Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-12-14, 01:22   #1
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Försiktig bulk, ett par frågor

Ursäkta om det är fel forumdel, vet inte vart det passar.

Jag ska snart börja en försiktig bulk, då jag tränat på samma vikt nu i snart 1,5 år (med bra ökningar och blivit klart mer muskulös) men vill börja närma mig målet att se mer rejäl ut. Undrar först vad jag kan räkna med som en fin vikt att hållas på, med en fettprocent mellan 10-15 och kroppslängd på 178? Ungefär då. Väger 75 nu. Inget extremt jag siktar på i första hand, men en stabil och snygg stomme liksom. Vill fortsätta springa som träning så tänker vänta med att bli rejält biffig.

Sedan undrar jag om det är smartast att köra bulken i ett par omgångar, och stanna av och träna på balans mellan då jag varit överviktig tidigare? Och då alltså behöver jobba extra hårt på att undvika att få tillbaka en stor mage på köpet när vikten ökar.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 01:23   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tror 80 kg kan vara rätt opti.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 13:47   #3
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Okej, låter ju som ett lätt mål att komma till från där jag är. Räcker väl med en enda långsam bulk då. Sen träna på den vikten ett tag och se hur det blir. Hoppas på ett kilo per arm av de fem kilona extra då bara, idag är jag endast ben och rygg. Lite axlar. Men inga armar.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 14:48   #4
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin Visa inlägg
Vill fortsätta springa som träning så tänker vänta med att bli rejält biffig.
Kan tolkas olika. Vad menar du, hur ska du bli rejält biffig?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 15:20   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
På 178cm och med marginal mellan 10-15% skulle jag lätt kunna tänka mig 83kg och lite uppåt. Men då ska den viktuppgången vara långsam.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 17:34   #6
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Kan tolkas olika. Vad menar du, hur ska du bli rejält biffig?
Det värsta är väl att jag inte helt vet förens jag är där så att säga. Nästa steg i min träning är att öka på massan så jag kan bli klart mer rejäl än nu men inte så stor att jag blir kass på löpningen. Iaf bibehålla duglig sprintfysik. Senare kanske jag vill öka i styrkan och då blir den fasen att försöka bli stor. Men kommer alltid undvika att ligga över ca 15 procent fett få jag varit fet förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
På 178cm och med marginal mellan 10-15% skulle jag lätt kunna tänka mig 83kg och lite uppåt. Men då ska den viktuppgången vara långsam.
Kan nog stämma. Men vill kanske ta det i etapper då ändå, så 80kg först ett tag, och se vad det ger att bygga på det en tid. Efter det kanske ändå en körare till upp till 83-85 är fullt rimligt.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 21:14   #7
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Ett bra mål kan vara att lägga sig på ett litet överskott (typ +250-500 kcal/dag) och vara där tills vikten stagnerar (om den gör det). Sedan ligger man där i ett par veckor eller tills man känner att man behöver öka igen (t.ex. om styrkan stagnerar, man tappar lite tryck/ork, vikten stannar av etc). Då blir det långsam viktuppgång -> balans -> långsam viktuppgång -> balans osv.

Högt proteinintag också, gärna 3-4 g/kv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 22:45   #8
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Ett bra mål kan vara att lägga sig på ett litet överskott (typ +250-500 kcal/dag) och vara där tills vikten stagnerar (om den gör det). Sedan ligger man där i ett par veckor eller tills man känner att man behöver öka igen (t.ex. om styrkan stagnerar, man tappar lite tryck/ork, vikten stannar av etc). Då blir det långsam viktuppgång -> balans -> långsam viktuppgång -> balans osv.

Högt proteinintag också, gärna 3-4 g/kv.
+1
Så jag gör! Väger mig varje dag. Räknar ut veckomedel. Är veckomedel +/- 0.5 kg över en månad höjer jag dags-kcalintaget med några hundra.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:11   #9
Dovahkiin
Registered User
 
Dovahkiins avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 315
Tackar för tipset! Låter som en simpel men bra plan. Väger mig varje morgon och loggar och har ett högt proteinintag. Kommer behöva köra en rätt specifik diet snart då det blir dags att testa FODMAP för min mages skull. Men tror det ska fungera oavsett, mest mer jäkla planerande och så.
Dovahkiin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:21   #10
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
På 178cm och med marginal mellan 10-15% skulle jag lätt kunna tänka mig 83kg och lite uppåt. Men då ska den viktuppgången vara långsam.
Hahaha.
Och jag som gick upp ~30 kg på ett år på samma längd och från 80ish.


Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin Visa inlägg
Det värsta är väl att jag inte helt vet förens jag är där så att säga. Nästa steg i min träning är att öka på massan så jag kan bli klart mer rejäl än nu men inte så stor att jag blir kass på löpningen. Iaf bibehålla duglig sprintfysik. Senare kanske jag vill öka i styrkan och då blir den fasen att försöka bli stor. Men kommer alltid undvika att ligga över ca 15 procent fett få jag varit fet förr.

Kan nog stämma. Men vill kanske ta det i etapper då ändå, så 80kg först ett tag, och se vad det ger att bygga på det en tid. Efter det kanske ändå en körare till upp till 83-85 är fullt rimligt.
Du ska nog inte fundera på ord som bulk. Låter snarare som att du ska träna precis som du gör nu, fast lägga till något litet extra i kosten bara vissa pass i korta perioder.

Typ överät något som ger dig 300-600 kcal extra varje dag i 2-3 veckor och sedan plocka bort det extra intaget och se hur din kroppsvikt utvecklas, eftersom du pratar om cardio och springa.

Sedan kommer du inte bli "bitig" osv på 80 kg och hålla på med massa cardio. Antagligen så tränar du för overall utseende och gillar löpning och ligger runt 80 efter en längre period. Eller så tränar du för att bli bitig på din längd. Men då ska du upp till 90+ för att kunna börja kallas bitig.

Men det är ju en referensram vi alla har olika för vad som är "bitigt".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2017-12-15 klockan 00:26.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:36   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Eller så tränar du för att bli bitig på din längd. Men då ska du upp till 90+ för att kunna börja kallas bitig.

Men det är ju en referensram vi alla har olika för vad som är "bitigt".
Räknas det verkligen som "bitig" om en väldigt stor del är fett?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 00:49   #12
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Räknas det verkligen som "bitig" om en väldigt stor del är fett?
"Alltså, så stor är jag inte, bara lite extra runt magen". Tjejen garvar rått varje gång jag klämmer ur mig liknande kommentar. Illa när hon handlar kläder osv och inget passar. Senast igår fick jag en fick jacka, XXL passade inte. SAD.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2017-12-15 klockan 00:52.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)