Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-15, 12:18   #9361
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkperiod Visa inlägg
Mängden protein du äter är inte för mycket, tycker det låter som en bra mängd. I alla fall om man skall tro denna länk + studierna den hänvisar till. http://www.styrkelabbet.se/mer-protein-mer-muskler/

Men är fettet alldeles för lite? Om jag fortsätter på samma plan kommer jag ligga på detta i cirkus 10 veckor till.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:24   #9362
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Men är fettet alldeles för lite? Om jag fortsätter på samma plan kommer jag ligga på detta i cirkus 10 veckor till.
Nej, fettet är inte för lite på 74g. Du kan rent av skära ned på 1/3 av ditt Omega-3, för inte behövs väl 9 kapslar varje dag?

Senast redigerad av Rahf den 2016-06-15 klockan 12:26.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:31   #9363
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Men är fettet alldeles för lite? Om jag fortsätter på samma plan kommer jag ligga på detta i cirkus 10 veckor till.
Annars kanske bättre att hoppa kolhydraterna till frukost och lunch. Så lägger jag till en gedigen fettkälla för att fylla ut kalorierna?
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:32   #9364
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Nej, fettet är inte för lite på 74g. Du kan rent av skära ned på 1/3 av ditt Omega-3, för inte behövs väl 9 kapslar varje dag?
Påstår jag inte heller. Två uppsättningar av Marcos i inlägget jag citerade.

40g fett pratar jag om.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:37   #9365
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
40g fett känns lite, och det kan bli tråkigt smakmässigt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:42   #9366
Zekerna
Registered User
 
Zekernas avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Påstår jag inte heller. Två uppsättningar av Marcos i inlägget jag citerade.

40g fett pratar jag om.
0.5 g/kg kroppsvikt minst i vart fall
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade aldrig använt BCAA överhuvudtaget om jag inte var vegan eller över 70 år gammal.
Zekerna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 12:52   #9367
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av oMEIS Visa inlägg
Men är fettet alldeles för lite? Om jag fortsätter på samma plan kommer jag ligga på detta i cirkus 10 veckor till.
Du har inte svarat på min fråga vad du väger. Väger du 150kg är 40g fett per dag en längre period inte hälsosamt. Fast har du sjuklig fetma är det snarare positivt lol.


För jag var duktig hittade jag i en annan tråd att dina stats är 74,1kg och 172cm.
Har du legat 10 veckor på 40g fett per dag? Du började deffen på runt 80kg? Det blir 0.5g fett kg/kv. 20 veckor på 0.5g fett per kg kroppsvikt...hmm blir lite osäker faktiskt. Beror kanske på mängden kroppsfett du hade vid 80kg och har nu.

Fast jag tror jag är lite väl rädd för lågt fettintag. Under en längre period (över 1 är säkerligen) eftersom jag hade riktigt sabbade hormoner när jag vägde sjukligt lite.


Sen verkar det som du köttat på med samma matschema hela dieten (10 veckor). Känns mer som det är värt att börja äta mer varierat och fritt.
Du skriver "+/- ~5" på dina makronutrienter (P K F).
Vad gör det om du går upp emot 2g fett kg/kv en dag, en annan dag 0.5g fett kg/kv? Gör ingenting. Tänk mer veckobasis än en kort tidsperiod (tim-intervaller).
Du kan cykla kalorier och makros från dag till dag, sedan räkna ut medelvärde sett till veckobasis och hamna där du vill.

Tror du svensson's äter lika mycket fett varje dag? En fredag kanske de överäter tacos med 20% fläskfärs och hamnar på 3g fett kg/kv. Sedan en tisdag äter de kokt potatis och torsk, skippar sås. Då hamnar de på 0.5g fett kg/kv.

__________

Detta blev jävla wall-of-text (som alltid). Känns dock som du behöver höra lite mer utsvängda tankar från tredje part. Verkar ha snöat in dig lite väl mycket på att träffa dina macros.

_______

EDIT: Har du koll på hur mycket omega-3 du får i dig, tänker på 9st kapslar. Hur mycket DHA+EPA är det?

Senast redigerad av 1x0 den 2016-06-15 klockan 12:55.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 14:18   #9368
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du har inte svarat på min fråga vad du väger. Väger du 150kg är 40g fett per dag en längre period inte hälsosamt. Fast har du sjuklig fetma är det snarare positivt lol.


För jag var duktig hittade jag i en annan tråd att dina stats är 74,1kg och 172cm.
Har du legat 10 veckor på 40g fett per dag? Du började deffen på runt 80kg? Det blir 0.5g fett kg/kv. 20 veckor på 0.5g fett per kg kroppsvikt...hmm blir lite osäker faktiskt. Beror kanske på mängden kroppsfett du hade vid 80kg och har nu.

Fast jag tror jag är lite väl rädd för lågt fettintag. Under en längre period (över 1 är säkerligen) eftersom jag hade riktigt sabbade hormoner när jag vägde sjukligt lite.


Sen verkar det som du köttat på med samma matschema hela dieten (10 veckor). Känns mer som det är värt att börja äta mer varierat och fritt.
Du skriver "+/- ~5" på dina makronutrienter (P K F).
Vad gör det om du går upp emot 2g fett kg/kv en dag, en annan dag 0.5g fett kg/kv? Gör ingenting. Tänk mer veckobasis än en kort tidsperiod (tim-intervaller).
Du kan cykla kalorier och makros från dag till dag, sedan räkna ut medelvärde sett till veckobasis och hamna där du vill.

Tror du svensson's äter lika mycket fett varje dag? En fredag kanske de överäter tacos med 20% fläskfärs och hamnar på 3g fett kg/kv. Sedan en tisdag äter de kokt potatis och torsk, skippar sås. Då hamnar de på 0.5g fett kg/kv.

__________

Detta blev jävla wall-of-text (som alltid). Känns dock som du behöver höra lite mer utsvängda tankar från tredje part. Verkar ha snöat in dig lite väl mycket på att träffa dina macros.

_______

EDIT: Har du koll på hur mycket omega-3 du får i dig, tänker på 9st kapslar. Hur mycket DHA+EPA är det?
Nej jag har inte svarat på din fråga p.ga att du inte har ställt den? Eller i vilket inlägg hänvisar du till. Började diet på 84.2 kg, väger idag 73,7. 172cm lång.

Nej har inte använt samma matschema sedan start. Stryper kalorier genom att byta ut måltider eller ta bort mellanmål varannan vecka eller var 3e beroende på hur vikten och hur det ser ut i spegeln.

Nej jag kan inte det, lever ett speciellt liv med upp emot 70h jobb+resa i veckan vilket resulterar i att matlådor och planering är A och O. Jag har inga problem med att käka ungefär likadan matlåda dag in och dag ut. Jag lagar 14 matlådor på söndag så vet jag vad jag ska äta, blir enklast och mest tidseffektivt. Meningen med +-5 är att helt enkelt att jag kan ha vägt fel eller att vågen suger.


Nej har ingen aning, men fått rekommenderat att käka 9 kapslar om dagen p.ga mitt övriga låga fett intag. Har ingen aning om det är onödigt/skadligt - men det är så jag gjort.

Senast redigerad av oMEIS den 2016-06-15 klockan 14:26.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 15:32   #9369
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Går du 5h för att du tycker det är skönt eller helt i viktminskningssyfte? Låter inte direkt så hälsosamt.
Både och, plus att det är ett rätt bra sätt att se sig omkring.

Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
5 timmar, wow! Det är verkligen ambitiöst.
Man får göra sitt bästa

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
^ Ganska säker Zol spånar lite efter kompensationstänk eller att killen försöker bygga upp en buffert på lördagsmorgonen med sin 5-timmarspromenad för att "kunna" äta massa extra. Lite av en planerad hetsätardag - fast som kanske slutar på ett underskott, ändå.
(Jag får dock inte det intrycket av AlexGBG.)
Detta är om jag spånar utefter det grövsta/värsta i mån av "inte hälsosamt" betoning. :P


Men att ta en 5-timmars promenad på helgen är väl inte värre än landsvägscyklister som tar en 4-6-timmarsrunda, egentligen. Eller om man har ett väldigt aktivt jobb där man kanske tar lika många steg, per dag/dagar, som en helgdag stillasittande utöver 5-timmarspromenaden.
Sen är ju knappast promenader katabolt. Det ger väl mer återhämtning än vad det tar (?). Förtydling: inte katabolt, nedbrytande, CNS-krävande osv.

F.ö är/var jag en riktigt promenadnörd. 3 timmar 40 minuter är mitt rekord, powerwalk 7-7.5km/h. 5 timmar är hardcore!
Du har rätt så rätt.

Ja, man kan äta en hel del extra efter 5h promenad och ändå ligga på ett underskott, vilket kan vara svårt om man gillar att äta. Sen är mitt jobb som webbutvecklare extremt stillasittande, blir inte många steg på jobbet, så därför promenaderna på helgerna, plus 90 minuter promenad varje dag i övrigt.

När jag promenerar lyssnar jag på podcasts, ljudböcker och bara går runt och glor, så det är rätt avkopplande dessutom =)



Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Syftade snarare på varför man känner att man måste gå 5h varje lördag, låter extremt, iaf om man nu gör det för att kunna äta eller ligga på extremt underskott.

Men det är ju såklart inte säkert så är fallet.
Jag känner inte att jag måste, som tur är

Skippade helgens promenader efter en middag med några vänner, där vi glömde beställa huvudrätt och istället tog in några flaskor vin till

Men jag kan väl säga som så att om jag hade varit medveten om att mina 5h helgpromenader inte hade givit mig något kaloriunderskott alls, då hade jag nog varit mer tveksam till dom...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 16:41   #9370
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Fel!

Senast redigerad av oMEIS den 2016-06-15 klockan 16:42. Anledning: FEL!
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 14:58   #9371
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Har deffat i 5 dagar nu (riktigt hårt ca 1200kcal/dag) och har tänkt att köra helgen och nästa vecka runt kaloribalans. sedan efter nästa vecka kör jag nog 5 dagar mongo deff igen.

På så vis lyckas jag gå ned en hel del och snabbt under dessa 5 dagar utan att tappa mängder med muskelmassa och utan att gå in i väggen trots riktigt lågt kaloriintag. Hjärnkapaciteten sjunker dock ganska kraftigt från dag 2 men det kan man stå ut med när det bara är 3 dagar kvar

Hittills är jag mycket nöjd med metoden och resultaten ^^
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 19:28   #9372
wilhelmblomgren
Registered User
 
wilhelmblomgrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 2 232
Precis börjat jobbet och fått deffen i check igen!
__________________
Wilhelm-Ett vanligt bruksortspack. Min blotta existens ger kväljningar hos allmogen.
wilhelmblomgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 06:54   #9373
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
vägde mig för första gången under denna kort deff och vägde 92,6
Startade på ca 98kg i söndags

så ca -5,5kg på 5 dagar. Nu gäller det att lägga sig kring 2200kcal i en vecka så man inte går upp allt man tappat så kör jag nog en tok deff i 5 dagar till nästa måndag
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-18, 16:19   #9374
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Har deffat i 5 dagar nu (riktigt hårt ca 1200kcal/dag) och har tänkt att köra helgen och nästa vecka runt kaloribalans. sedan efter nästa vecka kör jag nog 5 dagar mongo deff igen.

På så vis lyckas jag gå ned en hel del och snabbt under dessa 5 dagar utan att tappa mängder med muskelmassa och utan att gå in i väggen trots riktigt lågt kaloriintag. Hjärnkapaciteten sjunker dock ganska kraftigt från dag 2 men det kan man stå ut med när det bara är 3 dagar kvar

Hittills är jag mycket nöjd med metoden och resultaten ^^
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
vägde mig för första gången under denna kort deff och vägde 92,6
Startade på ca 98kg i söndags

så ca -5,5kg på 5 dagar. Nu gäller det att lägga sig kring 2200kcal i en vecka så man inte går upp allt man tappat så kör jag nog en tok deff i 5 dagar till nästa måndag
Du är inte rädd att förlora muskler, när man tar in den där teorin (eller om det är en teori) att 1kg fett bara kan frisätta 70kcal per dygn? Alltså om man har 10kg kroppsfett kan man max ligga på 700kcalunderskott per dag. Annars tappar man muskler (?).

Fast jag gillar också att deffa som du. Föredrar dock att köra två dagar på raken istället med kraftigt underskott, tredje dagen en refeed på balans eller svagt överskott (styrketräning den dagen) sedan repeat. Två deffdagar> refeed> två deffdagar> refeed> osv.

Brukar trösta mig med:
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Efter att ha läst artikeln igen så rättar jag mig lite. Siffran 70kcal/kgfett baserades på Minnesota exprimenten men en hel del andra data i ekvationerna tar man från en hel massa andra studier. Det är förövrigt en hel del antaganden som siffran baseras på och de använder konstigt nog inte direkt någon annan välkontrollerad studie för att validera sina resultat.

Författarna påpekar att det är ca 2,7kg fettfrimassa som alltid försvinner vid viktnedgång (och jag gissar att det är glykogen och vätska) och om man räknar med denna oundvikliga förlust så ökar siffran för maximalt energiflöde från fettmassan till ca 85kcal/kg.
Med tanke på osäkerheten i de teoretiska värdena anger författarna en standarderror på 6kcal vilket ger ett 95% confidensintervall på ca +/-11 kcal.
Den teoretiska siffran kan alltså ligga mellan 59 och 96 kcal/kg.

Om man lägger till en högproteinkost och styrketräning till ekvationen kan siffran bli en helt annan. Författarna påpekar att bodybuilders kan vara undantaget för den givna siffran.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 07:21   #9375
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du är inte rädd att förlora muskler, när man tar in den där teorin (eller om det är en teori) att 1kg fett bara kan frisätta 70kcal per dygn? Alltså om man har 10kg kroppsfett kan man max ligga på 700kcalunderskott per dag. Annars tappar man muskler (?).

Fast jag gillar också att deffa som du. Föredrar dock att köra två dagar på raken istället med kraftigt underskott, tredje dagen en refeed på balans eller svagt överskott (styrketräning den dagen) sedan repeat. Två deffdagar> refeed> två deffdagar> refeed> osv.

Brukar trösta mig med:
det där är jag inte särskilt orolig för. 5 dagar är så kort tid så muskelmassan påverkas ganska marginellt. Fett och vätska släpper däremot riktigt fort
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)