Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-19, 09:45   #241
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Norge?
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-19, 10:22   #242
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Precis, norgeprogrammet funkar, någon av Sheikos varianter funkar, starr/pendlay 5x5 funkar (börja en ny 5x5 istället för att gå ner på 3x3), 531 for powerlifting fungerar.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 15:45   #243
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Norge?
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Precis, norgeprogrammet funkar, någon av Sheikos varianter funkar, starr/pendlay 5x5 funkar (börja en ny 5x5 istället för att gå ner på 3x3), 531 for powerlifting fungerar.
Tack,

ska testa sheiko igen, tack för era tips
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 14:37   #244
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Har ni något förslag på grundtränningsprogram?
Gärna lite fler (4-5dagar/vecka) pass men lite kortare per träningstillfälle.

Har kört bland annat sheiko en tid men det blir ganska tråkigt (men det är väl så det ska vara?).
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 14:18   #245
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Canditos 6-veckorasprogram ligger på en frekvens på 4-5 pass/v.

http://www.canditotraininghq.com/app...th+Program.pdf
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-30, 15:21   #246
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Har tittat på candito programmet, verkar intressant men det är ju som många andra populära internetprogram ett ganska kort "toppningsprogram".

Man kunde tänka sig att köra första veckorna några varv före man kör sista veckorna.


Vad tror ni om http://www.calgarybarbell.com/free-16week-program/ ?
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-31, 18:32   #247
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Sant. Sheiko är ju aldrig fel men sedan har ju norskarna bra koll: https://styrkeloft.no/treningsprogram/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 07:29   #248
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Som sagt så har jag kört sheiko en tid (37v2-31-32v2 = 12veckor) men tycker att det blir otroligt tråkigt att köra upp till 15set på samma övning på vikter som inte är så utmanade. Och jag gjorde nästan inga ökningar med det (kanske ökningarna skulle ha varit ännu mindre med mindre volym?).

Testade även ae powers program som jag köpte(!) från tyngre och det är inte så långt från sheiko i uppbyggnad men upplevde det som lite roligare, men inte gav det så mycket heller.

Testade första dagen i Calgary barbell programmet igår, roligt att köra 7or istället för en massa 1-3! Men oj vad 4x7@67% i knäböj var tungt mot bänken?!

Tror jag behöver lite mera högreps en tid nu, för att bygga lite muskler? Lite mera powerbuilding?!
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 07:21   #249
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Kan nog vara bra med ett par cykler av högre reps. Jag antog bara att du var sugen på ett SL-program med tanke på att du skriver här i tråden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 07:48   #250
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Jo, det är styrkelyftprogram jag vill ha!
Men jag är ut efter ett grundträningsprogram (=långt till nästa tävling), eller en grundträningsfilosofi.
Delvis var iden med min fråga att bolla ideer med er.

Många förståsigpåare förespråkar ganska höga reps och ett stort urval av övningar för styrkelyftare offseason.

Igentligen så är all den här programjakten optinoja, jag vet att om jag tränar regelbundet enligt ett ok program (som jag till och med kan knåpa ihop själv) så kan jag göra framsteg på den nivån jag är på.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 11:03   #251
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Jo, det är styrkelyftprogram jag vill ha!
Men jag är ut efter ett grundträningsprogram (=långt till nästa tävling), eller en grundträningsfilosofi.
Delvis var iden med min fråga att bolla ideer med er.

Många förståsigpåare förespråkar ganska höga reps och ett stort urval av övningar för styrkelyftare offseason.

Igentligen så är all den här programjakten optinoja, jag vet att om jag tränar regelbundet enligt ett ok program (som jag till och med kan knåpa ihop själv) så kan jag göra framsteg på den nivån jag är på.
Som bertbert skrev längre upp:

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Precis, norgeprogrammet funkar, någon av Sheikos varianter funkar, starr/pendlay 5x5 funkar (börja en ny 5x5 istället för att gå ner på 3x3), 531 for powerlifting fungerar.
Personligen hade jag definitivt provat Norgeprogrammet om jag bara hade haft tiden.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 16:20   #252
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Kan väl flika in att ingen i Norge tränar eller har tränat dom där programmen på 5-10 år. Men dom kan ju vara bra ändå.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 00:05   #253
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Ok misstänker att Dietmar utvecklat programmen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 07:39   #254
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Ok misstänker att Dietmar utvecklat programmen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dietmar skriver program åt några landslagslyftare. Sen finns det regionstränare och klubbtränare. Det finns en grund som programmen lutar sig mot. Men det skrivs nya program hela tiden till olika utövare.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 09:05   #255
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Grundträning för mig är: Längre program som sträcker sig kanske 3 månader.

Lite som bodybuilding, när det är komplements träning. 8-12 reps osv.
Gäller ju att träna(hela kroppen), i alla fall!!.....Även fast man håller på med styrkelyft/tävling.

Sen specifika grupper/muskler, kan man kanske pin-pointa, även där, för specifik gren, ibland.

Variera brukar jag göra, för annars så vänjer sig kroppen vid belastningen, och ....OJ!!....vad stark jag blivit osv.....lol......tror man!!....fast man bara vänjt in sig vid själva övningen....CNS har vant sig vid rörelserna, samt vikterna...och det mentala också vant in sig.

Men tror att kunna följa olika sorters program, och variera dessa. Samt träna (hela kroppen), gör bra för styrkan.

Och sen inte stirra sig blind, på vikter eller program!!....Alla är vi olika, fast ändå inte......

Antagligen därför det skrivs olika program, till olika lyftare, i Norge!...som Spoon skrev......kanske....

När man tittar på olika program, typ Sheiko, osv.....ska man inte stirra sig blind heller, på detta!!.....Bara följa, det man är ute efter, och sedan gäller ju att köra hela kroppen, i alla fall.......

För detta är ju bara en liten del utav träningen (programmen)....Allt komplement kommer ju därtill sedan!!......+ allt annat som också bör tränas= hela kroppen.

Grundträna kanske 3 månader, sen toppa i 6 veckor, och sen sista peak-toppningen, brukar göra bra, (för mig), men alla är vi olika......

Sen börjas det om igen osv.....fast med lite andra övningar osv, allt för att komplementera det man glömt att köra förut typ.......lol.

Tycker själv, som toppningsprogram, att RSQR är hyfsat bra, passar mig, i alla fall......Har provat åtskilliga gånger, detta program, att toppa med.....

Men sedan som mera...hmm...grundträningsprogram, kanske sheiko.....
Finns ju en uppsjö utav olika sheiko, till olika syften osv....

Men det är ingen Raket-forskning vi håller på med!!!.....lol.....

Bara ligga i och träna i ett par år, så brukar det bli bättre!!..........

Men man bör veta vad man håller på med, och varför, osv......som med allt annat i livet.......lol.....
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)