Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-17, 07:09   #271
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Om jag får gissa så är det den ekonomiska faktorn (kejsarsnitt är dyrare än vaginala förlossningar) som väger tungt snarare än ”skev feminism”. I USA - där det ofta är privata försäkringar som betalar även förlossningsvården - så är kejsarsnitt väldigt vanliga, antagligen av samma anledning. Kejsarsnitt = försäkringsbolaget får casha upp mer pengar till sjukhuset.

Rent krasst så har svenska kvinnor inte rätt att välja kejsaranitt - du blir beviljad kejsarsnitt av medicinska skäl (där förlossningsrädsla kan vara ett), eller så fattar läkaren ett beslut om akut snitt väl på plats om förlossningsförloppet kräver det. Jag kan personligen tycka att kvinnor ska få välja förlossningssätt i så hög utsträckning som möjligt, givetvis med stöd och råd från vården. Tyvärr är förlossningsvården nedbantad redan som den är, och prioriteras sällan av våra kära politiker.
Kan en stor anledning till att man inte får välja att risken för komplikationer ökar för mor och barn mot vaginal förlossning?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 07:25   #272
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Jag plockade ut min son genom kejsarsnitt pga förlossningsskräck.
Riskerna med kejsarsnitt är något högre i vissa aspekter, något lägre i vissa. Problemet när man hänvisar till statistik i ämnet är att man har klumpat ihop planerade snitt med akuta där det görs just pga redan inträffade komplikationer. Förlossningsskador i de lägre graderna dokumenteras inte alls i statistiken. Detta gör att det är svårt att väga det ena mot det andra.
__________________
STK
Andra bullar

Senast redigerad av mini den 2018-10-17 klockan 07:26.
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 07:57   #273
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Exclamation

Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Kan en stor anledning till att man inte får välja att risken för komplikationer ökar för mor och barn mot vaginal förlossning?
Kejsarsnitt är ju de facto en bukoperation med tillhörande risker, men å andra sidan finns det komplikationer som kan uppstå vid vaginal förlossning som inte inträffar vid ett kejsarsnitt. Precis som mini säger är det svårt att väga dessa olika förlossningar mot varandra riskmässigt. Den ekonomiska aspekten är däremot väldigt straight forward - kejsarsnitt ÄR dyrare (sen tror jag dock att akuta kejsarsnitt är dyrare än planerade, som normalt sett förläggs dagtid och inte kräver jourresurser t.ex.).

Exakt hur det skulle slå om man lät kvinnor ta ställning till planerat kejsarsnitt vs vaginal förlossning är jag dock inte säker på. Väldigt många kvinnor i Sverige vill föda vaginalt och jag kan hålla med trädgårdsmöbeln om att det finns en vurm för att föda så "naturligt" som möjligt. Inte ens förlossningar undgår trender, men jag upplever det snarare som en trend hos gemene man och typ influencers än specifikt vårdpersonal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 10:12   #274
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag plockade ut min son genom kejsarsnitt pga förlossningsskräck.
Riskerna med kejsarsnitt är något högre i vissa aspekter, något lägre i vissa. Problemet när man hänvisar till statistik i ämnet är att man har klumpat ihop planerade snitt med akuta där det görs just pga redan inträffade komplikationer. Förlossningsskador i de lägre graderna dokumenteras inte alls i statistiken. Detta gör att det är svårt att väga det ena mot det andra.
Min syster gjorde det nyss, när hon beskrev hur det gick till tyckte jag det verkade väldigt läskigt.

Bra jobbat i alla fall, jag som blir livrädd av att ha en förkylning eller smärtan av ett blåmärke hade nog inte kunnat föda barn, så jag är alltid imponerad.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 10:18   #275
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Kejsarsnitt är ju de facto en bukoperation med tillhörande risker, men å andra sidan finns det komplikationer som kan uppstå vid vaginal förlossning som inte inträffar vid ett kejsarsnitt. Precis som mini säger är det svårt att väga dessa olika förlossningar mot varandra riskmässigt. Den ekonomiska aspekten är däremot väldigt straight forward - kejsarsnitt ÄR dyrare (sen tror jag dock att akuta kejsarsnitt är dyrare än planerade, som normalt sett förläggs dagtid och inte kräver jourresurser t.ex.).

Exakt hur det skulle slå om man lät kvinnor ta ställning till planerat kejsarsnitt vs vaginal förlossning är jag dock inte säker på. Väldigt många kvinnor i Sverige vill föda vaginalt och jag kan hålla med trädgårdsmöbeln om att det finns en vurm för att föda så "naturligt" som möjligt. Inte ens förlossningar undgår trender, men jag upplever det snarare som en trend hos gemene man och typ influencers än specifikt vårdpersonal.
Borde vara ganska enkelt att ta fram uppgifter på hur många komplikationer, små till stora som respektive förlossningsmetod medfört de senaste X antalen.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 14:09   #276
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Graviditetsregistrets årsrapport.

https://www.medscinet.com/GR/uploads...t_2017_4.0.pdf
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 14:15   #277
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Borde vara ganska enkelt att ta fram uppgifter på hur många komplikationer, små till stora som respektive förlossningsmetod medfört de senaste X antalen.
Fast det är som mini säger, endast förlossningsskador grad 3-4 rapporteras. Du kan spricka och få en klassning som vården anser är lindrig, men som resulterar i bestående besvär. Efterkontrollerna och uppföljning efter förlossningen är också under all kritik, både fysisk och psykisk sådan. Tabut kring frågorna är dessutom enormt för som kvinna ska man ju vara så enormt tacksam över privilegiet att kunna föda barn.

Så nja, jag står fast vid min inställning att det är svårt att göra en enkel rak jämförelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 14:41   #278
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Min fru fick problem med svanskotan och fick absolut ingen hjälp, hon hade problem i flera månader och fick höra att sånt kan ju hända. Endel kvinnor får besvär livet ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 18:18   #279
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast det är som mini säger, endast förlossningsskador grad 3-4 rapporteras. Du kan spricka och få en klassning som vården anser är lindrig, men som resulterar i bestående besvär. Efterkontrollerna och uppföljning efter förlossningen är också under all kritik, både fysisk och psykisk sådan. Tabut kring frågorna är dessutom enormt för som kvinna ska man ju vara så enormt tacksam över privilegiet att kunna föda barn.

Så nja, jag står fast vid min inställning att det är svårt att göra en enkel rak jämförelse.
Tabu vet jag väl inte, tycker många jag möter talar öppet (ärligt talat: för öppet). Beror väl på hur inkännande man upplevs som person.


Duger inte de frivilliga gratiskontrollerna? Det är synd om den svenska kvinnan. I Somalia omskärs 90% och i delar av världen klipper man alltid.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 18:55   #280
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Tabu vet jag väl inte, tycker många jag möter talar öppet (ärligt talat: för öppet). Beror väl på hur inkännande man upplevs som person.


Duger inte de frivilliga gratiskontrollerna? Det är synd om den svenska kvinnan. I Somalia omskärs 90% och i delar av världen klipper man alltid.
Så typiskt svenskt "i blabla landet är det här mycket värre".
Må så vara men du missar poängen helt med att det INTE gör det bättre för svenska kvinnor att andra kan ha eller har det värre.
Lite som när jag sa att jag inte ville fortsätta med en p-pillersort jag provade för jag hade noll sexlust på det och fick en utskällning för att kvinnor i Afrika kanske inte ens vågade ha sex pga HIV/AIDS och hur trodde jag det var för rullstolsburna personer och jag vet inte ens vad mer hon tog upp men då jag har medicinska skäl till att ta piller så vill jag ha något som funkar för mig så hur andra har det är oerhört ointressant då.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 10:58   #281
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Så typiskt svenskt "i blabla landet är det här mycket värre".
Må så vara men du missar poängen helt med att det INTE gör det bättre för svenska kvinnor att andra kan ha eller har det värre.
Lite som när jag sa att jag inte ville fortsätta med en p-pillersort jag provade för jag hade noll sexlust på det och fick en utskällning för att kvinnor i Afrika kanske inte ens vågade ha sex pga HIV/AIDS och hur trodde jag det var för rullstolsburna personer och jag vet inte ens vad mer hon tog upp men då jag har medicinska skäl till att ta piller så vill jag ha något som funkar för mig så hur andra har det är oerhört ointressant då.
Haha. Sköna jämförelser.

Nu råkar detta vara komplikationer som drabbar endast kvinnor. Men mer relevant jämförelse är hur en svensk man och dennes krämpor hanteras och hade hanteratsom han drabbats av till exempel sfinkterruptur (mellangården pajar i varierande grad).

Med risk för att öka en viss sorts kritikers bränsletillförsel, så tror jag det är en fråga om jämställdhet. Eller diskriminering om man så vill. För att generalisera lite vilt: Vid mammografi får kvinnor bättre vård, annars typ aldrig.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 12:54   #282
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Så typiskt svenskt "i blabla landet är det här mycket värre".
Må så vara men du missar poängen helt med att det INTE gör det bättre för svenska kvinnor att andra kan ha eller har det värre.
Lite som när jag sa att jag inte ville fortsätta med en p-pillersort jag provade för jag hade noll sexlust på det och fick en utskällning för att kvinnor i Afrika kanske inte ens vågade ha sex pga HIV/AIDS och hur trodde jag det var för rullstolsburna personer och jag vet inte ens vad mer hon tog upp men då jag har medicinska skäl till att ta piller så vill jag ha något som funkar för mig så hur andra har det är oerhört ointressant då.
Debattören verkade utöver de frivilliga gratiskontrollerna förorda omfattande uppsökande verksamhet.
Är som inte något problem att boka en tid själv om inte de frivilliga gratiskontrollerna räcker, men det kräver väl personligt ansvar.

Dåliga analogier, du missade min poäng. Det är för övrigt inte nära "typiskt svenskt", läs på lite.
Typiskt kvinnligt är det däremot att medikalisera normala delar av livet.
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Haha. Sköna jämförelser.

Nu råkar detta vara komplikationer som drabbar endast kvinnor. Men mer relevant jämförelse är hur en svensk man och dennes krämpor hanteras och hade hanteratsom han drabbats av till exempel sfinkterruptur (mellangården pajar i varierande grad).

Med risk för att öka en viss sorts kritikers bränsletillförsel, så tror jag det är en fråga om jämställdhet. Eller diskriminering om man så vill. För att generalisera lite vilt: Vid mammografi får kvinnor bättre vård, annars typ aldrig.
Psykiatri är ju till största delen kvinnovård.
Kvinnor sjuksskrivs typ dubbelt så mycket som män.
Vid våld inom nära relationer finns det (i princip) inte stöd för män, men även småkommunerna har goda resurser för kvinnor.
Kvinnor har etablerade, ofta gratis, screeningprogram för 2 cancerformer.

Ut: offerkofta.

Senast redigerad av Aryt den 2018-10-21 klockan 12:59.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 15:39   #283
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Tjaa du. Det var ganska smal rapportering. När vi ändå talar om våld och övergrepp i hemmet. Mellan tumme och pekfinger, vilken tror du är fördelningen där? Manlig / kvinnlig utövare. Vilka behöver vård efteråt?

Manlig screening av just prostatacancer har visat sig ha negativa effekter i form av överdiagnosticering etc, medan dödsfallen till följd av screening minskar marginellt. Det gäller inte för bröstcancer. Så där råder en avgörande skillnad mellan just dessa två könsspecifika cancerformer.

I änden kommer vi båda finna argument som stödjer varsin sak, utifrån vilken grundsynen är. I frågan huruvida samhället behandlar grupperna män och kvinnor lika. Gissa vad jag tycker
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 15:59   #284
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tjaa du. Det var ganska smal rapportering. När vi ändå talar om våld och övergrepp i hemmet. Mellan tumme och pekfinger, vilken tror du är fördelningen där? Manlig / kvinnlig utövare. Vilka behöver vård efteråt?

Manlig screening av just prostatacancer har visat sig ha negativa effekter i form av överdiagnosticering etc, medan dödsfallen till följd av screening minskar marginellt. Det gäller inte för bröstcancer. Så där råder en avgörande skillnad mellan just dessa två könsspecifika cancerformer.

I änden kommer vi båda finna argument som stödjer varsin sak, utifrån vilken grundsynen är. I frågan huruvida samhället behandlar grupperna män och kvinnor lika. Gissa vad jag tycker
Låter som att du skulle behöva se den här:
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-21, 16:34   #285
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Tjaa du. Det var ganska smal rapportering. När vi ändå talar om våld och övergrepp i hemmet. Mellan tumme och pekfinger, vilken tror du är fördelningen där? Manlig / kvinnlig utövare. Vilka behöver vård efteråt?
Enligt BRÅ nära 1:1. Ja. Tänk på den siffran ettt ag. Män är dock oftare förövare på det kirurgikrävande våldet (en väldigt, väldigt liten del, i min erfarenhet långt fler trafikdöda på en akm än våldspåverkade kjoltyg).

Citat:
Manlig screening av just prostatacancer har visat sig ha negativa effekter i form av överdiagnosticering etc, medan dödsfallen till följd av screening minskar marginellt. Det gäller inte för bröstcancer. Så där råder en avgörande skillnad mellan just dessa två könsspecifika cancerformer.
Håller med om att prostatacancer screening är ganska-riktigt kass med dagens metoder. Bröstcancer-screeningen är inte så bra heller egentligen, men politiskt sexig.

Citat:
I änden kommer vi båda finna argument som stödjer varsin sak, utifrån vilken grundsynen är. I frågan huruvida samhället behandlar grupperna män och kvinnor lika. Gissa vad jag tycker
Finns många delar av samhället där ojämlikheten är stor, men i min mening är vårdens bidrag inte till kvinnors nackdel.
Att vi inte gör någonting åt att män dör tidigare är ju hemskt. Bara att rada upp några kvinnor och skjuta, så är vi med ens mer jämställda.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)