydligen bara mellan oss två i alla fall.

Det som har funkat för mig personligen är, paradoxalt nog, att inte förbereda mig inför intervjuerna. Har bara läst på lite om själva företaget och tjänsten men inte förberett mig inför motfrågor eller vad jag själv vill svara och berätta. Jag är fruktansvärt dålig på att följa "manus" eller förutbestämda svar. Försöker också hålla mig helt ifrån "klyschor" och verkligen vara mig själv, inte gå in i någon roll som jag tror de söker eller "vill" att deras anställda ska vara.

Tror en av anledningarna till att detta har funkat är att jag framstår som genuin och att jag tydligen kan prestera ganska bra samtalsmässigt när jag är oförberedd.

Detta fungerar säkert inte för alla sorters jobb, de jobb jag har sökt har varit jobb som endast krävt relativt låg kompetens eller endast där erfarenhet är relevant. Har inte sökt något jobb där utbildning eller hög kompetens har varit ett krav, då kanske intervjuerna ser annorlunda ut och man kommer inte undan att behöva förbereda sig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 10:49   #12
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Tack för svaren yalla. Nej ser ok ut och luktar gott, kommer man inom 0,5m radie kan man känne en lätt svettodör men inger farligt. Angående referenser så har det inte fallit på det.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 11:54   #13
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Är det byggvaror, tillbehör eller hela hus som är din inriktning?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 14:50   #14
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är det byggvaror, tillbehör eller hela hus som är din inriktning?
Är inriktad på vvs.

Det är väl som nån sade att jag helt enkelt inte kan sälja mig själv. En sak jag lagt märke till är att fastän du har kunskap inom nånting så är din personlighet viktigare inom försäljning. T.ex sökte jag jobb som försäljningschef till ett mindre företag som säljer värmesystem/reparationer och svaret var att de söker nån med erfarenhet av anskaffande av kunder vilket var lustigt då det tar åratal att få tillräcklig teknisk kunskap inom branschen. Det är förståss rätt så otacksamt jobb att åka omkring och söka kundkontakter och mer krävande än att sköta allt från ett kontor via telefon och email.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-20, 17:06   #15
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Om du uppfattas osäker på intervjuer som gäller ett försäljningsjobb så kan arbetsgivaren tänka sig att du kommer att vara osäker i samma utsträckning när du är ute på kundbesök för att sälja.

Du ska sälja in dig hos arbetsgivaren med konkreta siffror (tidigare säljresultat) för pengamässiga resultat ljuger inte om de finns dokumenterade, och är vad företag handlar om, iaf inom försäljning.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)