Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-22, 15:02   #226
beaginner
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 14
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Om du vill träna för styrkelyft så behöver du inte behandla press som ett huvudlyft likt böj, bänk, och mark. Istället kan du använda det som ett komplement till bänken. Om målet är en stor bänkpress kommer du sannolikt få ut mer av att bänka mer eller köra en annan variant av bänkpress som är mer lik tävlingsbänkpress än press över huvudet.

Jag hade hellre valt ett färdigt program än att försöka kombinera delar ur olika program för varje lyft. Detta eftersom hur du tränar ett av lyften (intensitet, volym, etc) påverkar de andra lyften. Men om du vet vad du sysslar med, dvs vilken träning för respektive lyft du svarar bra på och har koll på hur du sätter ihop ett komplett program, så är det bara att testa.
Det är faktiskt som så att jag värderar pressen lika mycket som bänkpressen. Jag kör alltså inte absolut 100% styrkelyftsträning även fast det är den sporten jag säger mig utöva och jag kör på en sån klubb och det är det jag kan relatera till och är intresserad av. Man skulle lite grovt kunna säga att mitt mål i träningen är styrka i styrkelyften + press samt lite bygg. Det viktigaste känner jag just nu är att få upp min knäböj och mark.

Vad gäller bänken kan jag inte köra PTW om jag också vill få in pressen. Så där kanske jag kommer att köra Texas Method eller 531. Där har jag faktiskt att fundera lite. Jag tar 110 i bänk vilket jag är ganska nöjd med än så länge så jag fokuserar mest på böjen.

Har du eller någon något tips på ett bra program med RTS som kombinerar dessa mål (alltså styrkelyft och press) så vore jag tacksam. Jag kollade lite på Texas Method + RTS men där har det bara programmerats för böjen och marken och om jag ska vara ärlig så fattar jag inte riktigt. Menar han att man ska välja där på måndagen för knäböj eller? Står ju både en load drop och en repeat.
beaginner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-22, 15:43   #227
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av beaginner Visa inlägg
Det är faktiskt som så att jag värderar pressen lika mycket som bänkpressen. Jag kör alltså inte absolut 100% styrkelyftsträning även fast det är den sporten jag säger mig utöva och jag kör på en sån klubb och det är det jag kan relatera till och är intresserad av. Man skulle lite grovt kunna säga att mitt mål i träningen är styrka i styrkelyften + press samt lite bygg. Det viktigaste känner jag just nu är att få upp min knäböj och mark.

Vad gäller bänken kan jag inte köra PTW om jag också vill få in pressen. Så där kanske jag kommer att köra Texas Method eller 531. Där har jag faktiskt att fundera lite. Jag tar 110 i bänk vilket jag är ganska nöjd med än så länge så jag fokuserar mest på böjen.

Har du eller någon något tips på ett bra program med RTS som kombinerar dessa mål (alltså styrkelyft och press) så vore jag tacksam. Jag kollade lite på Texas Method + RTS men där har det bara programmerats för böjen och marken och om jag ska vara ärlig så fattar jag inte riktigt. Menar han att man ska välja där på måndagen för knäböj eller? Står ju både en load drop och en repeat.
Jag har ingen erfarenhet av program baserade på RTS så kan inte rekommendera något där. Jag skulle nog välja ett befintligt styrkelyftsprogram och bytt ut bänkpressen på ett pass till press isf och kört separata progressionsplaner för dom.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-24, 23:00   #228
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av beaginner Visa inlägg
Det är faktiskt som så att jag värderar pressen lika mycket som bänkpressen. Jag kör alltså inte absolut 100% styrkelyftsträning även fast det är den sporten jag säger mig utöva och jag kör på en sån klubb och det är det jag kan relatera till och är intresserad av. Man skulle lite grovt kunna säga att mitt mål i träningen är styrka i styrkelyften + press samt lite bygg. Det viktigaste känner jag just nu är att få upp min knäböj och mark.



Vad gäller bänken kan jag inte köra PTW om jag också vill få in pressen. Så där kanske jag kommer att köra Texas Method eller 531. Där har jag faktiskt att fundera lite. Jag tar 110 i bänk vilket jag är ganska nöjd med än så länge så jag fokuserar mest på böjen.



Har du eller någon något tips på ett bra program med RTS som kombinerar dessa mål (alltså styrkelyft och press) så vore jag tacksam. Jag kollade lite på Texas Method + RTS men där har det bara programmerats för böjen och marken och om jag ska vara ärlig så fattar jag inte riktigt. Menar han att man ska välja där på måndagen för knäböj eller? Står ju både en load drop och en repeat.

Om du börjat med Texas så fortsätt. De går att vrida ur det programmet riktigt bra.

http://www.barbellmedicine.com/weigh...-texas-method/



Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 10:31   #229
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Tycker ni Sheikos program är en bra inköpsport till Styrkelyft?
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 12:13   #230
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Tycker ni Sheikos program är en bra inköpsport till Styrkelyft?
Ja.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 12:17   #231
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Ja.
Plusset!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 12:53   #232
FilipLindstr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 85
+2
FilipLindstr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-09, 15:33   #233
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Efter att ha läst i tråden är jag framförallt nyfiken på hur Stahlbergs program ser ut
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 00:49   #234
Saxnot
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Tycker ni Sheikos program är en bra inköpsport till Styrkelyft?
Helt klart. De tillgängliga programmen sträcker sig mer eller mindre från nybörjarnivå till rätt så avancerad nivå.
Saxnot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-10, 10:30   #235
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag kör ett Sheiko program nu och Styrkelyft har blivit en vacker prostituerad kvinna i mina ögon.

#prettywoman
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-18, 12:26   #236
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Är inne på slutspurten av en omgång sheiko och känner för första gången på väldigt länge att marklyften känns bra. Därför har jag satt upp det något ambitiösa målet att dra 200 innan årets slut.

Mitt max innan sheiko låg på 140kg, detta efter en period med väldigt sporadiskt markande och ingen direkt planering inför maxningen. Har alltid haft problem med just mark, framförallt teknik och lite ryggproblem när jag kombinerat det med tung böj.

Är inne på fjärde/femte året med regelbunden träning, har kört 531, PPL, Madcow och nu då alldeles strax klar med en vända sheiko. Styrkan ligger på 120 kg bänk, 155 kg böj och 140 kg mark.

Tar gärna input på hur jag ska lägga upp marklyftandet under året, har kikat på lite olika program för just marklyft, t.ex ortmayer men vad jag har förstått så är många program egentligen gjorda för en toppning. Är det vettigt att köra på RSR/Ortmayer ett par vändor eller finns det något bättre "grundtränings"-program jag kan luta mig mot?
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 17:08   #237
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Varför fortsätter du inte med Sheiko då? Jag hade kört ett år för att utvärdera sen. Sheiko ger ökningar på lång sikt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 17:48   #238
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Är väl egentligen inget som stoppar mig från att fortsätta med sheiko. Tänkte mest att det kanske fanns andra program med fokus marklyft istället för alla tre som kunde ge mig en skjuts uppåt. Har försökt göra "satsningar" på marklyften ett par gånger innan, men i slutändan har jag hamnat på program där alla tre ökar lika, vilket i praktiken har blivit att marklyften har hamnat i skymundan i förmån för knäböjen.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-02, 22:47   #239
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Har så smått börjat komma tillbaka efter segdragna skador och undrar vad ni rekommenderar för bra grundprogram för att komma tillbaks i marklyft?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-18, 20:11   #240
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Vill gärna få tips på träningsprogram som inte är fokuserade på toppning. Utan syftet ska vara grundträning/uppbyggnadsträning i x antal veckor.

Känner mig inte bekväm att göra eget schema samt blir jag alltid mer motiverad av att följa andras scheman

Tycker de flesta program jag hittat är inriktade på att toppa.

Har koll på sheiko, några fler tips?
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)