Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-17, 13:36   #1
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
6 månaders träningsutmaning

För att få en motivationsboost på träningen och motivera oss ytterligare gjorde jag och en kompis en utmaning där potten är en trerätters middag på en flådig restaurang i stan vi bor i.

Den gick ut på att sätta upp ett par mål i övningar vi anser är "status" att kunna utföra viss vikt på, eller kanske enbart sådana som bygger upp kroppen. Vi kom därför gemensamt fram till mål och då vi inte gjort detta tidigare var vi osäkra på hur högt vi skulle sätta målen.

Anledningen till att vi inte satt att man tävlar mot varandra i form av "den som lyfter mest i xx vinner" är för att det kan vara lika omotiverande som motiverande, då om en av oss drar ifrån i en övning vore det sannolikt om den andra prioriterar bort övningen och då tappas syftet med träningen.

Datum: 2018-07-12 till 2018-12-13
Syfte: Att uppnå specifika träningsmål inom ovan nämnda tidsram. Målen mäts och ska klaras av i närhet till slutdatumet på ett för båda passande datum.
Nedan nämns nuvarande värde/förmåga inom parentes där det är relevant.
Mål:
• Individuell fettprocentminskning med 3 procentenheter:
Eric (17,6) Nicklas (16,2)
• Individuell marklyftsökning med 15 kg. Eric (160) Nicklas (140)
• Godkänt genomförd planka i 60 sekunder med 25 kg vikt på ländryggen.
• Bänkpress 100 kg.
• 12 st dips med 20kg vikt.
• 10 pullups
1 poäng per avklarat mål. Att nästan klara ett mål är att inte klara ett mål.
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 13:50   #2
Matrexxo
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 135
Med lite mindre än två månader kvar är vi båda reletivt säkra på att vi kommer klara styrkemålen.

Vi båda är lyriska över effekten utmaningen haft på oss. Detta då även om vi gick till gymmet regelbundet tidigare gjorde vi det inte riktigt med samma målmedvetenhet i alla de övningar som ingår i utmaningen. Jag (Eric) har tidigare varit mer insnöad på enbart marklyft vilket gjort att t.ex. bänkpress fått stå åt sidan. Utmaningen har fått mig att lägga mer fokus och jag är nu enbart 5 kg ifrån de 100 jag strävar efter.

Till min hjälp har jag till stor del använt mig av Styrkelabbets Marklyft Mambo samt Bänkpress Boogie. De kanske inte är de mest ändamålsenliga programmen men de är trivsamma och dessutom är det rätt nice att ha ett papper som säger till exakt hur mycket och hur många gånger man ska lyfta.

Kombinerar in chins på bänkpressdagen och dips på marklyftsdagen då det verkar funka bäst. Dips och bänkpress samma dag ger t.ex. sega muskler och därför halvdana resultat i den övning man kör som tvåa.
__________________
Basövningar och annan träning samt uppdateringar om min utmaning!

https://www.instagram.com/eric_ahlander/
Matrexxo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)