Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-14, 09:10   #16
Richter
Registered User
 
Richters avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Stångby
Inlägg: 294
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Nästadrag Visa inlägg
Han från styrkelabbet är as stark! Men stor? Nja
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
Richter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 09:29   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Ibland behöver man en påminnelse att göra det enkelt och den här tråden är en bra sådan.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 16:13   #18
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Har suttit och snickrat ihop ett upplägg enligt den föreslagna mallen. Men jag tror faktiskt det är smartare att helt enkelt gå till närmaste styrkelyfts-klubb och träna ordentligt. Ska göra det när gymkortet går ut.
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 16:21   #19
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Har suttit och snickrat ihop ett upplägg enligt den föreslagna mallen. Men jag tror faktiskt det är smartare att helt enkelt gå till närmaste styrkelyfts-klubb och träna ordentligt. Ska göra det när gymkortet går ut.
Är nog lättare att maila först eller nått, alla som tränar på en atletklubb är inte utbildade/erfarna tränare , finns lika många vanliga gymtomtar där som överallt annars, iaf på många klubbar. Du vill få komma in i den tävlande kretsen för att få lära dig av dom, det är inte alltid helt lätt, särskilt inte om du själv inte har ambitioner att tävla.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 16:27   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Har suttit och snickrat ihop ett upplägg enligt den föreslagna mallen. Men jag tror faktiskt det är smartare att helt enkelt gå till närmaste styrkelyfts-klubb och träna ordentligt. Ska göra det när gymkortet går ut.
Nu hinner jag innan hurril men varför vänta med träningsförändringen? Även om det bara är några veckor så tjänar du på att börja köra vettigt redan nu.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 16:41   #21
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Nu hinner jag innan hurril men varför vänta med träningsförändringen? Även om det bara är några veckor så tjänar du på att börja köra vettigt redan nu.
Jag ska köra vettigt och mer styrke-inriktat redan nu. Fast själv. Anledningen är att jag inte har råd med 2 gymkort just nu (fattig i januari hehe), + att jag eventuellt ska flytta till en annan stad i mars.

Men när jag vet vart jag kommer bo ska jag leta reda på en bra klubb. Tills dess ska jag köra någon form av böj, mark och bänk 2 gånger i veckan samt lite axlar, bål, armar osv. då.
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 16:42   #22
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Är nog lättare att maila först eller nått, alla som tränar på en atletklubb är inte utbildade/erfarna tränare , finns lika många vanliga gymtomtar där som överallt annars, iaf på många klubbar. Du vill få komma in i den tävlande kretsen för att få lära dig av dom, det är inte alltid helt lätt, särskilt inte om du själv inte har ambitioner att tävla.
Ok, det tänkte jag faktiskt inte på. Tack för tipset
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 19:18   #23
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Du vill få komma in i den tävlande kretsen för att få lära dig av dom, det är inte alltid helt lätt, särskilt inte om du själv inte har ambitioner att tävla.
Det där har jag inte märkt på någon klubb jag varit på men det kan självklart variera. Man kan däremot inte räkna med att någon lägger hela sin fritid på en och man får kanske anpassa träningstiderna så det passar bättre med andra men så mycket mer brukar det inte vara.
Om det finns något styrkelyftare och tränare generellt gillar är det att prata träning med folk som tränar något så när liknande.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-14, 23:53   #24
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Som exempel är bänken för mig denna vecka:

1: bänk: 3x5, 3x2, 5
2: Kaozsnedbänk: 8666, ringhävningar: 666
3: bänk: 3x5, 4x3, 2-3x1
4: Kaozmilitärpress: 8888, plan hantelpress: 888

Rätt lite och inte helt som jag beskriver men jag när närmare scratch just nu och har mycket mer "lågt hängande frukter" i fråga om re-gains att hämta nu en kort period. Singlarna är verkligen inte tunga men tyngre än veckan innan och förhoppningsvis med perfekt stil.
Hur är din inställning till push : pull ration? Många talar ju om ett 1:1 förhållande, vissa även 1:2. Hur ställer du dig här när du programmerar in (supplement)assistanslyft?

Jag har lite svårt för att se hur man tänker. Det finns ju skillnader i förflyttningsplanet. Jag (och säkert många andra) är starkare i chins än i militärpress, och starkare i bänk än i sälrodd. Så om man talar om ratio så känns det fel att räkna set. Är det total volym som är närmast sanningen?

Hur viktigt upplever du att detta förhållande är för axelhälsa och allmänt kroppsligt välmående?

Senast redigerad av arthax den 2015-01-14 klockan 23:55.
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 00:17   #25
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Hur är din inställning till push : pull ration? Många talar ju om ett 1:1 förhållande, vissa även 1:2. Hur ställer du dig här när du programmerar in (supplement)assistanslyft?

Jag har lite svårt för att se hur man tänker. Det finns ju skillnader i förflyttningsplanet. Jag (och säkert många andra) är starkare i chins än i militärpress, och starkare i bänk än i sälrodd. Så om man talar om ratio så känns det fel att räkna set. Är det total volym som är närmast sanningen?

Hur viktigt upplever du att detta förhållande är för axelhälsa och allmänt kroppsligt välmående?
Det är inget jag tänker på över huvud taget. Däremot wing:ar jag in rätt mycket träning av "bröstryggen" med en massa roddar, latsdrag, stela pulldowns, facepulls, shrugs och pullaparts.

Min erfarenhet _HITTILLS_ av axelproblem är att de allra oftast handlar om en sopig (bänk)pressteknik. En person här på forumet blev frisk(are) i axeln av att få till en liten brygga, sänka stången lägre på kroppen, få upp bröstkorgen och även töja lite olika saker. Just i hans fall gick det bättre än vad jag själv hade räknat med att det skulle.

Näst oftast är en för hård och slitig biceps- och chinsträning.

Sist handlar axelproblem om ren överansträngning. För mycket av det goda.

Som sagt, min erfarenhet nu när jag tänker på den precis nu. Trots både 4 och 5x mer bänkpressträning än i princip alla andra gör så håller sig folks axlar hela och fina.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 00:24   #26
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag blev också friskare i axeln av att fixa min bänkteknik. I mitt fall bestod det nästan enbart av att införa stopp. Är verkligen som natt och dag. Har infört stopp i all sorts bänkpress(plan, smal och incline) samt i militärpress.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 08:00   #27
IntenZe
Registered User
 
IntenZes avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 290
Skrev ihop för att se om jag förstått rätt. Kan en vecka se ut exempelvis så här eller är det något jag missförstått?

Böj. Upp till x2, dra av 10-20% och gör 2-3x3-4
Bänk x3 till 20% av förra toppvikten och sen 3-4x5-6 på samma vikt
Utfall 4x12
Lårcurl 3x12
Facepulls 3x12

Bänk x2, samma som böjen
Mark x2, samma
Good mornings 5x8
Hantelpress 4x12
Chins 3x12
Curls Triceps superset 5x10

Vila

Repeat eventuellt med annan allmän supplement
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 09:46   #28
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Min variant blev snarlik. Blir nått i stil med:

Pass 1:
Knäböj upp till semitung 2a, dra bort 10-20% och kör 3x4
Bänkpress x3 till 20% av förra toppvikten, sen kör 3x6
Frontböj 3-4x10
Någon form av rodd 3-4x10
Mage 4x10
Hypersträck 4x10

Pass 2:
Bänkpress - samma som böjen ovan
Marklyft - samma
Inclinepress 3-4x10
Stela marklyft 3-4x10
Latsdrag 3-4x10
Baksida axlar 3x10
Triceps 3x10
Biceps 3x10

Pass 3 = Pass 1 (kanske byteer ut nått komplement)
Pass 4 = Pass 2 (kanske börjar med marklyften dock)

Sen kommer det bara rotera på så. Kommer lägga till lite delts då och då.

EDIT: Kommer ta mig ner till en styrkelyftsklubb i mars och lära mig rätt teknik samt få hjälp med ett passande upplägg.
__________________
Min Journal

Senast redigerad av Krutpaket den 2015-01-15 klockan 09:55.
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 13:15   #29
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Yep - tycker ni båda förstått precis hur jag menar. Men jag listade två stycken supplementövningar per pass - något jag tycker är mer lagom för någon om slår sig in på en SL-bana.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 13:37   #30
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Jag blev sugen och körde ett pass idag.

Pallof press 3x10
Splitböj 3x10

Militärpress - x2, dra av 10-20% och gör 2-3x3-4
Mark - x3 till 20% av förra toppvikten och sen 3-4x5-6 på samma vikt

Armhävningar 3x15
Enarms kabelrodd 3x12


Press är som sagt inget moment i SL, men det är en övning jag värderar högt. Eftersom varje övning som man väljer att köra efter angivet protokoll kommer att ha ett "x2"-pass per vecka så tänker jag att jag kan anpassa dagens assistans efter det huvudlyftet. Ex. Böj -> good morning, Bänk -> sned hantelpress, Mark -> utfall, Press -> armhävning ?

Senast redigerad av arthax den 2015-01-15 klockan 13:41.
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)