Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-19, 23:03   #20446
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Kvinna död efter att ha blivit påkörd av självkörande bil.

Robert collin;
Citat:
Självkörande bilar är något som alla biltillverkare jobbar med och som alla politiker tror på som en snar lösning på olyckor och trängsel. Volvo har försök i Göteborg och vd Håkan Samuelsson tror att framtiden redan är här.
Men vilken idiot som helst borde begripa att framtiden är långt bort. Hur ska den teknik se ur som kan förutse alla miljontals olycksrisker i trafiken?
Jämför med flyget. Autopiloten med dubbla datasystem som arbetar oberoende av varandra kör planet till rätt destination. I en korridor där inga möten förekommer. Inga vänstersvängar. Inga flygplan som stannat för att piloten behövde kissa. Ingen som leder sin cykel framför planet. Ändå sitter det två piloter och övervakar flygningen.

Men inom bilindustrin tror vd:ar och tekniker att de ska fixa bilar som kör medan föraren löser korsord. Jag finner inte ord för den okunnighet och arrogans som nu skördat ett liv till. Ja, det är inte den första dödsolyckan med självkörande bilar. En självkörande Tesla misstog ett vitmålat traktorsläp för ett vitt moln. Föraren som kanske satt och löste korsord dog.
Vem tar ansvaret när en autonom bil i skåne dränkt med vägsalt på sensorer agerar fel?
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 23:32   #20447
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Kvinna död efter att ha blivit påkörd av självkörande bil.

Robert collin;


Vem tar ansvaret när en autonom bil i skåne dränkt med vägsalt på sensorer agerar fel?
Jag vet ingenting om själva olyckan så det är lite svårt att veta om det var bilens fel. Om en person slänger sig framför en bil så spelar det ju ingen roll om det är en person eller bilen som kör.

Angående sensorer så kommer det snart nya typer av riktbara antenner till radarsystemen som inte påverkas av lite smuts.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-19, 23:36   #20448
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jag vet ingenting om själva olyckan så det är lite svårt att veta om det var bilens fel. Om en person slänger sig framför en bil så spelar det ju ingen roll om det är en person eller bilen som kör.

Angående sensorer så kommer det snart nya typer av riktbara antenner till radarsystemen som inte påverkas av lite smuts.
En kvinna med cykel gick över där det inte var ett övergångsställe.
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 00:05   #20449
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Jag vet ingenting om själva olyckan så det är lite svårt att veta om det var bilens fel. Om en person slänger sig framför en bil så spelar det ju ingen roll om det är en person eller bilen som kör.

Angående sensorer så kommer det snart nya typer av riktbara antenner till radarsystemen som inte påverkas av lite smuts.
Riktbara radarantenner låter ju som något som vi jobbar med inom mitt jobb, dvs försvarsindustrin. . För fysiska objekt är det en sak, men nu en vinterdag här på västkusten är det så mycket salt på vägarna att vägmärken och linjer på vägarna suddas ut. Längre uppåt norr är linjer på vägarna helt borta och t.ex. linjer vid stopplikt/korsning. Jag är riktigt nyfiken på hur man ska lösa sådant med AI. I flygtrafiken har man ju löst det med signalsystem som gör att ett plan kan landa semiautonomt, men det är ändå med hjälp av ett system som ger position där planet kan reglera fart, klaffar, dykvinkel etc i relation till.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 00:13   #20450
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Riktbara radarantenner låter ju som något som vi jobbar med inom mitt jobb, dvs försvarsindustrin. . För fysiska objekt är det en sak, men nu en vinterdag här på västkusten är det så mycket salt på vägarna att vägmärken och linjer på vägarna suddas ut. Längre uppåt norr är linjer på vägarna helt borta och t.ex. linjer vid stopplikt/korsning. Jag är riktigt nyfiken på hur man ska lösa sådant med AI. I flygtrafiken har man ju löst det med signalsystem som gör att ett plan kan landa semiautonomt, men det är ändå med hjälp av ett system som ger position där planet kan reglera fart, klaffar, dykvinkel etc i relation till.
http://www.gapwaves.com/automotive/

Ja det där med snö och vägmarkeringar blir knepigt. Jag föredrar nog hur som helst att köra bilen själv.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 08:40   #20451
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Riktbara radarantenner låter ju som något som vi jobbar med inom mitt jobb, dvs försvarsindustrin. . För fysiska objekt är det en sak, men nu en vinterdag här på västkusten är det så mycket salt på vägarna att vägmärken och linjer på vägarna suddas ut. Längre uppåt norr är linjer på vägarna helt borta och t.ex. linjer vid stopplikt/korsning. Jag är riktigt nyfiken på hur man ska lösa sådant med AI. I flygtrafiken har man ju löst det med signalsystem som gör att ett plan kan landa semiautonomt, men det är ändå med hjälp av ett system som ger position där planet kan reglera fart, klaffar, dykvinkel etc i relation till.
De problemen du nämner är nog såna man kommer få kasta pengar på för att lösa.

Linjer = blanda i något speciellt material i färgen eller köra med någon metall när man lägger ny väg? Eller kanske bara väldigt bra GPS system? Kan man få en excalibur granat att landa inom någon meter från målet 3mil bort borde man lyckas med detta också (rent teknikmässigt)

Skyltar = Sändare i varje skylt som sänder ut informationen till bilarna?
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 09:15   #20452
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
De problemen du nämner är nog såna man kommer få kasta pengar på för att lösa.

Linjer = blanda i något speciellt material i färgen eller köra med någon metall när man lägger ny väg? Eller kanske bara väldigt bra GPS system? Kan man få en excalibur granat att landa inom någon meter från målet 3mil bort borde man lyckas med detta också (rent teknikmässigt)

Skyltar = Sändare i varje skylt som sänder ut informationen till bilarna?
Problemet med väldigt exakt gps är att även några meter fel i trafiken, speciellt i sidled kan vara fatalt :/
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 11:31   #20453
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Problemet med väldigt exakt gps är att även några meter fel i trafiken, speciellt i sidled kan vara fatalt :/
Ja absolut, Galileo har väl precision på ca 1meter i dagsläget, vem vet vad den siffran ligger på om 5-10 år. Men någonstans måste man ju få bilen att alltid veta allting, tex grusvägar vilket vi har en hel del av här i Sverige.
Blir spännande att se vad det blir för teknik!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 11:35   #20454
leee
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 357
Hon har tydligen bara knallat rakt ut framför bilen så enligt polisen hade inget kunnat förhindra olyckan.
https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/246788
leee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 12:52   #20455
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Riktbara radarantenner låter ju som något som vi jobbar med inom mitt jobb, dvs försvarsindustrin. . För fysiska objekt är det en sak, men nu en vinterdag här på västkusten är det så mycket salt på vägarna att vägmärken och linjer på vägarna suddas ut. Längre uppåt norr är linjer på vägarna helt borta och t.ex. linjer vid stopplikt/korsning. Jag är riktigt nyfiken på hur man ska lösa sådant med AI. I flygtrafiken har man ju löst det med signalsystem som gör att ett plan kan landa semiautonomt, men det är ändå med hjälp av ett system som ger position där planet kan reglera fart, klaffar, dykvinkel etc i relation till.
Problemet handlar om att klassificera olika element som påverkar AI;ns beslutsfattande. Väg, snö eller väg täckt av snö - exempelvis. AI;n kan matas med data på olika exempel. Datan bryts ned, bearbetas och AI;n tränas på att "gissa rätt".

Ungefär så. Extremt förenklat.

För att det ska funka krävs det bra data som input. Bra metoder för hur den behandlas och mycket beräkningskraft.

Det är också så problemen kommer lösas.

Ta en enkel bildklassificeringsalgoritm som exempel. Dessa är väldigt välfungerande idag. Utöka det till en funktion till din Go-Pro du har på dig när du cyklar. Allt den behöver göra är att varna när du är på väg att köra i diket. Den skiljer på väg, snö och väg täckt av snö.
Eftersom den ska fungera med rörlig bild i realtid kommer det givetvis krävas mer beräkningskraft än för att lösa problemet med stillbilder. Lägg därefter till att den även ska varna för älgar, människor och fulla ryssar. Det kräver mer data och mer beräkningskraft, men principerna är fortfarande de samma.
Öka sen komplexiteten och du behöver tugga än mer data. Gör instruktionerna svårare; gasa, bromsa, svänga osv. Kanske input från andra typer av sensorer som sen ska viktas efter mer komplexa regler? Det är ungefär så det latjas runt idag.
I grunden handlar det om samma sak. Det är bara att problemet skalas upp med ytterligare nivåer av komplexitet, samt höga krav på precision.

Nu funkar det inte heller nödvändigtvis så att det vi tycker är svårt att se också är svårt för AI;n.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 13:26   #20456
BJM
Registered User
 
BJMs avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 864
Alltid lika roligt när en "autonom" bil är inblandad i en olycka och korparna kommer flygande. Men, detta är två år gammalt ungefär:

"Among all vehicles in the US, there is a fatality every 94 million miles. Worldwide, there is a fatality approximately every 60 million miles."

"If we compare the number of fatalities in a Model S driving without autopilot, this comes out to be 130 million miles per fatality (780 million miles / 6 reported fatalities)."

"This also happens to be the same as a Model S driving with autopilot enabled 130 million miles per fatality (130 million miles / 1 reported fatality)"

https://qz.com/694520/tesla-has-780-...very-10-hours/
__________________
Jagar kilon, watt och minuterStrava
Mark 180 kg. Böj 135 kg. Bänk 120 kg.
4 min 440W. 20 min 375W. 40 min 343W.
10 km 45 min.
VR 2017 7:31.
BJM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 16:27   #20457
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
De problemen du nämner är nog såna man kommer få kasta pengar på för att lösa.

Linjer = blanda i något speciellt material i färgen eller köra med någon metall när man lägger ny väg? Eller kanske bara väldigt bra GPS system? Kan man få en excalibur granat att landa inom någon meter från målet 3mil bort borde man lyckas med detta också (rent teknikmässigt)

Skyltar = Sändare i varje skylt som sänder ut informationen till bilarna?
I Uk ligger lika mycket trafik info på vägbanan som på skyltar ovanför, man har linjer, vägnummer och förkortningar i vit färg samt små lampor som avgränsar filer som lyses nattetid, mycket bra. Skulle kunna göras något liknande som någon slags radioräls kanske, som också inte påverkas av snö och is.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 18:57   #20458
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Problemet handlar om att klassificera olika element som påverkar AI;ns beslutsfattande. Väg, snö eller väg täckt av snö - exempelvis. AI;n kan matas med data på olika exempel. Datan bryts ned, bearbetas och AI;n tränas på att "gissa rätt".

Ungefär så. Extremt förenklat.

För att det ska funka krävs det bra data som input. Bra metoder för hur den behandlas och mycket beräkningskraft.

Det är också så problemen kommer lösas.

Ta en enkel bildklassificeringsalgoritm som exempel. Dessa är väldigt välfungerande idag. Utöka det till en funktion till din Go-Pro du har på dig när du cyklar. Allt den behöver göra är att varna när du är på väg att köra i diket. Den skiljer på väg, snö och väg täckt av snö.
Eftersom den ska fungera med rörlig bild i realtid kommer det givetvis krävas mer beräkningskraft än för att lösa problemet med stillbilder. Lägg därefter till att den även ska varna för älgar, människor och fulla ryssar. Det kräver mer data och mer beräkningskraft, men principerna är fortfarande de samma.
Öka sen komplexiteten och du behöver tugga än mer data. Gör instruktionerna svårare; gasa, bromsa, svänga osv. Kanske input från andra typer av sensorer som sen ska viktas efter mer komplexa regler? Det är ungefär så det latjas runt idag.
I grunden handlar det om samma sak. Det är bara att problemet skalas upp med ytterligare nivåer av komplexitet, samt höga krav på precision.

Nu funkar det inte heller nödvändigtvis så att det vi tycker är svårt att se också är svårt för AI;n.
Nej så är det ju. Menar eftersom vi klarar av att ta beslut, så borde AIn kunna klara av att ta samma beslut, samtidigt som jag får erkänna själv att jag också ibland chansar i trafiken. Det är ju en intressant parameter, vilket risktagande kommer en AI kunna ta. För rent krasst, de bussar osv de provkör nu har ju löjliga riskmarginaler just för att tillverkarna är livrädda för olyckor osv. En självkörande bil som kryper i 30 km/h, bromsar 18 meter före en korsning, smyger igång i korsningen osv blir ju inte hållbart i längden mer än i storstäder och rusningstrafik kanske.

Är också nyfiken på hur man kommer hantera om det kommer ut en kvinna med barnvagn framför bilen medan det är ett äldre par till höger om bilen och en mötande bil till vänster. Kollision är oundviklig. Hur kommer AI't att reagera? Kommer den väga in aspekter som barnvagn, mjuka aspekter som människor vs mötande bild = hård aspekt (dock med mjukare delar inuti antagligen) etc.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 19:02   #20459
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Funderar lite också på kameror och sensorer överlag. Infrarött+laser+vanlig kamera+radar ger ju fyra olika input, samtidigt som kamerorna inte kan mäta sig mot ett människoöga ändå. Tänkte på det nu idag när jag körde hem och fick lågstående sol rätt i plytet. Det var vissa partier där sikten försvann helt för mig, det var bara att hoppas på att jag låg rätt på vägen i några sekunder innan jag fick någonting att orientera mig mot. Hade vägen haft magnetslingor eller något så hade det räckt med radar för att hålla koll på objekt och omgivning. Det går säkert att fixa kameror som klarar sådana förhållanden också, men jösses, det kommer bli dyra pryttlar
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-20, 19:17   #20460
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå;

http://etn.se/index.php/64026

Citat:
CMOS-sensorn Hayabusa från On Semiconductor använder samma teknik som Hollywoods bästa filmkameror och är dessutom immun mot LED-lampors flimmer.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)