Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-18, 08:04   #76
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Prestatation är inte hypertrofi. Muskeln vet inte hur mycket du lyfter, bara vad den utsätts för. Den vet inte vad en "övning" är.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, signalmekanismer styr, och om dessa uppregleras av metaboliter och hormoner så bygger lättare belastning som skapar er av dessa bättre än tunga vikter som inte gör det.
Hyfsat on topic..

Om jag på kvällstid orkar 10 repetitioner på 100kg medans på morgonen så är 10 rep på 80kg mitt absoluta fail. Får jag samma hypertrofi morgon som kväll?

Samma har jag funderat på konditionsträning, om min absolut bästa löparprestation är ~20% sämre på morgonen, har jag fortfarande samma utveckling om jag tar ut mig procentuellt sett lika hårt?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:04   #77
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Hyfsat on topic..

Om jag på kvällstid orkar 10 repetitioner på 100kg medans på morgonen så är 10 rep på 80kg mitt absoluta fail. Får jag samma hypertrofi morgon som kväll?

Samma har jag funderat på konditionsträning, om min absolut bästa löparprestation är ~20% sämre på morgonen, har jag fortfarande samma utveckling om jag tar ut mig procentuellt sett lika hårt?
Detta är något som jag också funderat över, lixom spelar det någon roll vilken vikt det är eller handlar det bara om att köra slut på muskeln så växer den?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 15:27   #78
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Att anpassa vikten efter dagsformen kallas för autoregulatorisk träning, många använder termen RPE (rate of perceived exertion).

Kom en studie tidigare i år om det från Eric Helms m.fl där man jämförde RPE vs 1RM träning https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5877330/

Resultaten av den studien pekar på att det verkar ge minst lika bra resultat att träna på det sättet. Deltagarna i studien var inte så många men dom hade träningserfarenhet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 17:12   #79
timryden88
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 10
Såg en dokumentär om Schwarzenegger där han sa att han sprang 3-5 miles efter varje träningspass.

Våran käre Arnold hade alltså varit större om han vetat om detta?
timryden88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 17:20   #80
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av timryden88 Visa inlägg
Såg en dokumentär om Schwarzenegger där han sa att han sprang 3-5 miles efter varje träningspass.

Våran käre Arnold hade alltså varit större om han vetat om detta?
Googlade och det verkar inte vara något han gjorde varje gång. I intervjun jag hittade beskrev han det som att han och Zane gillade att springa på stranden eller cykla i stan "now and then".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 19:59   #81
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Crossfit måste vara helt förkastligt sätt att bygga muskler enligt tesen

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 21:19   #82
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Googlade och det verkar inte vara något han gjorde varje gång. I intervjun jag hittade beskrev han det som att han och Zane gillade att springa på stranden eller cykla i stan "now and then".

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Och nufärtiden sitter han på träningscykeln innan styrketräningen, om vi läste samma artikel.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 09:52   #83
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Crossfit måste vara helt förkastligt sätt att bygga muskler enligt tesen

[IMG]https://image.boxrox.com/2018/04/Crossfit-workouts-800x420.png[./IMG]

Tycker det blir rörigt när träningsråd för folk på steroider blandas med råd för folk utan.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 10:54   #84
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Tycker det blir rörigt när träningsråd för folk på steroider blandas med råd för folk utan.
För egen del tror jag inte att det är någon större skillnad i träningssätt dvs att det spelar ingen roll för resultatet förutom att vi behöver skilja på gruppernas resultat och särredovisa för varje grupp för att få jämförbara resultat.

Wain vad ser du för skillnader i träningssätt för en preparerande styrketränande och en sk ren person?
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 11:54   #85
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För egen del tror jag inte att det är någon större skillnad i träningssätt dvs att det spelar ingen roll för resultatet förutom att vi behöver skilja på gruppernas resultat och särredovisa för varje grupp för att få jämförbara resultat.

Wain vad ser du för skillnader i träningssätt för en preparerande styrketränande och en sk ren person?
Du kan träna hur som helst som dopad. Att en dopad person fått bra resultat av en viss träningsmetod säger ingenting.
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 12:30   #86
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För egen del tror jag inte att det är någon större skillnad i träningssätt dvs att det spelar ingen roll för resultatet förutom att vi behöver skilja på gruppernas resultat och särredovisa för varje grupp för att få jämförbara resultat.

Wain vad ser du för skillnader i träningssätt för en preparerande styrketränande och en sk ren person?
En odopad har mycket svårare att få dugliga resultat i många olika moment samtidigt. Bland annat risken för överträning i kombinationen styrka/kondition är mycket större för otränade.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 13:11   #87
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Du kan träna hur som helst som dopad. Att en dopad person fått bra resultat av en viss träningsmetod säger ingenting.
Nu blandar du äpplen och päron dessutom är ditt antagande baserat på okunskap. Nu är det möjligt att de här personerna är dopade som jag la upp men jag ser dagligen vanliga crossfit utövare som gör anmärkningsvärda resultat. Betydligt bättre än de här styrketränande individerna på det vanliga gymmet som tränar rätt för att få muskler och styrka och i många fall med hjälp av preparaten som du pratar om.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-19 klockan 13:12.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 18:56   #88
meow
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu blandar du äpplen och päron dessutom är ditt antagande baserat på okunskap. Nu är det möjligt att de här personerna är dopade som jag la upp men jag ser dagligen vanliga crossfit utövare som gör anmärkningsvärda resultat. Betydligt bättre än de här styrketränande individerna på det vanliga gymmet som tränar rätt för att få muskler och styrka och i många fall med hjälp av preparaten som du pratar om.
Det är fortfarande inte ett bevis på att crossfit är bra för muskelutveckling. Kom tillbaks när det finns studier.
meow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 19:43   #89
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av meow Visa inlägg
Det är fortfarande inte ett bevis på att crossfit är bra för muskelutveckling. Kom tillbaks när det finns studier.
Vad finns det för studier som stöder något överhuvudtaget ?

Typexempel är att 13 minuters styrketräning är lika effektivt som 60 minuters träning.

De riktlinjer som har varit riktlinjer för styrketräning är mer eller mindre förkastade idag av idrottsfysiologer.

Personligen tror jag mer på empiri än studiegrupper om 4-10 deltagare som ska representera resultatet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-10-19 klockan 19:44.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 08:15   #90
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Hyfsat on topic..

Om jag på kvällstid orkar 10 repetitioner på 100kg medans på morgonen så är 10 rep på 80kg mitt absoluta fail. Får jag samma hypertrofi morgon som kväll?

Samma har jag funderat på konditionsträning, om min absolut bästa löparprestation är ~20% sämre på morgonen, har jag fortfarande samma utveckling om jag tar ut mig procentuellt sett lika hårt?
Bump!
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)