Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-05-26, 15:02   #20596
sp123ltd1
Registered User
 
sp123ltd1s avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 955
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Min saab 9-5 04a fifflar sig med ACn. Den funkar på förarsidan, blåser kallt och ok. På passagerarsidan och mittfläkten bak så kommer varmluft trots att den står på lägsta temperaturen.
Jag har kört den där diagnostikgrejen med off/auto och den hittar enligt den 0 felkoder. Vad kan vara fuffens?
Som nämnts tidigare är det ett vanligt fel. DU har ju ingen felkod men denna länk borde hjälpa dig med hur du kommer åt för att undersöka vad som krånglar.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009...d_Door_Repair/

http://forum.saabturboclub.com/showt...a-sidan-9-5-98
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ett problem skulle ju kunna vara att det är ett påhitt rakt ur luften.
sp123ltd1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 17:27   #20597
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Fast om man bara vardagskör och inte byter bromsvätskan upptäcker man problemet först när man verkligen behöver bromsarna... vilket möjligen har obehagliga konsekvenser.

Att serviceintervallen är tilltagna med god marginal är såklart en annan sak. Men bromsvätska är billigt.

Givetvis måste man alltid ha rätt verktyg.(?)
Volvo 855, 74000 mil gick den innan familjen gjorde sig av med den. Köptes vid 27000 mil. Före detta taxi och gick sen som daglig bil samt tidningsbuds bil.
Aldrig bytt bromsvätska i vår ägo. Motorn byttes dock vid 50k mil. Det som var mest imponerande med den var nog automatlådan som var original fram tills att jag sålde bilen.

Har aldrig haft problem p.g.a bromsvätska i någon bil faktiskt, och det har passerat en hel del.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 18:25   #20598
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Volvo 855, 74000 mil gick den innan familjen gjorde sig av med den. Köptes vid 27000 mil. Före detta taxi och gick sen som daglig bil samt tidningsbuds bil.
Aldrig bytt bromsvätska i vår ägo. Motorn byttes dock vid 50k mil. Det som var mest imponerande med den var nog automatlådan som var original fram tills att jag sålde bilen.

Har aldrig haft problem p.g.a bromsvätska i någon bil faktiskt, och det har passerat en hel del.
Handen på hjärtat har jag bara hört talas om kokande bromsvätska vid bankörning. Så jag vet att det kan hända. Men det kanske ska mycket till?

Kul med en 850 som gick så långt. Hur ofta byttes automatlådeoljan?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 19:22   #20599
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Handen på hjärtat har jag bara hört talas om kokande bromsvätska vid bankörning. Så jag vet att det kan hända. Men det kanske ska mycket till?

Kul med en 850 som gick så långt. Hur ofta byttes automatlådeoljan?
Jo, samma här. Jag har varmkört ett par bilar rätt rejält, osäker om jag lyckats koka vätska någon gång. Mer att skivor och klossar blivit lite för varma och vrängt sig. Har aldrig bytt olja utan att klossar och eller skivor bytts samtidigt så det är svårt att ärligt säga att det inte gjort någon skillnad med den nya oljan,

Fick ringa min far faktiskt och han bytte motorolja mellan 2000-3000 mil och växellådsoljan byttes 3 gånger medan han körde den enligt hans papper.
Jag bytte aldrig växellådsoljan, körde kanske runt 9000mil med den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 19:32   #20600
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Då är lådan sinnessjukt stark. Undertecknad hade en 850R, automat. Tillverkad sent 1995, tror jag. När jag sålde den hade den gått nästan 20000 mil. Bytte aldrig automatlådeolja. Växlade fortfarande väldigt fint.

Kollar man på den Volvo jag har nu (V60 T6 med B6304T4) rekommenderar Aisin byte av automatlådeolja var 6000:e mil! Volvo själva rekommenderar att privatkunder inte byter oljan. Men går bilen som taxi eller polisbil följer Volvo Aisins rekommendation om att byta oljan var 6000:e mil! Det är ett gissel det där.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-26, 19:55   #20601
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Handen på hjärtat har jag bara hört talas om kokande bromsvätska vid bankörning. Så jag vet att det kan hända. Men det kanske ska mycket till?

Kul med en 850 som gick så långt. Hur ofta byttes automatlådeoljan?
Ungefär så, ja. Jag har fått problem med bromsar efter inbromsningar från höga hastigheter (200-ish km/h) eller misshandlat bilen som Donald Trump på kokain och tre ryska horor.
Då har jag ändå ägt några gamla sunk-bilar som jag svinkört. Ofta är det största problemet att man har dålig bromsteknik, och därför nöter på bromsen i mycket längre tid än vad som ör nödvändigt. Fisbromsning kan döda trötta bromsar väldigt snabbt. Bland annat därför det är så viktigt att motorbromsa i långa och branta backar.

Sen är det förstås skönt att ha fräscha bromsar och ett vällagrat system med ny bromsvätska. Om inte annat så ger det en god känsla av att bilen är att lita på. Vara känslan av en styv pedal till skillnad från svampträsk är jävligt skön. Du stannar kanske inte tidigare men det känns i varje fall bättre.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 10:54   #20602
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Hmm, blev inbjuden pa ett golf event nu i helgen
Visade sig att det var sponsrat av BMW

Inte for att jag bryr mig sa mycket om golf, men dar var mat, dryck + annat skoj... och bilar forstas

Provsatt bland annat i en BMW M2, M3 CS, M5, i8 och 7-serie - alla M:or hade Competition pack

Inte helt ovantat var 7-serien den skonaste bilen att sitta i, vet inte om det ar for att jag borjar bli gammal men hade jag fatt valja en bil att aga sa hade det nog blivit en san. i8 var ratt ball ocksa, men den var ratt kranglig att kliva in i aven for en sa pass liten person som jag

Dagens bilar sitter pa sjukt mycket tech sa det kan sakert ta veckor innan man har lart sig "allt"





__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-28, 20:53   #20603
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag har börjat minska min fälgstorlek och kör på minsta däcktryck i alla bilar.

Nästa steg är luftfjädring

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 07:00   #20604
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Haha jag är också gubbe. Men just nu vill jag ha en BMW 550i eller M550d touring med dragkrok, komfortstolar och stora stereon+navi. På 19", inte 20" som M550d har som standard.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-29, 18:23   #20605
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Hmm, blev inbjuden pa ett golf event nu i helgen
Visade sig att det var sponsrat av BMW

Inte for att jag bryr mig sa mycket om golf, men dar var mat, dryck + annat skoj... och bilar forstas

Provsatt bland annat i en BMW M2, M3 CS, M5, i8 och 7-serie - alla M:or hade Competition pack

Inte helt ovantat var 7-serien den skonaste bilen att sitta i, vet inte om det ar for att jag borjar bli gammal men hade jag fatt valja en bil att aga sa hade det nog blivit en san. i8 var ratt ball ocksa, men den var ratt kranglig att kliva in i aven for en sa pass liten person som jag

Dagens bilar sitter pa sjukt mycket tech sa det kan sakert ta veckor innan man har lart sig "allt"
Nya 5-serien är faktiskt som en 7a, särskilt om man tar komfortstolarna mm till. Komfortstolarna var galet sköna. Ska bli kul att se om jag nyttjar massagefunktionen något.

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har börjat minska min fälgstorlek och kör på minsta däcktryck i alla bilar.

Nästa steg är luftfjädring

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Jag kör nog vidare på rätt stor fälg, men kör med luftfjädring och komfortstolar till kärran nu.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 18:33   #20606
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har börjat minska min fälgstorlek och kör på minsta däcktryck i alla bilar.

Nästa steg är luftfjädring

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
15" fälgar och upplever ingen nämnvärd komfortskillnad mellan 1½-2½ bar lufttryck
Ge det lite tid så sitter du i något Amerikanskt från förra århundradet och bara svävar fram på motorvägen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 20:01   #20607
StrongAF
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Hur är det att äga en AMG i praktiken med bränsle, försäkring, service mm mm?

Klarar man det på en vanlig lön tro? C63 W204 börjar komma ner under ~300tsek sträcket
StrongAF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-31, 20:23   #20608
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
15" fälgar och upplever ingen nämnvärd komfortskillnad mellan 1½-2½ bar lufttryck
Ge det lite tid så sitter du i något Amerikanskt från förra århundradet och bara svävar fram på motorvägen
Funderar på att vänta in magnetdämparnas återtåg, Bose sålde väl sina patent förra året
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-01, 22:11   #20609
unsuspected
Registered User
 
unsuspecteds avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av StrongAF Visa inlägg
Hur är det att äga en AMG i praktiken med bränsle, försäkring, service mm mm?

Klarar man det på en vanlig lön tro? C63 W204 börjar komma ner under ~300tsek sträcket
Vad är vanlig lön och hur mycket kommer bilen användas? Allt är dyrt till dessa och liknade bilar. Räkna minst 1-2liter milen, äter säkert ett par bakdäck per säsong. Vet inte hur just hur det ser ut med service och reservdelar men brukar sällan vara billigt. Viktigt att ha en bra buffert om något dyrt går åt helvete eller sälja med stor förlust.
Har själv ägt en RS4 B5 och la ut ca 150k på 2 år för allt inräknat.
unsuspected är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-02, 13:24   #20610
StrongAF
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av unsuspected Visa inlägg
Vad är vanlig lön och hur mycket kommer bilen användas? Allt är dyrt till dessa och liknade bilar. Räkna minst 1-2liter milen, äter säkert ett par bakdäck per säsong. Vet inte hur just hur det ser ut med service och reservdelar men brukar sällan vara billigt. Viktigt att ha en bra buffert om något dyrt går åt helvete eller sälja med stor förlust.
Har själv ägt en RS4 B5 och la ut ca 150k på 2 år för allt inräknat.
Snittar 25k netto så det borde väl gå bra. Tänkte ställa av den värsta vintermånaderna. Det som skrämmer mig mest är väl om någonting pajar men motorerna ska väl vara skottsäkra i princip. Och servicen på såna bilar antar jag att bara merc/audi fixar själva?
StrongAF är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)