Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-08-31, 10:56   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Ökningar av muskeltjocklek och styrka av träning med olika träningsvolym och frekvens

Ingen större muskeltillväxt av fler set än 9 per vecka, men större styrkeökningar.

Citat:
PURPOSE:

A linear dose-response relationship between resistance training (RT) volume and hypertrophy/strength has been proposed when ≤10-12 weekly sets are implemented. The present study aimed to understand the impact of low-to-high weekly RT volume on muscular adaptations in trained young males over 6-weeks of RT.

METHODS:

RT-experienced males (n=49) were randomly allocated to a LOW (n=17), moderate (MOD; n=15) or HIGH (n=17) volume group, performing 9, 18 or 27 weekly sets of biceps RT, respectively, for 6-weeks. RT was performed once (LOW) or twice (MOD and HIGH) weekly. Post-exercise protein intake was controlled with both dietary intake and external training volume recorded. Prior-to and following RT, assessments of biceps muscle thickness (MT) via ultrasound, isometric and one repetition maximum (1RM) strength were performed. Data were analyzed using one-way ANOVA (baseline characteristics) and repeated measures ANOVA (within and between group pre-to-post change) Results: MT significantly increased in all groups (4.3±7.9%, 9.5±11.8% and 5.4±6.3% for LOW, MOD, HIGH, respectively, p<0.05) as did 1RM strength (p≤0.001 for all). Isometric strength increased significantly in HIGH only (8.5±15.1%, p<0.05). There were no significant differences between groups in MT or indices of strength. However, effect size estimates revealed the magnitude of response was 'moderate-to-large' for MOD and HIGH when compared with LOW.

CONCLUSION:

Our findings demonstrate that 9 weekly sets of biceps-focused RT, performed in one weekly session, is sufficient to increase MT, whilst 18-27 sets, performed over two weekly sessions, may confer greater strength increases.
Int J Sports Physiol Perform. 2018 Aug 30:1-28. Dose-Response of Weekly Resistance Training Volume and Frequency on Muscular Adaptations in Trained Males.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 11:57   #2
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Resultatet är alltså tvärtemot dem från Brads studie? Ökning av styrka men inte massa alltså.. Eller så reagerar just biceps annorlunda. Bäst att slänga alla vetenskapliga studier i sophögen och bara att testa vad som fungerar för en själv.. ;-(
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 13:39   #3
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Resultatet är alltså tvärtemot dem från Brads studie? Ökning av styrka men inte massa alltså.. Eller så reagerar just biceps annorlunda. Bäst att slänga alla vetenskapliga studier i sophögen och bara att testa vad som fungerar för en själv.. ;-(
Låter smart!
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 13:59   #4
LeBraun23
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 90
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Resultatet är alltså tvärtemot dem från Brads studie? Ökning av styrka men inte massa alltså.. Eller så reagerar just biceps annorlunda. Bäst att slänga alla vetenskapliga studier i sophögen och bara att testa vad som fungerar för en själv.. ;-(
Tycker ändå Mike Israetels förklaring av träningsvolym är den mest rimliga.

1. Det finns en minsta volymgräns för varje person för att träningen ska ge någon sorts effekt. Även en maxvolym.
2. På vägen mot den maximala volymen du klarar av finns troligen den optimala.
3. Försök att ringa in vart din minsta effektiva och maximala återhämtningsbara volym ligger.
4. Sikta på att jobba dig från en bit över minsta effektiva till strax innan din maximala volym under varje träningscykel.

Gör man så, samt slänger in viloveckor där det behövs tror jag att man är 98 procent framme.

Senast redigerad av LeBraun23 den 2018-08-31 klockan 14:00.
LeBraun23 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 20:33   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av LeBraun23 Visa inlägg
Tycker ändå Mike Israetels förklaring av träningsvolym är den mest rimliga.

1. Det finns en minsta volymgräns för varje person för att träningen ska ge någon sorts effekt. Även en maxvolym.
2. På vägen mot den maximala volymen du klarar av finns troligen den optimala.
3. Försök att ringa in vart din minsta effektiva och maximala återhämtningsbara volym ligger.
4. Sikta på att jobba dig från en bit över minsta effektiva till strax innan din maximala volym under varje träningscykel.

Gör man så, samt slänger in viloveckor där det behövs tror jag att man är 98 procent framme.
Recept som du lägger fram är helt omöjlig praktiskt att sätta in IRL. Det är bara allmängiltigt yrande från en kraftigt dopad person som har hybris av exogent administrerat testosteron.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 21:46   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Recept som du lägger fram är helt omöjlig praktiskt att sätta in IRL. Det är bara allmängiltigt yrande från en kraftigt dopad person som har hybris av exogent administrerat testosteron.
Ditt eget förslag?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 22:01   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Ditt eget förslag?
Den här och tidigare forskning säger 4-9 arbetsset per vecka per muskelgrupp. Gör det kvalitativt RPE. Konsekvent under 6-8 år och du når din potential.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 22:19   #8
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Väldigt underhållande hur Schoenfeld slår knut på sig själv på sin FB när han försöker få denhär studien att passa in med sin egen volymstudie, samtidigt som Lyle McDonald totalsågar honom i en kavalkad av arga inlägg

Man börjar undra vad fan Brad håller på med. Känns som han mest yrar och spottar ut sig studie efter studie utan att ha nån egentlig koll på varken vad han själv eller nån annan producerar.

Som jag påpekade i en tidigare tråd..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Capture.JPG (38.2 KB, 64 visningar)
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2018-08-31 klockan 22:24.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 16:03   #9
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Vad ska jag göra då? Har tränat på kaloribalans senaste 1-1.5 åren, väldigt konsekvent, 15-20set per vecka och muskelgrupp, nästan alla till fail, och jag tycks inte alls ha blivit nå större i spegeln eller förändrat kroppssammansättningen. Vad kan det bero på? Jag kanske borde lägga mig på kaloriöverskott, men oroar mig för att bli rund och överviktig. Eller så kanske jag måste höja volymen, vilket jag gör nu, 20-30 set per muskelgrupp och vecka till fail... Och så ser man såna hära studier samt Brad's... Alternativt kan det vara mina sömn, har inte världens bästa men får ändå in 6-7timmar.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 16:35   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Vad ska jag göra då? Har tränat på kaloribalans senaste 1-1.5 åren, väldigt konsekvent, 15-20set per vecka och muskelgrupp, nästan alla till fail, och jag tycks inte alls ha blivit nå större i spegeln eller förändrat kroppssammansättningen. Vad kan det bero på? Jag kanske borde lägga mig på kaloriöverskott, men oroar mig för att bli rund och överviktig. Eller så kanske jag måste höja volymen, vilket jag gör nu, 20-30 set per muskelgrupp och vecka till fail... Och så ser man såna hära studier samt Brad's... Alternativt kan det vara mina sömn, har inte världens bästa men får ändå in 6-7timmar.
Problemet sitter i huvudet därför brukar jag säga åt de som börjar träna att fota sig i kalsonger i några vanliga ställningar och göra det regelbundet var annan eller tredje månad. Det beror på att det är svårt att följa utvecklingen då spegeln finns i närheten varje dag och ibland flera gånger. Gymspegeln med rätt belysning ger lite kred men inte hemmaspegeln...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-09-06 klockan 16:42.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 16:59   #11
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator Visa inlägg
Vad ska jag göra då? Har tränat på kaloribalans senaste 1-1.5 åren, väldigt konsekvent, 15-20set per vecka och muskelgrupp, nästan alla till fail, och jag tycks inte alls ha blivit nå större i spegeln eller förändrat kroppssammansättningen. Vad kan det bero på? Jag kanske borde lägga mig på kaloriöverskott, men oroar mig för att bli rund och överviktig. Eller så kanske jag måste höja volymen, vilket jag gör nu, 20-30 set per muskelgrupp och vecka till fail... Och så ser man såna hära studier samt Brad's... Alternativt kan det vara mina sömn, har inte världens bästa men får ändå in 6-7timmar.
Ät på kaloriöverskott. Händer inte ett skit kortsiktigt, dvs närmsta åren, på balans.

Ett tips är att äta vanlig mat som inte gör dig så vattnig som man (jag iallafall) lätt kan bli om jag äter stora mängder processat, som t.ex. bröd. Jag hade mycket mindre fett än vad jag trodde då jag var så vattnig innan, och har nu bulkat över ett år och är fortfarande i ''bra'' form.

Senast redigerad av smerk den 2018-09-06 klockan 17:00.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-06, 18:04   #12
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Ät på kaloriöverskott. Händer inte ett skit kortsiktigt, dvs närmsta åren, på balans.

Ett tips är att äta vanlig mat som inte gör dig så vattnig som man (jag iallafall) lätt kan bli om jag äter stora mängder processat, som t.ex. bröd. Jag hade mycket mindre fett än vad jag trodde då jag var så vattnig innan, och har nu bulkat över ett år och är fortfarande i ''bra'' form.
Det är nog just det som jag behöver göra... vilken slump, höll just på att läsa några andra av dina inlägg om lean bulk.

Grejen är att jag är redan nog "rund" och vill absolut inte förvärra det. Tycker det är lite orättvist. Jag ser mina magrutor när jag spänner och klar definition i rygg och bröst men min klasskompis har fått en rätt stor kagge senaste året då han äter väldigt oansvarsfullt men ser ändå ibland mer vältränad ut än mig pga mer vaskularitet (synligare ådror på armar etc) och jag har rätt vattnig ansikte och kropp (främst ansikte, kinderna), trots att jag är på samma vikt som honom och har flera kilon mer muskler på överkroppen.

Vad för mat gör dig vattnig? Äter väldigt mycket bröd hemma, skolmat på skolan (som oftast är processat).
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2018-09-06 klockan 18:05.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-07, 00:51   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Problemet sitter i huvudet därför brukar jag säga åt de som börjar träna att fota sig i kalsonger i några vanliga ställningar och göra det regelbundet var annan eller tredje månad. Det beror på att det är svårt att följa utvecklingen då spegeln finns i närheten varje dag och ibland flera gånger. Gymspegeln med rätt belysning ger lite kred men inte hemmaspegeln...
Bäst att använda samma belysning också men helst inte glödlampa i taket då det ger stora kontraster och ev. suddig bild. Dagsljus är bäst, i någorlunda samma väder och kameran på en anings avstånd, samma höjd och inte spegeltricket. Värst är bilder då mobilen tar upp halva fotoytan som en sköld. Svårt att se utveckling så.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)